39 090 läst ·
160 svar
39k läst
160 svar
11 grader inomhus i villa. Hur energieffektivisera?!
Många fina svar vilket jag är tacksam för. Kommer absolut fortsätta elda ved och fixa fönsternas tätningslister. Har dock problem med LLVP, något är fel då den inte alls kan blåsa in varm luft (kommer snarare ”ljummen” luft) och husets innertemp är nu på ynka 8 grader. Har gjort rent filtrena och det var en hel del damm men det hjälpte inte. Har bett Enwell komma förbi nästa vecka och titta samt ge förslag på åtgärder, det här går ju inte…
jag köpte en sånt tätningslist för stugan..
https://www.xlbygg.se/produkt/tatlist-stokvis-p-silikon-vit-bobin-75mmx100m/
Vi hade samma gamla fönster och den är tillverkat av silikon som håller längre än de andra som jag har läst.
https://www.xlbygg.se/produkt/tatlist-stokvis-p-silikon-vit-bobin-75mmx100m/
Vi hade samma gamla fönster och den är tillverkat av silikon som håller längre än de andra som jag har läst.
Vad har du för inställningar på luftvärmepumpen, ta en bild på fjärren? Sitter den nära kaminen?ELantagonism skrev:
Många fina svar vilket jag är tacksam för. Kommer absolut fortsätta elda ved och fixa fönsternas tätningslister. Har dock problem med LLVP, något är fel då den inte alls kan blåsa in varm luft (kommer snarare ”ljummen” luft) och husets innertemp är nu på ynka 8 grader. Har gjort rent filtrena och det var en hel del damm men det hjälpte inte. Har bett Enwell komma förbi nästa vecka och titta samt ge förslag på åtgärder, det här går ju inte…
Det gäller alla förbättrade åtgärder i hus med direktverkande radiatorer. https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/ELantagonism skrev:
Är innertempen 8 grader slutar luftvärmepumpen att fungera, den måste ha en viss värme inomhus för att kunna avfukta utedelen. Du kan inte enbart ha en luftvärmepump.ELantagonism skrev:
Så funkar inte min IVT i alla fall.A August.E skrev:
Det är flera gånger jag bara har haft någon enstaka plusgrad i garaget, och sedan ”dragit på” för att värma upp det.
Funkar alldeles utmärkt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Har ni möjlighet att elda 2 brasor om dagen i kakelugnen? När den brunnit ut helt, skjut igen spjället så håller sig kakelugnen varm tills nästa gång det är dags att elda. Borde kunna hålla vardagsrummet tempererat!ELantagonism skrev:
Visa som sagt gärna en bild på luftvärmepumpens fjärrkontroll och dess inställningar!
Har ni enbart 8 grader i huset är det nog till att värma upp åtminstone något rum till behaglig temperatur med elradiatorerna, även om det kostar elförbrukning. Det är inte bra för hälsan att frysa!
Av bilden på garaget att döma är huset byggt på 70-talet, eller hur? Är det byggt under decenniets slut, efter energikrisen, bör det vara någorlunda bra isolerat, så det är inte ett helt omöjligt utgångsläge.
Vet inte om någon har skrivit det reda men har ni servat luftvärmepumpen?
Det kan vara så att det är dåligt med gas i den? Den kan blåsa varmt men inte med den effekt som den kan ge.
Jag hade detta problemet med en pump efter service var den som ny.
Det kan vara så att det är dåligt med gas i den? Den kan blåsa varmt men inte med den effekt som den kan ge.
Jag hade detta problemet med en pump efter service var den som ny.
Om du menar värmepump så gäller det att välja en premiumpump i första hand. Du har en mitsubishi och det är ett av premiummärkena. Sedan skall du gå på effekt, inte pris. Läs på om värmepumpar,ta gärna ut några säljare och begär in offerter. Finns jämförsajter på nätet. Hur effektriv din gamlla pump är beror ju på vilken modell det är. Den är kanske för liten för ditt hus dvs man satsade hellre på pris än effekt när den installerades. Rengörning är också väldigt viktigt med pumpar. Filterna skall rengöras minst två gånger om året samt innedelen bör rengöras/tvättas minimum vartannat år. Kan samlas mycket skit i lamellerna som drar ner effekten rejält. Och givetvis är tätningslister enormt viktigt. Även äldre fönster funkar bra bara de är i gott skick.ELantagonism skrev:
Rejäl skrev:
Kommer installatören på morgonen så behöver du hämta den kvällen innan, kommer han på eftermiddagen så får du högst troligen lämna tillbaka den dagen efter.Rejäl skrev:En hantverkarställning går fortare att ställa up än en lift. Dessutom så har man plattformarna på olika höjd så kan man om man vill lyfta aggregatet själv genom att lyfta det i flera steg.
Ja en hantverkarställning hyrs ut per dag så en dag åker du på…
Nedan ser du info om hantverkarställning…
Vem får bygga en hantverkarställning och behöver jag utbildning för att montera den
Ska du montera en hantverkarställning krävs det att du har särskild information om hantverkarställningar, men det krävs inte något utbildningsbevis. Detta gäller hantverkarställningar som inte är högre än 2 m till arbetsplan. För att veta vad den särskilda informationen innebär, läs AFS 2013:4, sida
103-105.
Lift i arbetet kräver liftutbildning inte många som tänker på det…
Ja allt som kunden gör själv underlättar för han som ska montera det men jag antar att det är en garanti och ansvarsfråga att man inte tillåter kunderna att transportera materialet..
De flesta installatörer utgår ifrån firman där som packar bilen med det som behövs för dagen samt på vägen ut till kunden köper det som inte fans på hyllan.M mattoys skrev:
Så då är dom ute hos kund mellan 08:00-09:00 isch..
Om man hyr ställningen så kan den hämtas på många ställen kl 06:00 en hantverkarställning på höjden 2 m tar inte mer är en kvart på sin höjd att ställa dit..
Det var i någon anna tråd som en uthyrare pratade om 300kr/dygn på en hantverkarställning så det är någ det billigaste även om det skulle bli 2 dygn…
Efter att hustrun och jag hade kämpat en halv dag med att försöka sätta upp en lånad tegeltransportör, tung som ett as, när vi la nytt garagetak, så hyrde jag en lift, en man drar efter bilen, och körde upp betongpannorna med den, 800 st, maxlast per gång. Kostade nån 1000-lapp. Lätt som en plätt, ångrade bara att jag inte gjorde det från början. Passade dessutom på att tukta lite träd när jag ändå hade den till hands.Rejäl skrev:En hantverkarställning går fortare att ställa up än en lift. Dessutom så har man plattformarna på olika höjd så kan man om man vill lyfta aggregatet själv genom att lyfta det i flera steg.
Ja en hantverkarställning hyrs ut per dag så en dag åker du på…
Nedan ser du info om hantverkarställning…
Vem får bygga en hantverkarställning och behöver jag utbildning för att montera den
Ska du montera en hantverkarställning krävs det att du har särskild information om hantverkarställningar, men det krävs inte något utbildningsbevis. Detta gäller hantverkarställningar som inte är högre än 2 m till arbetsplan. För att veta vad den särskilda informationen innebär, läs AFS 2013:4, sida
103-105.
Lift i arbetet kräver liftutbildning inte många som tänker på det…
Ja allt som kunden gör själv underlättar för han som ska montera det men jag antar att det är en garanti och ansvarsfråga att man inte tillåter kunderna att transportera materialet..
Stege är inte arbetsmiljömässigt ok i detta fall. Man får vara glad så länge inte sotarn kräver lift.