Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Oj, 11 fruktträd! Då hade jag kroknat! Ett bra år kan jag plocka 200 kilo ...
Finns flera anledningar till att jag flyttade .... äpplen ... thujahäcken (ett otyg som krävde lastflak till bilen varje år ... men jag saknar det stora Charneu-trädet som visserligen fått päronrost men hade frukt som höll till jul ...

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Om det var till mig? Så .. kan jag sopa! Om nån bara bär dit säcken åt mig 😊 MEN problemet är att ta bort den gamla fogen och allt gräs… :/
Hade inte Marlene en artikel på byggahus om hur smidigt det var att rensa fogar med trimmer? Har aldrig testat själv, men det verkade som en bra idé.

yonna yonna skrev:
Finns flera anledningar till att jag flyttade .... äpplen ... thujahäcken (ett otyg som krävde lastflak till bilen varje år ... men jag saknar det stora Charneu-trädet som visserligen fått päronrost men hade frukt som höll till jul ...
Intressant att det finns päron som går att lagra! För det är en nackdel med de flesta päron att träden blir enorma och frukten inte går att lagra.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Det är enbart den ytan som utgör trädgård som innebär jobb. Resten är ju skog eller mark man inte behöver bry sig om.
Skogstomt är sannerligen inte arbetsfritt! Träd blir stora och måste tas ned, sly måste gallras, frösådda lönnplantor dras upp. Utmed vägen måste buskar beskäras så att de inte växer ut i trafiken. Är uppvuxen på skogstomt, så jag vet vad det innebär.

Skogstomt är sannerligen inte arbetsfritt! Träd blir stora och måste tas ned, sly måste gallras, frösådda lönnplantor dras upp. Utmed vägen måste buskar beskäras så att de inte växer ut i trafiken. Är uppvuxen på skogstomt, så jag vet vad det innebär.
jag äger skog inte gör jag nåt med den om bara har lite extra skogs tomt så behöver man inte göra nåt skillnad om har ett skogsbruk då kan det vara mer jobb har man väg nära så tar komunen eller vägvärket hand om det inget vi göra själva

• Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sätt dig ner och använd en liten batteridriven huggmejsel går fort med den

[länk]
Cool grej!

Problemet är ju att sitta därnere :/ det har jag alltid gjort/kunnat tidigare Nu är det lite mer problematiskt då jag har massa störig ärrvävnad på insidan av magen som gör att det är (känns?) som en plåtlåda på magen.. så att sitta på mark/golv gör både ont och är svårt 👎 ligga på sidan går bra ett tag.. men att göra all stenläggning på det viset, skulle inte funka (finns ju annat man måste göra i trädgården också)

- - -

Pga leder/rygg så "satt jag ner" redan för 15 år sedan - rensade och pysslade.. bodde då "i stan" och man pratade ju med grannarna som gick förbi.. och en som bodde längre bort på samma gata brukade gå/cykla förbi ganska ofta när han hämtade barnen.. och jag hörde dem några gånger (ena lilltjejen) fråga varför jag satt i rabatten typ hahaha.. hon viskade till pappan (hon hade hejat på mig redan).. han viskade tillbaka att han får ju fråga mig.. det vågade hon inte då.. men efter ett par gånger.. när jag hade haft samma position och hon gått förbi.. så frågade hon :) och jag förklarade.. gången efter.. när de gick förbi.. så förklarade hon högt och tydligt (mycket noga) för lillebror varför jag satt i rabatten :) hehe

Mer info än du önskade, men jag kom bara på händelsen när du nämnde "sitt ner" 👍😊

hyr in nån tonåring det gör mina päron till jobb som dom inte klarar av längre sen är det bara att blanda kalk med sand och borsta ner det melan stenarna och vattna göra några gånger tills det har fylts upp till nivån du vill ha sen behöver du inte tänka på det jobbet på 20 år

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har själv skogstomt som omgärdar min trädgård och är även uppvuxen med sådan. Varför skall man ta ner stora träd, de ramlar väl själv? Vill man ta vara på trädet för ved gör man det annars får det ligga. Har visserligen lönn på tomten men några mängder av plantor känner jag inte att det blir. Har en röjsåg jag går över med någon gång vartannat år men det är inte mycket som kommer upp, det mesta är blåbärsris som är bra på att kväva sticklingar. Har ingen skog mot allmän väg men hade det när jag växte upp, det tog vägföreningen hand om när de kantröjde med aggregat. Har ungefär 1ha tomt, varav 5000m2 är trädgård och resterande ligger som en ram runt trädgården. Utmärkt insynsskydd, vindskydd, ljudbuffert från grannar etc.

Det är ganska vanligt att man har trädgård mot skogsparti, skillnaden brukar vara att någon skogsbonde eller kommun äger den och inte lyfter ett finger där ändå.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Har själv skogstomt som omgärdar min trädgård och är även uppvuxen med sådan. Varför skall man ta ner stora träd, de ramlar väl själv? Vill man ta vara på trädet för ved gör man det annars får det ligga. Har visserligen lönn på tomten men några mängder av plantor känner jag inte att det blir. Har en röjsåg jag går över med någon gång vartannat år men det är inte mycket som kommer upp, det mesta är blåbärsris som är bra på att kväva sticklingar. Har ingen skog mot allmän väg men hade det när jag växte upp, det tog vägföreningen hand om när de kantröjde med aggregat. Har ungefär 1ha tomt, varav 5000m2 är trädgård och resterande ligger som en ram runt trädgården. Utmärkt insynsskydd, vindskydd, ljudbuffert från grannar etc.

Det är ganska vanligt att man har trädgård mot skogsparti, skillnaden brukar vara att någon skogsbonde eller kommun äger den och inte lyfter ett finger där ändå.
Alla har olika. Vi behövde ta ner träd för att de skuggade eller riskerade ramla på vårt eller grannars hus. Sedan använde vi såklart veden. För varje gran som togs bort kom det upp lövsly. Man kan såklart låta de vara, men hur kul är det att bo i en tät slyskog? Man vill ha lite stigar och siktlinjer, inte stirra in en grön vägg!

Det normala är att kommunen och även vägverket har regler om buskar och fri sikt utefter vägarna. Det är fastighetsägarens skyldighet att efterleva det, annars kan man bli anmäld och få vite.

Vi behöver inte fördjupa oss i fler detaljer, det jag vill få fram är att en naturtomt inte är utan arbete! Jag bedömer att en robotklippt gräsmattetomt kan vara betydligt mindre jobb med än en skogstomt! (Men tråkigare!)

Hade inte Marlene en artikel på byggahus om hur smidigt det var att rensa fogar med trimmer? Har aldrig testat själv, men det verkade som en bra idé.
Jag har en elektrisk "plattrensare".. den har underlättat multum.. min andra bästa kompis! Tar fortfarande lite tid.. för att det är mycket fogar.. men det tar bara en bråkdel av tiden.. om man jämför med utan den!

Röd elektrisk plattrensare med roterande borste, hållen av en hand på en veranda under ett tak med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äppelrullaren är också en bästa kompis hehe.. den underlättar väldigt mycket också och sparar tid!

Äppelrullare på gräsmatta i trädgård, används för att samla fallfrukt effektivt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men Elektriska stångsekatör är lite "tung" och lite obalanserad.. men är också en värdefull kompis i min trädgård.. kunde äntligen klippa träd och buskar.. för första gången på flera år!

Elektrisk stångsekatör mot grön bakgrund, redo att klippa grenar i trädgården.

Mest maskiner vinner inte när man dör... men det är jäkligt bra när man kan få hjälp att lösa vissa problem som man har..

...det är ändå viktigt att kunna känna att man kan göra saker själv ibland (oavsett om man har hjälpmedel eller ej). man vill inte enbart vara beroende av att alla andra ska hjälpa en.. med allt!

👍😊🌺

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hyr in nån tonåring det gör mina päron till jobb som dom inte klarar av längre sen är det bara att blanda kalk med sand och borsta ner det melan stenarna och vattna göra några gånger tills det har fylts upp till nivån du vill ha sen behöver du inte tänka på det jobbet på 20 år
Stenläggningarna var jättefina när vi flyttade in.. så 20 år från nygjort höll de då inte!

Det kanske höll ok i 8-10 år från det att de var nygjorda (vi började bråka med fogarna själva efter 3 år kanske.. efter 6 år var två stenläggningar överväxta av gråbo, gräs, raps, 20 andra sorters gräs och massa trädanlag.. dvs fläder och lönn.. som är lite ogräs här).

Förra året grävde vi fram en av dem..

Funderar på hårdfog.. vet inget om dem dock..

Hyr in hjälp när det behövs.. 👍 (förra året gjorde jag det för första gången.. kändes så skönt att få "bort" vissa saker på "förfalla-listan".. när dessa saker gjordes (och jag slapp tänka på dem) så kunde jag fokusera mer på de saker jag faktiskt klarar av.. och det gjorde att jag kom ifatt på mycket här på gården som släpat efter sedan flera år..! (kändes toppen!)

Alla har olika. Vi behövde ta ner träd för att de skuggade eller riskerade ramla på vårt eller grannars hus. Sedan använde vi såklart veden. För varje gran som togs bort kom det upp lövsly. Man kan såklart låta de vara, men hur kul är det att bo i en tät slyskog? Man vill ha lite stigar och siktlinjer, inte stirra in en grön vägg!

Det normala är att kommunen och även vägverket har regler om buskar och fri sikt utefter vägarna. Det är fastighetsägarens skyldighet att efterleva det, annars kan man bli anmäld och få vite.

Vi behöver inte fördjupa oss i fler detaljer, det jag vill få fram är att en naturtomt inte är utan arbete! Jag bedömer att en robotklippt gräsmattetomt kan vara betydligt mindre jobb med än en skogstomt! (Men tråkigare!)
Jag tror vi missförstår varandra. Jag menar inte skogstomt på så sätt att man kliver rakt ut i lingonriset från dörren utan istället att man har lite rymd på tomten som möjliggör en buffertzon mot grannarna. T.ex. 20-50 meter skog. Sen har man ju trädgården precis som vanligt. Personligen stirrar jag hellre in i en grön vägg än grannens vardagsrum.

Snigla Snigla skrev:
Stenläggningarna var jättefina när vi flyttade in.. så 20 år från nygjort höll de då inte!

Det kanske höll ok i 8-10 år från det att de var nygjorda (vi började bråka med fogarna själva efter 3 år kanske.. efter 6 år var två stenläggningar överväxta av gråbo, gräs, raps, 20 andra sorters gräs och massa trädanlag.. dvs fläder och lönn.. som är lite ogräs här).

Förra året grävde vi fram en av dem..

Funderar på hårdfog.. vet inget om dem dock..

Hyr in hjälp när det behövs.. 👍 (förra året gjorde jag det för första gången.. kändes så skönt att få "bort" vissa saker på "förfalla-listan".. när dessa saker gjordes (och jag slapp tänka på dem) så kunde jag fokusera mer på de saker jag faktiskt klarar av.. och det gjorde att jag kom ifatt på mycket här på gården som släpat efter sedan flera år..! (kändes toppen!)
altså när du nämde fog först trodde jag du mena med nån sorts bruk cement eller kalkbruk

M maria01 skrev:
altså när du nämde fog först trodde jag du mena med nån sorts bruk cement eller kalkbruk
Tror att det är fogsand idag.. nått fint "sandigt" iaf.. där myror och ogräs trivs :/ Men som sagt, funderar på ett lite hårdare alternativ, eller hm "ogräshämmande" på något vis (tyckte mig se en sådan säck sist på affären också).

Vet inte så mycket om just dessa fogmaterial.. pysslar mest med trä eller större stenar (inte plattläggning)

Snigla Snigla skrev:
Tror att det är fogsand idag.. nått fint "sandigt" iaf.. där myror och ogräs trivs :/ Men som sagt, funderar på ett lite hårdare alternativ, eller hm "ogräshämmande" på något vis (tyckte mig se en sådan säck sist på affären också).

Vet inte så mycket om just dessa fogmaterial.. pysslar mest med trä eller större stenar (inte plattläggning)
därför om du använder riktig fog så kommer det inget ogräs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.