Jag har nu följande apparater bredvid varandra:
* Bredbandsswitch
* Telefonadapter för bredbandstelefoni
* Router
* Telefon (bärbar)
* Digitaltv-dosa
* HTPC

(kan ha missat någon...)

Finns det inget alternativ till att ha 6 transformatorer med en herrans massa kabel?! Torde inte vara ensam om att ha ungefär samma i-landsproblem...

Går ju naturligtvis att prova att försörja allt från ett enda lite kralligare nätaggregat, om det nu är samma spänning.
Men man ska inte ge sig på att det kommer fungera, alla apparater är byggda och tesade för att gå mot sitt eget nätagg så den kan bli problem med störningar.

För mobiltelefoner är det en standard på G för en gemensam laddare. Det borde sprida sig med tiden även till andra apparater.
Dom kunde ju åtminstone se till att dessa små plugin-nätadaptrar bara upptog en brunn i uttaget!

Jag är lite förvånad att det inte säljs några lösningar, det kan ju inte vara bara jag som stör sig på det... Det måste ju finnas några praktiska skäl till varför det inte funkar... typ det 'fotografen' skriver om störningar...

Kanske dags med ett lågspänningsnät i villor. Gäller bara att tillverkarna kommer överens om en gemensam spänning samt kontakt d^_^b

Bo.Siltberg skrev:
För mobiltelefoner är det en standard på G för en gemensam laddare.
Det är ju i princip redan standard för laddare/dataöverföring på alla mobiltelefoner (förutom Iphone)

Micro-USB.

Det beror lite på vilka spänningar utrustningarna använder, 12 är relativt vanligt, men ibland är det likriktad spänning, ibland inte (Vissa av Zyxels prylar körs med växelström). Har själv fixat polarens "låda" där modem, router, telefonibox, NAS-disk och en liten HTPC gemensamt står. Då allt använde 12v så drog jag ut 12v från htpc:n till alla de andra boxarna. Nackdelen är att htpc:n alltid måste vara igång, vilket inte gjorde någonting här då den används för inspelning av filmer o program. Sedan är det inte alltid all utrustning som gillar att man kopplar ihop dem utan att de är galvaniskt avskiljda ifrån varann.

5V är inte heller ovanligt, stabiliseras väl antagligen ner till 3.3V i "burkarna".

Vissa prylar, t.ex. trådlösa telefoner och antagligen bredbandstelefonlådor, har nog ofta telenätets ena pol ihopkopplad med matningen.

Om man då matar bredbandstelefonlåda och trådlös telefon med samma nätagg så blir det kanske kortis om man inte vänder telefonkabeln rätt (och sådana går ju som bekant bara att vända på ett sätt, så man får växla polariteten i kabeln). Det kan också bli så att det inte funkar alls, och burkarna kan till och med gå sönder.

Likaså om du t.ex. använder samma nätagg till trådlös telefon och t.ex. en HTPC och har ojordade vägguttag så är risken nog ungefär 50% att hela hemmabioanläggningens jord höjs till 100V AC när det ringer i telefonen, ingen höjdare om man råkar ta i stereon och elementet samtidigt...

Det enda man kan vara nästan säker på att man kan köra på samma nätagg är burkar som endast har nätverksuttag, och då kan man ändå bara vara säker att det funkar om man kör oskärmade kablar (eller skärmade där man klippt av skärmen i ena änden)...

Mitt tips är att skaffa en såndär grendosa som har uttag på båda sidor av dosan, till exempel kan de ha tre jordade på ena sidan och sex platta eurouttag på motsatt sida. Då har man åtminstone en hygglig chans att få in ganska många nätadaptrar i samma grendosa. Buntband eller liknande på kablarna så att de inte hänger hur som helst är också rätt bra.

Annars är det väl lite av ett problem var man ska ställa alla dessa burkar, jag vill egentligen både ha dem framme och ha dem gömda samtidigt, eftersom det är praktiskt att se lysdioderna ibland men oftast vill man bara slippa se härvan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.