Märkningen satt lite dumt till och jag litade kanske mer på pappret.. Hoppas det bara var säkringen som flög =) Det blir till att beställa en trafo istället... Och åka förbi tvreparatören.
Borde inte 120V-grejjer vara bättre isolerade iom lägre volt?
Borde inte 120V-grejjer vara bättre isolerade iom lägre volt?
>> Borde inte 120V-grejjer vara bättre isolerade iom lägre volt?
Hur tänker du nu ??
Hur tänker du nu ??
Fanns det ingen "switch" där man ställer in 120V eller 240V ? Brukar sitta en sådan på baksidan för att man skall kunna köra produkten på olika matningar.jon skrev:Fick allt igår men fick inte igång förstärkaren =(. I produktbladet (samma som mycke_nu länkar till) står det 240V så jag kopplade in den i väggen men den var stendöd. Kollade säkringen och den var svart. Vet tyvärr inte om den var trasig innan. Var köper man säkringar enklast? Har inte alla specifikationer just nu med det var iallfall 250V.
Stoppade du "bara" in kontakten och produkten var inställd på 120V-matning så kan du ha "brännt" mer än bara säkringen
Nej, det finns ingen switch.roli skrev:
Om jag brännt mer än bara säkringen borde det inte lukta brännt då? (hoppas jag...)
Kanske sitter innanför "kåpan" ? För mig så borde det finnas en switch, tror inte att en transformator klara både 120V och 240V matning på samma ingång...... iallafall inte med samma utgångsspänning.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Framförallt på amerikanska prylar finns det oftast ingen switch för omkoppling, blir mer och mer ovanligt även i Europa. Däremot så ha ju de flesta prylar som kan tänkas tas med på en resa numera switchade nätagregat som kan köras på olika spänning utan omkoppling.
Prylar som först utvecklas för USA marknaden går i så stora serier att det kostar för mycket att göra en nätagg. med omkopplingsmöjlighet. Dessutom så försvåras myndighetsgodkännande. Om det går att koppla om för olika spänningar så kräver UL (USA motsvarigheten till Semko) att alla tester görs både med switchen inställd för 120V och 230V, typ dubbla testkostnaden. Man vill inte riskera att det börjar brinna ifall någon klåfingrig ställer om switchen.
I europa däremot så kan vem som helst klistra på ett CE märke utan att testa någonting överhuvudtaget, så är det OK att sälja.
Prylar som först utvecklas för USA marknaden går i så stora serier att det kostar för mycket att göra en nätagg. med omkopplingsmöjlighet. Dessutom så försvåras myndighetsgodkännande. Om det går att koppla om för olika spänningar så kräver UL (USA motsvarigheten till Semko) att alla tester görs både med switchen inställd för 120V och 230V, typ dubbla testkostnaden. Man vill inte riskera att det börjar brinna ifall någon klåfingrig ställer om switchen.
I europa däremot så kan vem som helst klistra på ett CE märke utan att testa någonting överhuvudtaget, så är det OK att sälja.
Appropå CE märkning och ansvar...
Har sysslat med en del import av produkter som ska vara CE märkta.
Kan vara riktigt att man "inte behöver testa" men å andra sidan har du totalt ansvar för de fel och följder som
kan komma av en felaktig produkt. Så har man en klantig ingenjör eller ingen som helst beräkning eller riskanalys på sin produkt så ligger du f*rbannat illa till om det händer något.
Så man klistar bara inte på... Okej, idoiter som luras och chansar finns alltid men men...
Så det kan vara bra att ha i bagaget som slutkund att ha CE -märke sin grunka i den stund det händer något.
Kallas visst producentansvar...
Men om det där men 120 volt förstärkaren, en duktig radioreparatör tar säkert reda på en juste trafo och
bygger om förstärkaren så den klarar 230 VAC.
Har sysslat med en del import av produkter som ska vara CE märkta.
Kan vara riktigt att man "inte behöver testa" men å andra sidan har du totalt ansvar för de fel och följder som
kan komma av en felaktig produkt. Så har man en klantig ingenjör eller ingen som helst beräkning eller riskanalys på sin produkt så ligger du f*rbannat illa till om det händer något.
Så man klistar bara inte på... Okej, idoiter som luras och chansar finns alltid men men...
Så det kan vara bra att ha i bagaget som slutkund att ha CE -märke sin grunka i den stund det händer något.
Kallas visst producentansvar...
Men om det där men 120 volt förstärkaren, en duktig radioreparatör tar säkert reda på en juste trafo och
bygger om förstärkaren så den klarar 230 VAC.
Dj-kla otur. Skicka ett email till customercare@breatheaudio.com och förklara vad som hänt. Dom borde kunna hjälpa till.
Nu har jag fixat en ny säkring och 120V trafo och det funkar perfekt. Kopplade bara ihop allting på köksbordet för att se att det fungerade och är supernöjd. Stenhögtalarna jag köpte är inget man skrämmer grannarna med men de duger för bakgrundsmusik när man sitter ute och äter. Nu får jag skynda på bygget lite bara så att jag kan bygga in högtalarna. Ska lägga spånskivegolvet till helgen och sen åker jag till Norge och jobbar i 6 veckor så det blir ingen midsommarfest med systemet...
mycke_nu: Otur vet jag inte om man kan kalla de, iver skulle jag säga =)
Bluff: tack för reklamen...
mycke_nu: Otur vet jag inte om man kan kalla de, iver skulle jag säga =)
Bluff: tack för reklamen...
Kan det vara så att dom tillverkar 2 olika versioner, en 120V och en 240V? Jag har ochså mailat med outdoordepot och dom svarar att det är endast en MDS stärkare som finns i "international" version. Fast det på deras hemsida står att en av Breathe Audio stärkare har en 240V version.
Redigerat:
