Nej inkommande kommer in i mätartavlan /skåpet som hänger på utsidan av garaget den andra centralen sitter inuti garaget........men jag kan väl prova att mäta vid inkommande vid mätartavlan......o se om det är spänning på alla tre inkommande faser .......

Huvudsäkringarna som du har kollat, var sitter de?

Nej huvudsäkringarana de 20 amp har jag inte kollat ännu bara det som låg på samma skena i proppskåpet ,,,,,huvudsäkringarna har jag ju helt klart vid mätare skall jag kolla dessa tre nu för att se den inkommande spänningen har nu mätt o det var 220 på alla tre faser är det något som har hänt från huvudsäkring till proppskåp inne i huset då........nu börjar det bli mysko skall jag stänga av strömmen o lossa på plåten på proppskåpet o se allt är ok....där under så ingen sladd lossnat

Och du är säker på att huvudsäkringarna är hela (vet att jag är tjatig)?

Sedan är ju frågan om du har fler "huvudsäkringar". Om matningen inne i huset kommer via en annan central så kan det vara så att ledningen är avsäkrad i den central den kommer ifrån. Man kan även tänka sig fel i huvudströmbrytaren på din central. Att det faktiskt skulle bli avbrott på en fas i en kabel mellan 2 centraler tror jag är oerhört ovanligt. Fast en lossnad fas i centralen kan man ju tänka sig.

Jag får väl kolla i morn inne i centralen om det är något som lossnat någon fas som är lös vad det gäller huvudsäkringar bytade jag alla tre mot nya för att vara säker........får kolla detta med centralen i morn då det är dagsljus den sitter nämligen inne i en garderob o att bryta strömmen då blir där becksvart :) men vi tar nya tag i morn om det inte är så att någon kommer på nått genialiskt

Tänk på att alltid mäta huvudsäkringarna mellan varandra, mao se till så du får 380 V mellan dessa. Mäter du fas till jord/Nolla kan du få bakspänningar som issleder en att tro att säkringen är hel.

Skruva först ur huvudsäkringarna och mät i BOTTEN för att se om du har tre faser in om du har det sätt tillbaka säkringarna och skruva sedan ur tre säkringar tex. för spis i nästa central och mät i botten för att se om du har alla faser in till centralen.

Jag tror att jag redan mätt i botten på varje huvudsäkring o det var spänning i alla tre men sedan när jag mäter på 380 uttaget i garaget så har jag 2 styck med 220 och det ena med bara 120 volt i hur hänger allt detta ihop

Du saknar en fas, den som visar 120 V. Det är en "falsk" spänning kan man säga. Summra den kardelen (efter du kopplat bort den ur handsken) + ta ur säkringarn också (jobba alltid säkert!).

Hej o godmorgon igen nu har jag fortsatt att försöka lösa mitt problem har nu mätt att jag har 3 faser in med 220 drygt in till huvudsäkringar .........men......har inte det ut till centralerna har där bara 2x220+ca 90 vad skall jag göra nu är det något vajsing med det som går från huvudsäkring o ut så är ju allt plomberat.........vad kan jag göra mera....???

Om du inte har separat avsäkring för matningarna till centralerna från huvudsäkringarna så är något fel i huvudsäkringsskåpet eller mätaren. I det här läget hade jag ringt efter en elektriker så fort som möjligt.

Har nu ringt elkillen o han trodde ett det var en avbränd kabel i brytaren vid huvudcentralen,,,,,,,,,,,tack för all hjälp me olika fel allternativ som jag fått har vart till stor hjälp......nu skall det nog bli löst återkommer säkert med svaret då jag vet

Har nu ringt elkillen o han trodde ett det var en avbränd kabel i brytaren vid huvudcentralen,,,,,,,,,,,tack för all hjälp me olika fel allternativ som jag fått har vart till stor hjälp......nu skall det nog bli löst återkommer säkert med svaret då jag vet
Låter mycket troligt. Har du en äldre huvudbrytare så är det inte så ovanligt. Många el-anslutningar blir lösa med åren (mtrl rörelse) och kan ge dålig kontakt vilket brukar sluta med brända anslutningar.

Marc E skrev:
Låter mycket troligt. Har du en äldre huvudbrytare så är det inte så ovanligt. Många el-anslutningar blir lösa med åren (mtrl rörelse) och kan ge dålig kontakt vilket brukar sluta med brända anslutningar.
Detta hände oss för några månader sedan. Huset är byggt 1979. Dålig kontakt hade gjort en 10 cm kabel väldigt varm, och till slut lossnade den helt från ena anslutningen. Nätleverantören tyckte att felet var på "min" sida av anläggningen, så det skulle fixas på min bekostnad. Om jag anlitade en egen elektriker kunde de dock gratis komma och stänga av strömmen i gatan, om det behövdes. Det verkade enklast att låta nätleverantören fixa alltihop, och skicka en räkning på "min" del av kostnaden. Det blev ca 1200:-, och då bytte de en av huvudsäkrings-hållarna.

/Hasse

Hej igen har nu haft elleverantörens el kille har o det var listen ute i skåpet vi gatan som var dålig kontakt,,,,,,,,,så nu är det fullt in igen ,,,,,,skönt att detta var löst ,,,,,,ha det gött

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.