Tänkte borra ett 110 mm runt hål för ventilation genom min grundmur på husets kortsida ovan mark. Det är ett 100 år gammalt hus med 30 cm lika gammal betong. Lite småsten i och smulig. Hålet kommer sitta ungefär 70 cm ner på grundmuren och borras med en liten vinkel (ca 20 grader). Finns det någon anledning att vara orolig eller till och med tänka om?

IMG_1577.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frerider
Nej du behöver inte oroa dig så länge det inte är någon punktbelastning rakt ovan det hålet du ämnar att göra, tex bärande balk, pelare eller så..

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Ingen fara att borra ett så litet hål. Frågan är bara vad du ska ventilera

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Nej du behöver inte oroa du så länge det inte är någon punktbelastning rakt ovan det hålet du ämnar att göra, tex bärande balk, pelare eller så..
Någon punktbelastning kan jag inte tro att det är just där, det ligger en I-balk på grundmuren men den vilar ett antal meter bort.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ingen fara att borra ett så litet hål. Frågan är bara vad du ska ventilera
Ventilation för min hemmabio: https://www.byggahus.se/forum/threads/inreda-kallare-for-hang.569768

Düsseldorff
Det enda är väl risken att stöta på en gråsten modell större i så gammal betong. De använde vilket bös som helst som ballast på den tiden.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Frerider
P Peter321 skrev:
Någon punktbelastning kan jag inte tro att det är just där, det ligger en I-balk på grundmuren men den vilar ett antal meter bort.

Ventilation för min hemmabio: [länk]
Då är det bara att hålsåga/borra😉
Skulle inte tro att det ligger någon större sten i en vägg så högt upp men det ger sig när du sätter igång.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.