3 975 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
10000 mer än vi kom överens om i offerten?!
Sida 1 av 2
Vi har precis låtit renovera vårt badrum (totalentreprenad) och har betalat räkningen. Det blev några tusen mer än väntat, men de var ändå helt "legitima" kostnader. Nu fick vi precis ett mail att det blev strul med Skatteverket och att ROT-avdraget endast blir på ca 30000 istället för ca 40000. Han ska nu höra med Skatteverket vad som blev fel, men om han inte får pengarna av dem, måste han fakturera oss. Är detta rätt? Kan det plötsligt bli drygt 10000 kr mer? Vi kan inte mycket om ROT-avdrag, men litade på hans uppgifter i offerten.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ta reda på exakt vad som är problem med Skatteverket. Du bör kunna få ut alla handlingar från myndigheten.
Får inte hantverkaren ut sina pengar av SKV pga av ej tillräcklig underlag för ROT så givetvis måste ni betala hantverkaren den summa som han ansökt om. (Eller mellanskillnaden om lite ROT betalats ut)
ROT är man automatiskt inte berättigad till. Man måste tjäna ganska ganska mycket pengar under året för att få 50,000:-
Kolla din egen inkomst här:
http://www.skatteverket.se/privat/f...rotochrutavdrag.4.d5e04db14b6fef2c8698ac.html
Så ja, tjänar du inte tillräckligt med pengar (betalar skatt med andra ord) så kan du ju inte få fullt skatteavdrag. Därför brukar installatörer ha det i en klausul att om inte mr X tjänar tillräckligt detta året får han själv stå för kostnaden.
Kolla din egen inkomst här:
http://www.skatteverket.se/privat/f...rotochrutavdrag.4.d5e04db14b6fef2c8698ac.html
Så ja, tjänar du inte tillräckligt med pengar (betalar skatt med andra ord) så kan du ju inte få fullt skatteavdrag. Därför brukar installatörer ha det i en klausul att om inte mr X tjänar tillräckligt detta året får han själv stå för kostnaden.
Som tidigare nämnts, så är det du som får betala.
Egentligen har inte hantverkaren någonting med din ROT att göra. Du ska egentligen betala fakturans totala summa, och få tillbaka ROT av skatteverket.
För att förenkla det hela, låter man oftast hantverkaren söka ROT åt kunden. Därmed betalar kunden bara hälften av arbetskostnaden, och hantverkaren får istället resten betalt med din ROT.
Om inte avdragen medgives, så blir det alltså du som får betala det till hantverkaren.
Sannolikt har du gjort avdrag för mer än 50.000, eller så har du inte tjänat tillräckligt med pengar i år.
Egentligen har inte hantverkaren någonting med din ROT att göra. Du ska egentligen betala fakturans totala summa, och få tillbaka ROT av skatteverket.
För att förenkla det hela, låter man oftast hantverkaren söka ROT åt kunden. Därmed betalar kunden bara hälften av arbetskostnaden, och hantverkaren får istället resten betalt med din ROT.
Om inte avdragen medgives, så blir det alltså du som får betala det till hantverkaren.
Sannolikt har du gjort avdrag för mer än 50.000, eller så har du inte tjänat tillräckligt med pengar i år.
Nja vad jag vet är det bara företag som kan ansöka numera.AG A skrev:
Om du inte vet med dig att du ansökt om mer än 50kkr i rot/rut avdrag så har du troligtvis inte betalat tillräckligt med skatt under året.
På skatteverket.se kan du se hur mycket du måste tjäna för att kunna få fullt rotavdrag. Det kanske finns någon fler ägare på fastigheten som är berättigad till avdrag.
Som exempel på hur mycket man måste tjäna för max rot/rut avdrag. Om du har 34kr i kommunalskatt så måste du tjäna knappt 320000kr(ca 27000/mån) för att kunna få 50000 i rotavdrag. Har du sen räntor på lån så minskar det. Tex
34 kr i kommunalskatt, 320000 i inkomst, 40000 i räntor ger max ca 40000 i möjligt rot/rut avdrag.
Om det inte finns möjlighet att få rot-avdrag får du betala den delen till hantverkaren.
Kan vara bra att veta att det går bra att omfördela ROT avdraget mellan gifta par och sambos i deklarationen efterhand.
Detta för att kunna utnyttja samtliga ägares rotavdrag till fullo, då ju fakturan vanligen går till en person som även får stå för hela rot avdraget.
Detta för att kunna utnyttja samtliga ägares rotavdrag till fullo, då ju fakturan vanligen går till en person som även får stå för hela rot avdraget.
Jag har vid flera tillfällen sagt till hantverkare att maxa ut min rot, och sen ta resten på min fru (som är föräldraledig och inte tar ut så mycket föräldrapeng). Det har fungerat bra och fakturan har alltid varit ställd på mig.magnetens skrev:
Detta har jag bett om innan de fakturerat.
Fast i så fall har kanske hantverkaren tolkat det som att du var berättigad till full Rot, dock måste man tjäna och skatta en del för detta vilket du kanske inte gjort?
Tror att man måste tjäna över typ 26 tusen i månaden för att kunna dra full ROT på 50 tusen, varierar dock en del beroende på vilken skattesats och vilka avdrag man har. Har det blivit felfördelat mellan dig och din fru så går det som sagt var att rätta till efteråt i deklarationen.
Tror att man måste tjäna över typ 26 tusen i månaden för att kunna dra full ROT på 50 tusen, varierar dock en del beroende på vilken skattesats och vilka avdrag man har. Har det blivit felfördelat mellan dig och din fru så går det som sagt var att rätta till efteråt i deklarationen.
Kolla med skattemyndigheten varför det inte gick igenom helt enkelt. Hantverkare kan ha uppgett fel info, eller skrivit nått tokigt som gjort dem misstänksamma och bara godkänt en del..
Så länge ni inte gjort av med hans 50' och hantverkaren inte fifflat uppenbart med siffrorna så borde det inte vara några problem. Men om hantverkaren inte fått ut sina pengar av dom/skattemyndigheten så är det självklart att han fakturerar er i efterhand. ROT är ju inte självklart att man får igenom.. och de måste ju kunna få bet för sitt arbete.
Däremot skulle jag ta ett snack med hantverkaren ifråga om RotEN inte gick igenom pga hans siffror..(för då har denne kanske försökt varit för snäll.. eller klantig.. och jag skulle vilja veta vad som gick fel innan jag bet ut det som roten inte täckte..)
MVH Sandra
Så länge ni inte gjort av med hans 50' och hantverkaren inte fifflat uppenbart med siffrorna så borde det inte vara några problem. Men om hantverkaren inte fått ut sina pengar av dom/skattemyndigheten så är det självklart att han fakturerar er i efterhand. ROT är ju inte självklart att man får igenom.. och de måste ju kunna få bet för sitt arbete.
Däremot skulle jag ta ett snack med hantverkaren ifråga om RotEN inte gick igenom pga hans siffror..(för då har denne kanske försökt varit för snäll.. eller klantig.. och jag skulle vilja veta vad som gick fel innan jag bet ut det som roten inte täckte..)
MVH Sandra