7 621 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
10x10 eller 30x60 klinker - nybörjare skall kakla
Tack! Då håller jag mig till 30x30 som max.MathiasS skrev:
Dörren sitter vid ena kanten som man ser på bild nedan. Blir det kanske snyggast att göra en siktlinje längs den väggen då, och försöka ha en hel platta längs väggen isf att lägga en siktlinje i mitten på toaletten?
Där handfatet är idag kommer en kommod, och sedan en nisch så linjen till vänster i bild 1 är mer uppbruten än den till höger?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, ja, man kan förstås överväga det. Sitter inte med facit själv på vad som är bäst, men jag skulle nog centrera golvet mitt i men det ser antagligen inte helt tokigt ut att lägga allt spill till höger. Se också upp med avloppstrumman i hörnet så du inte får olämpliga bitar platta runt den.
Så är det nog inte många som skulle rekommendera, 20 - 30 - 30 - 20 skulle jag säga. 5cm vill man inte haMathiasS skrev:
Jag lade 15x15 just pga den lilla storleken. Jag tycker inte större passar på liten yta.
Toa: 125x85 ca.
Det är inget svårt att sätta klinker, bara man är lugn och metodisk.
Allra första klickningen jag gjorde är 60x60 i hallen utanför. Nästa steg var 15x15 på toaletten.
Att mäta noga före du börjar och planerar är värt mkt när du väl sätter igång.
Lycka till!
Toa: 125x85 ca.
Det är inget svårt att sätta klinker, bara man är lugn och metodisk.
Allra första klickningen jag gjorde är 60x60 i hallen utanför. Nästa steg var 15x15 på toaletten.
Att mäta noga före du börjar och planerar är värt mkt när du väl sätter igång.
Lycka till!
Mitt råd är 15x15 första gången. Det är egentligen enklast. 10x10 är för smått för att sätta avjämningsskruvar. Dessutom blir det fler på längd och bredd varpå det är lätt att det blir ojämna fogar.
Större plattor är mer svårhanterliga.
Större plattor är mer svårhanterliga.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det tål att upprepas. Lägg ut plattor (med fogavstånd) löst i hela rader och kontrollera hur det blir i ändarna. Man vill inte ha strimmor på 2 - 3 cm eller mindre i någon ände. Tänk på att om väggarna inte går ihop i exakt 90 grader (det gör de nästan aldrig) så är det risk att du får en kil av plattremsor uteftter en vägg, börja i andra änden så får du iställt skära bort några millimeter på de andra raderna, bättre. Oftast skall man direkt satsa på att plattor skall skäras i alla kanter av rummet.Dr Benz skrev:
Bestäm dig för en referenslinje i varje riktning som gäller. Rita på golvet, eller använd laser som visar linjen. Utgå inte från väggen för att få en referenslinje. Väggen kanske är buktig
Jag tror inte det finns en rak vägg i hela huset… insåg det den svåra vägen när jag skulle lägga golv i sönernas rum 🫣H hempularen skrev:Det tål att upprepas. Lägg ut plattor (med fogavstånd) löst i hela rader och kontrollera hur det blir i ändarna. Man vill inte ha strimmor på 2 - 3 cm eller mindre i någon ände. Tänk på att om väggarna inte går ihop i exakt 90 grader (det gör de nästan aldrig) så är det risk att du får en kil av plattremsor uteftter en vägg, börja i andra änden så får du iställt skära bort några millimeter på de andra raderna, bättre. Oftast skall man direkt satsa på att plattor skall skäras i alla kanter av rummet.
Bestäm dig för en referenslinje i varje riktning som gäller. Rita på golvet, eller använd laser som visar linjen. Utgå inte från väggen för att få en referenslinje. Väggen kanske är buktig
Att börja i mitten och provlägga/måtta plattor innan man börjar är en god idé
Varför ska han använda kakelsåg??????? Kakel skär med kakelskärare. Varför alla dessa amatörsförslag?H hempularen skrev:Att kapa är iofs. inte svårt. Enklast är det med en eldriven kakelkap i stil med: [länk]. FInns flera modeller i loiknande prisklass på Biltema, byggvaruhus osv.
Går även att hyra.
Med en sådan får man en fin kapning på mindre än en minut av en 20cm platta. Det är allts¨en diamantkapskiva som går i ett vattenbad för kylning.
KristinaRT skrev:
Nej du ska skära granitkeramik också. Man sågar bara när det går under 1cm som ska bort och när det är naturstensunds14 skrev: