Gjorde test men min gamla putsade kakelugnen Karl från Camina. I 3 dygn körde endast med en Panasonic LLVP 6.1 kW och ugnen. Vid - 10grader i snitt.
Den kombinationen klarar värmen upp till 19 grader. Sen är det stopp.
Har ni liknande erfarenheter?
p.s. huset är från 76 tvåglasfönster och 95 mm isolering.

Idag satte jag på elradiatorer.
 
W
Beror väll till stordel på hur husets planlösning ser ut. Hade du haft ett stort rum så hade det inte vart några problem. Ofta har man ju inte det därför hade man ofta en eldstad i varje rum och då var det inga problem. Har tyvärr inte alla eldstäder kvar men har ändå 6 st varav 4 kakelugnar och det håller värmen bra, dock enklare att låta bergvärmen jobba ;)
 
Det är nog så att din spis inte ger de 10Kw som utlovats.

Min gissning är att du eldar för lite.
För att få ut 10 Kw i ett dygn behöver du elda;
10Kw x 24 = 240 Kw/h
1 kilo ved = 4Kw/h x 0,8 = 3,2 Kw/h (inkl verkningsgrads förlust)
240 Kw/h = 75 kg ved på ett dygn, detta är MYCKET

Har du eldat så mycket?
Om inte kan du skatta antalet kilo ved du eldat per dygn och räkna ut
vilken effekt du mata in i din spis.

Som jämförelse värmer jag mitt hus, (130 kvadrat enplans,140 mm vägg och 260 tak, tvåglas.
byggt 74,) med vår Tulikivi UTAN annat tillskott ned till ca -35 grader.
(Kallare har det inte varit.) Men man måste elda ofta och många kilo per dygn.
(Vi har bra planlösning för ändamålet.)
 
Det var som f....
Klart jag inte eldar så mycket. Matar in kanske 20 kg tot. Eldar och väntar tills det brunnit. Och matar på igen, och om igen. Men 75 kg blir det inte. Ugnen känns hett hela tiden.
Planlösningen är deremot optimal. Vardagsrum med köket öppen planlösning på ca 80 kvm.
Ugnen i mitten.
Öv klarar sig med en Foma pump. Panasonicen nere är jag inte nöjd med.
 
Har ungefär samma erfarenhet hemma hos oss. Efter att tidigare haft ett nytt hus med braskamin som värmde på rätt så bra så trodde jag nog att kakelugnarna i det nuvarande huset, 1850-tal, skulle bidra mer till uppvärmningen än de faktiskt gör. Ugnarna blir varma och sköna (t.o.m. heta) under flera timmar men ändå så upplevs inte rummen som varma. På båda våningarna så är fönstren "uppgraderade" med energiglas, på nedervåningen så är golven lite tilläggsisolerade jämfört med "orginal", ytterväggen är likaså tilläggsisolerat.
 
jag är rätt övertygad om att förr när de värmde med kakelugnar så hade dom betydligt svalare inne än i dag
 
Jag är inte så hemma på moderna kakelugnar. Traditionella kakelugnar ger kanske 3-4 kW efter eldning och sedan avtagande under de kommande dygnet. Dessa har aldrig varit avsedda att värma mer än rummet de står i. Moderna kakelugnar har vad jag förstår ofta en plåtkassett med konvektionsspalt runtom. Därmed ger de omedelbar värme till rummet på ett sätt som inte de gamla ugnarna gör. Jag gissar att det är när man eldat så att stenmassan är varm och det fortfarande brinner ordentligt i insatsen som den kan lämna 10 kW. Detta borde göra ugnen mer lämpad till uppvärmning och mindre lämpad för varmhållning än den traditionella kakelugnen. Just varmhållning snarare än uppvärmning är annars kakelugnens styrka. Den som vet mer om moderna kakelugnar får gärna tala om ifall jag har fel, för jag spekulerar.

Erik
 
Jag har en modern kakalugn, Chistineberg från Keddy, som ska ha en verkninggrad på 86 % och ha en effekt på 10 kW. Det är ingen kakelugn med "inbyggd kasett" som många andra moderna kakelugnar, utan här eldar man "direkt i stenen" dock med en glaslucka.Det finns både bra och mindre bra saker med denna kakelugn (ifall nån funderar på en sån) men vad gäller värmen så vet jag inte hur de 10 kW är uppmätta. Att den skulle ge 10 kW har jag svårt att tro, men visst den värmer bra och länge. Mest värmen ge den såklart när man eldat upp massan i kakelugnen (typ efter 2-3 timmar) och fortsätter att elda även efter det. Jag kan t.ex. jämföra med en kaminer, typ gjutjärnskaminer, som jag haft i olika tappningar i olika hus - där känns det faktiskt att dom ger rejäl med effekt, momentant. Jag har haft en Andersen på 8 kw i ett sommarstuga och den gav säkert samma värme till stugan som ett elelement på 8000 W. Så fort det slockar är det dock kallt igen.
 
Idag eldade jag i 3 timmar i min. Efter den tiden hade dess 800kg 82 grader enl mon ir termometer. Har det varmt hemma. Men alla dir elrad är på. I mitten på huset var det 23 gr.
Medan yterväggarna låg på 13!
Tydligen måste man elda hela tiden för att ha värme...
 
I vår Tulikivi noterar jag följande;
När det är kallt ute 25-35 grader, så ligger bakugnsvalvet på 300-340 grader.
Då är 2800 kg täjsten (motsvarar dubbla vikten tegel) uppvärmnd till ca 80-100+ grader på ytan.
I kärnan betydlig mycket högre temp, upp till 340+ grader i valvet.
Max avgiven effekt är då ca 6+Kw.

Förbränningseffekten är dock ca 60-70 kw i snitt på en brasa.
Det kanske är förbränningseffekten som anges för de morderna "kakelugnarna"?
 
J
kamilenski skrev:
Idag eldade jag i 3 timmar i min. Efter den tiden hade dess 800kg 82 grader enl mon ir termometer. Har det varmt hemma. Men alla dir elrad är på. I mitten på huset var det 23 gr.
Medan yterväggarna låg på 13!
Tydligen måste man elda hela tiden för att ha värme...
Låter som det är dags att bättra på isoleringen. :|

Värmer just nu 140kvm med min Contura 556 och det är -14 just nu.

Pannan verkar bara göra varmvatten..
 
Redigerat av moderator:
John J skrev:
Låter som det är dags att bättra på isoleringen. :|

Värmer just nu 140kvm med min Contura 556 och det är -14 just nu.

Pannan verkar bara göra varmvatten..
Jaja.

Det får köparen göra.Att tilläggsisolera.
Vi bygger nytt.
Och tack o lov att vi märkte vad isolering betyder för uppvärmningen. Skulle bygga i ytong.
Det blir isoleca istället. I min kompis hus håller en Nibe 750, 19 gr på bv och 15 uppe utan att värmen är på där uppe. Och det kostar honom 900 kWh / månad vid minus 15 ute. Det är billigt. Det är ett Älvsbyhus 120kvm i bv. 285 mm isolering på öv.

Med mina nuvarande 95mm är det som dag och natt.
 
J
kamilenski skrev:
Jaja.

Det får köparen göra.Att tilläggsisolera.
Vi bygger nytt.
Och tack o lov att vi märkte vad isolering betyder för uppvärmningen. Skulle bygga i ytong.
Det blir isoleca istället. I min kompis hus håller en Nibe 750, 19 gr på bv och 15 uppe utan att värmen är på där uppe. Och det kostar honom 900 kWh / månad vid minus 15 ute. Det är billigt. Det är ett Älvsbyhus 120kvm i bv. 285 mm isolering på öv.

Med mina nuvarande 95mm är det som dag och natt.
Grattis!

Jo en sådan här vinter så känner man att man aldrig kan ha för mycket isolering.
 
John J skrev:
Grattis!

Jo en sådan här vinter så känner man att man aldrig kan ha för mycket isolering.
Tack:)
Nu vet jag hur man ska bygga.50cm ytterväggar... Med mycket isolering!
 
J
kamilenski skrev:
Tack:)
Nu vet jag hur man ska bygga.50cm ytterväggar... Med mycket isolering!
Klä hela huset i rostfri plåt och sedan 50cm isolering så slipper man måla till våren och det är svalt på sommaren och varmt på vintern.

:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.