Hej,

Ska borra hål i ett gäng takstolar och mellan bjälkar för att dra ett 110 avloppsrör, ungefär 4-5m.

Någon som vet hur man ska få i röret eller är det bara att kapa i småbitar och en hel del muffar?

Tänkte dra så nära ett upplag (yttervägg) som möjligt för att slippa problem med avsikt.

Tack

Blir till att dela i korta bitar och använda muffar om du ska göra hål mitt i bjälken. Du bör också kontrollera bärigheten. Troligen behöver du göra förstärkningar eftersom du försvagar konstruktionen genom håltagningen.

Jag lade i lite rör precis i bjälklaget, men jag jackade ur ovanifrån.
Se bif ifrån träguiden, då slipper man muffar så kan man lägga i helt rör ovanifrån.
Så blir det stabilt och bra med,
E man smart så jackar man nån cm extra per takstol (edit: tror det är 2cm /m avlopp & 1cm /m dagvatten? men är osäker, googla) så får automatiskt med dig fallet.

MEN tänk på att kapa till typ några k-plywoodbitar, borra hål och trä på dom på röret innan du lägger dit det. sen skruva fast plyan som en jäkel i reglerna.

Rätt eller ej vågar jag inte svara på, jag är endast hobbysnickare =)
Man skall säkert beakta spännvidder och liknande när man jackar ur & förstärker.

Instruktionsillustration för placering och installation av rör i bjälklag, med markeringar för jackning och fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för alla svar, har dock bestämt mig för att ändra placeringen på toaletten så vi kan dra avloppet i kattvinden istället.

G gnuttisch skrev:
Tack för alla svar, har dock bestämt mig för att ändra placeringen på toaletten så vi kan dra avloppet i kattvinden istället.
Smart beslut, alltid bökigt med 110 rör i bjälklaget. (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.