halloj...har precis flyttat till en ny lägenhet och upptäckte att två taklampkontakter har hundra respektive 50v när strömställaren e frånslagen. när den är tillslagen är det 230v som vanligt.....vad fasen kan det bero på?
 
Vad mäter du på för trådar? Det kan alstras en spänning i tändtråden om den ligger parallelt med en fas. Det kan även bero på vilken imperdans instrument du mäter med, om du tar ett annat instrument så kommer du troligtvis få uppmät en annan spänning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.