11 933 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
117 volt mellan Nolla och Jord på toa..
Hej!
Har köpt ett fritidshus byggt på 70-talet som jag har börjat renovera.. Verkar tyvärr vara lite sådär med elen.. När jag mäter mellan nolla och jord på ett uttag på toan så får jag ca 115volt.. vad kan detta bero på??
/jimmy
Har köpt ett fritidshus byggt på 70-talet som jag har börjat renovera.. Verkar tyvärr vara lite sådär med elen.. När jag mäter mellan nolla och jord på ett uttag på toan så får jag ca 115volt.. vad kan detta bero på??
/jimmy
Högst troligt att det sitter en "rakapparats-trafo" i dosan bakom det uttag du har gjort din mätning på.
Rakapparatstrafo = ca 110-120V mellan "fas" och "nolla", ojordat uttag och då ska det vara 0 volt både mellan "fas" och riktig jord samt mellan "nolla" och riktig jord
Om det är ett jordat uttag så är något galet.
Undantaget skulle vara om det är något eventuellt återstående hus som har 220/127V systemspänning, alltså "norsk el". Jag vet inte om alla sådana installationer är "utrotade" ännu, men de torde vara extremt ovanliga.
Om du har två proppar eller dubbel automatsäkring till varje grupp i centralen (utom trefasgrejer vilket då troligtvis bara är spisen) så kan det vara "norsk el".
Tips på att mäta:
Fas - jordbleck i uttaget
Nolla - jordbleck i uttaget
jordbleck i uttaget - vattenledningsrör
Fas - vattenledningsrör
Nolla - vattenledningsrör
Berätta vad du får för ungefärliga värden.
OBS, tänk på att om du mäter mellan fas/nolla - vattenledningsrör med en såndär enkel spänningstestare med lysdioder så skickar du in en för människor farlig ström i vattenledningsröret. Mät helst med en multimeter/universalinstrument. Om du har en mätare med lysdioder så se till att ingen rör något som har med el eller vatten att göra i huset medan du mäter.
Poängen med mätningen är att se om det är knas med skyddsjorden i uttaget eller något ovanligt med elen i allmänhet.
Om det är ett jordat uttag så är något galet.
Undantaget skulle vara om det är något eventuellt återstående hus som har 220/127V systemspänning, alltså "norsk el". Jag vet inte om alla sådana installationer är "utrotade" ännu, men de torde vara extremt ovanliga.
Om du har två proppar eller dubbel automatsäkring till varje grupp i centralen (utom trefasgrejer vilket då troligtvis bara är spisen) så kan det vara "norsk el".
Tips på att mäta:
Fas - jordbleck i uttaget
Nolla - jordbleck i uttaget
jordbleck i uttaget - vattenledningsrör
Fas - vattenledningsrör
Nolla - vattenledningsrör
OBS, tänk på att om du mäter mellan fas/nolla - vattenledningsrör med en såndär enkel spänningstestare med lysdioder så skickar du in en för människor farlig ström i vattenledningsröret. Mät helst med en multimeter/universalinstrument. Om du har en mätare med lysdioder så se till att ingen rör något som har med el eller vatten att göra i huset medan du mäter.
Poängen med mätningen är att se om det är knas med skyddsjorden i uttaget eller något ovanligt med elen i allmänhet.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det finns inga uttag som passar i rakapparatdosor så det alternativet går troligtvis bort.
Är du säker på att det är nollan du mäter mot? Om det är fasen så är det troligtvis ett avbrott på skyddsjorden alt. helt oinkopplad.
//Patrik
Är du säker på att det är nollan du mäter mot? Om det är fasen så är det troligtvis ett avbrott på skyddsjorden alt. helt oinkopplad.
//Patrik
Mätningen gjordes med en dyr multimeter..
En lampa ovanför spegel med jordfelsbrytare och ett uttag.. Då mer i huset var felkopplat osv har jag avvaktat med detta och ska gå igenom alla dragningar innan vi utnyttjar huset... bla var blå kabel kopplad på Fas på flera ställen i propp-skåpet... suck..
En lampa ovanför spegel med jordfelsbrytare och ett uttag.. Då mer i huset var felkopplat osv har jag avvaktat med detta och ska gå igenom alla dragningar innan vi utnyttjar huset... bla var blå kabel kopplad på Fas på flera ställen i propp-skåpet... suck..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Låter i så fall som att skyddsjorden inte är inkopplad i det uttaget - det bör du kolla upp omedelbart.
Men mätte du mellan fas och jordblecket i uttaget, eller mellan fas och vattenledningsrör?ejwbegysv skrev:
Jag upprepar:
Tips på att mäta:
1: Fas - jordbleck i uttaget
2: Nolla - jordbleck i uttaget
3: jordbleck i uttaget - vattenledningsrör
4: Fas - vattenledningsrör
5: Nolla - vattenledningsrör
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Du råkade inte missa att ett "m" dök upp före "V" i multimeterns display då? Med autorange kan man göra det misstaget ibland. (Dyr MM, sa du. Så den har säkert autorange.) 
117mV alltså.
För övrigt är det helt omöjligt att ha 230V i uttaget om potentialen till jord är 230, och nollans pot är 117. Då skulle skillnaden mellan fas och noll vara 119V...
117mV alltså.
För övrigt är det helt omöjligt att ha 230V i uttaget om potentialen till jord är 230, och nollans pot är 117. Då skulle skillnaden mellan fas och noll vara 119V...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden