Ska sätta klinker på golvet på en liten gästtoalett. Storlek 1x2 m golvyta.
Mtp på storleken på badrummet tror jag det blir svårt att få det snyggt med stora plattor och kommer kräva massor med kapning. Tänker jag rätt?
Tänker dock att det borde bli snyggare m mindre plattor och tittar på 10x10 eller 15x15, är dessa lättare att få snyggt under rådande omständigheter för en nybörjare?
Mtp på storleken på badrummet tror jag det blir svårt att få det snyggt med stora plattor och kommer kräva massor med kapning. Tänker jag rätt?
Tänker dock att det borde bli snyggare m mindre plattor och tittar på 10x10 eller 15x15, är dessa lättare att få snyggt under rådande omständigheter för en nybörjare?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Ska du ha tätskikt och/eller golvbrunn?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag håller med dig för jag tycker det ser konstigt ut med väldigt få fogar, eftersom de blir så väldigt synliga.KristinaRT skrev:
Ska sätta klinker på golvet på en liten gästtoalett. Storlek 1x2 m golvyta.
Det är lättare för en nybörjare med små plattor, de är lättare att hantera så de hamnar på rätt ställe med rätt höjd. Små plattor behöver inte bakstrykas heller. Tänk dock på hur de är mönstrade, våra 15x15 är stenmönstrade men man ser det knappt eftersom det blir olika riktning och typ av mönster hela tiden. Det var något vi inte riktigt insåg innan. Med 30x30 så hade man sett att det efterliknande en stenhäll. Nu valde vi dem mer för färgnyansen än för mönstret så oss gör det inget.
Jag hade gärna haft 30x30 men om jag inte ska få väldigt smala bitar måste jag kapa två plattor varje ”varv” eftersom 3 st 30 plattor blir precis under 1 m som toaletten är bred. Och om jag lägger 30x60 blir det samma sak, en jäkla massa kapandeBirgitS skrev:
Jag håller med dig för jag tycker det ser konstigt ut med väldigt få fogar, eftersom de blir så väldigt synliga.
Det är lättare för en nybörjare med små plattor, de är lättare att hantera så de hamnar på rätt ställe med rätt höjd. Små plattor behöver inte bakstrykas heller. Tänk dock på hur de är mönstrade, våra 15x15 är stenmönstrade men man ser det knappt eftersom det blir olika riktning och typ av mönster hela tiden. Det var något vi inte riktigt insåg innan. Med 30x30 så hade man sett att det efterliknande en stenhäll. Nu valde vi dem mer för färgnyansen än för mönstret så oss gör det inget.
Tänker då att det blir snyggare och enklare med 10x10 eller 15x15 som går jämnare ”upp” i varje varv ….
Matt vit eller ljust enfärgat, möjligen svag melering, mosaikklinkers blir snyggt på så liten yta. Utmana förutfattade meningen genom besök på kakelaffär och känn efter.KristinaRT skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Att kapa är iofs. inte svårt. Enklast är det med en eldriven kakelkap i stil med: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/elektriska-kakelkapar/kakelkap-016362/. FInns flera modeller i loiknande prisklass på Biltema, byggvaruhus osv.
Går även att hyra.
Med en sådan får man en fin kapning på mindre än en minut av en 20cm platta. Det är allts¨en diamantkapskiva som går i ett vattenbad för kylning.
Går även att hyra.
Med en sådan får man en fin kapning på mindre än en minut av en 20cm platta. Det är allts¨en diamantkapskiva som går i ett vattenbad för kylning.
du börjar med lite lite mer än en halv platta (anpassa måttet så att du får lika stor platta på varje sida om de två i mitten). Man kapar inte på varje varv, bara längs med väggen.KristinaRT skrev:
Föreslår att du lägger mosaik eller 10x10 på en så liten yta.
Dvs, i ditt fall, ta ut mitten på utrymmet, lägg alla hela plattor på var sida om mittlinjen. Inför nästa omgång kapar du till alla (ungefär) halva plattor så att du kan lägga alla dessa i en omgång.
Gör helst samma sak på 2m-längden också, så att du inte får konstigt små bitar på slutet. Dela av på mitten och mät hur många skift du får plats med och hur stor sista biten blir. Anpassa så bitarna blir lagom stora.
Fast om det är 1m brett och jag ska sätta 30x30 måste jag kapa minst en platta varje varv för att få ihop 1m….MathiasS skrev:
Men jo det blir nog bäst med 10x10 eller 15x15, mosaik är helt uteslutet.
Det jag försöker säga är att det antagligen blir bäst om du lägger golvet symetriskt. I detta fall blir första raden 5cm andra 30, tredje 30, fjärde 30 och sedan 5cm igen på sista. Du behöver göra samma sak med 10x10 eller 15 plattor.KristinaRT skrev: