Hej,

Tittade på hur ett visst husföretag bygger sina ytterväggar. 100mm lättbetong + 190mm isolering + 100mm tegel. Lättbetongen är det enda bärande och spontant känns det lite tunnt. Nu är jag ingen byggnadsingenjör och förvisso är konstruktionen hållfasthetsberäknad och företaget är väl etablerat men ändå. De andra som bygger med enbart lättbetong kör ju med 350-450mm i ytterväggar (förvisso ur isolationssynpunkt) och det är ju viss skillnad.

Oroar jag mig i onödan?
 
1-plans hus eller fler våningar?
 
1.5 plans.
 
Det skall finnas en namngiven, behörig konstruktör som tar ansvar för att konstruktionsritningarna är upprättade i enlighet med EKS. Dessa handlingar och beräkningar skall granskas av en konstruktör som inte upprättat handlingarna för att få en säkerhet mot slarvfel. Till vissa detaljer skall det även finnas montageanvisningar.
Det är sedan viktigt att dessa handlingarna följs till 100% av de som bygger huset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.