12 588 läst ·
16 svar
13k läst
16 svar
11 olika strömbrytarmodeller i samma hus - Hjälp med identifiering?
I vårt nyligen inköpta radhus från 1956 finns det inte mindre än 11 olika varianter på strömbrytare! 
Några av dem gissar jag är "modernare" (läs 80/90-tal) och de har jag inga problem med att byta ut för att göra det lite mer enhetligt och sätta vår egen stil på huset. De som är original från när huset byggdes vill jag däremot hellre behålla - men kanske även där byta ut någon för att göra det lite mer enhetligt.
Därför undrar jag om någon har en gissning, eller vet, från vilken tidsperiod som de olika strömbytarna kan komma ifrån.
1. Sitter på ena köksväggen - visst är den i alla fall 60-tal? Original? Fast det sitter en äldre tapet under tapeten i bild.
2. Sitter på andra köksväggen.
70-tal? Köket har renoverats minst en gång.
3. Dimmer till vardagsrummet. Fanns det dimmrar på 50-talet?
4. Nyare dimmer - också vardagsrummet
5. Sitter på två ställen i hallen och i det rum i källaren som inreddes på 70(?)-talet.
6. Sitter i två rum på ovanvåningen - rum som också hade guldmålade element (nu vita igen)...
7. Sitter i tamburen
8. Sitter vid groventrén och gästtoaletten
9. En av strömbrytarna i hallen, sitter också i allrummet.
10. Pannrum och matkällare
11. Sitter på toaletten (med guldtapeten i bild) och ena sovrummet.
bilderna nedan lyckas jag visst inte ta bort igen - de är bara "dubletter"...
Några av dem gissar jag är "modernare" (läs 80/90-tal) och de har jag inga problem med att byta ut för att göra det lite mer enhetligt och sätta vår egen stil på huset. De som är original från när huset byggdes vill jag däremot hellre behålla - men kanske även där byta ut någon för att göra det lite mer enhetligt.
Därför undrar jag om någon har en gissning, eller vet, från vilken tidsperiod som de olika strömbytarna kan komma ifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Sitter på ena köksväggen - visst är den i alla fall 60-tal? Original? Fast det sitter en äldre tapet under tapeten i bild.
Logga in
Skapa konto
2. Sitter på andra köksväggen.
70-tal? Köket har renoverats minst en gång.
Logga in
Skapa konto
3. Dimmer till vardagsrummet. Fanns det dimmrar på 50-talet?
Logga in
Skapa konto
4. Nyare dimmer - också vardagsrummet
Logga in
Skapa konto
5. Sitter på två ställen i hallen och i det rum i källaren som inreddes på 70(?)-talet.
Logga in
Skapa konto
6. Sitter i två rum på ovanvåningen - rum som också hade guldmålade element (nu vita igen)...
Logga in
Skapa konto
7. Sitter i tamburen
Logga in
Skapa konto
8. Sitter vid groventrén och gästtoaletten
Logga in
Skapa konto
9. En av strömbrytarna i hallen, sitter också i allrummet.
Logga in
Skapa konto
10. Pannrum och matkällare
Logga in
Skapa konto
11. Sitter på toaletten (med guldtapeten i bild) och ena sovrummet.
bilderna nedan lyckas jag visst inte ta bort igen - de är bara "dubletter"...
Redigerat:
1: 50-tal
2: 60-80-tal
3: tidigt 80-tal
4: 90-tal
5: 70-tal, kan vara sent 60 eller tidigt 80
6: sent 70, tidigt 80. (Brunt var fint och exklusivt.)
7: 80-tal, Elko
8: 50-60-tal
9: 40-50-tal
10: 30-60-tal
11: 80-90-tal
2: 60-80-tal
3: tidigt 80-tal
4: 90-tal
5: 70-tal, kan vara sent 60 eller tidigt 80
6: sent 70, tidigt 80. (Brunt var fint och exklusivt.)
7: 80-tal, Elko
8: 50-60-tal
9: 40-50-tal
10: 30-60-tal
11: 80-90-tal
Vissa modeller har tillverkats i decennier, så åldersbestämningen kan vara knepig. Ovanstående är efter min erfarenhet.
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Jo, den har jag tittat på. Själv tycker jag i och för sig att http://www.byggfabriken.com/sortime...info/product/708-202-strombrytare-trapp-vipp/ (bilden nedan) känns snyggare och närmare originalet - men den har ju så klart också ett klart högre pris...
Men jag är inte främmande för att leta upp gamla originalgrejer och sätta in heller, bara de fungerar som de ska.
Logga in
Skapa konto
Japp, inte bakelit, utan plast med samma känsla som alla andra moderna brytare.Mikael 81 skrev:
T.o.m den, i ditt fall, ganska moderna ELKO'n (nr7) har en helt annan känsla än moderna brytare.
Kolla även på "Berker 1930" dom har samma kvalitetskänsla som THPG/Byggfabriken, tror prislappen är aningens lägre.Mikael 81 skrev:
Lättare att få tag på via grossen då dom går under Hagers flagga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Fast bakelit är en sorts plast: https://sv.wikipedia.org/wiki/BakelitMikael_L skrev:
Vit bakelit är inte bakelit egentligen utan en närbesläktad plast som heter duroplast: http://www.nackabyggnadsvard.se/p/e...elit/snappbrytare-i-vit-bakelit-komplett.html
Båda avger giftiga gaser vid förbränning.
Det hus, där vi bor nu, var färdigbyggt 1963 och ursprungligen var det strömbrytare som i foto 1.
Jo den var snyggare tycker jag. Men synd att det bara vad vridbrytare - mitt hus är ju inte så gammalt, så jag letar hellre efter vippbrytare...KjellTimell skrev: