Många med mig undrade hur det skulle gå med utfasning av vanliga glödlampor. Sedan dess har det skett en enorm utveckling av andra varianter och allra mest av ledbelysning, som är en liten och kraftfull ljuskälla.
LED står för Light Emitting Diode. Vad som är viktigt att veta är att det finns många olika kvaliteer och att de egenskaper som är bra med Led inte alltid gäller lågprisvarianter. Inköpskostnad för bra kvalitet kan vara dyrare men det håller 15-20 år om de används normalt.

Du kan läsa blogginlägget här: 10 Fina och praktiska ledlampor

LED är trevligt men köp inte armaturer med inbyggd LED. Vi vet redan att de där 15 000 - 35 000 tim drifttid är allt annat än en garanti. Och även om de motförmodan skulle hålla vad som anges så finns det andra faktorer som kan få LED till att sluta att fungera. Att bli tvungen till att byta en noga genomtänkt armatur i en miljö bara på grund av att ljuskällan givet upp kan kännas frustrerande minst sagt.

Blir deprimerad av ljuset från led-lampor. De flesta halogen är också otrevliga. Det gör ont i mig varje gång en gammal matt glödlampa ger upp. Finns inget som ersätter det än så länge, vad jag sett. De led m.m som ska ge varmt ljus ger antingen ett betydligt kallare ljus än glödlampor, eller ett fult gult ljus som känns smutsigt.

Till er båda Snowjim och Hybridnyckel, Det finns så många kvaliteer, som sagt och kvalitén på ljuset varierar kraftigt. Jag är med väldigt känslig för ljusfärg, och flimmer och tycker däremot att många kompaktluyssrör och vanliga lysrör är hemska. Ett bra exempel på skön ljusfärg är skrivbordslampan 360 som visas ovan. Den har ett lagom varmt ljus och är flimmerfritt. Jag gissar att vi i framtiden kommer att ha LED och kanske ljuskällor som ännu ej är framtagna, men LED kommer vi ej ifrån, ur miljöperspektivet.

Christel Månsson skrev:
Till er båda Snowjim och Hybridnyckel, Det finns så många kvaliteer, som sagt och kvalitén på ljuset varierar kraftigt. Jag är med väldigt känslig för ljusfärg, och flimmer och tycker däremot att många kompaktluyssrör och vanliga lysrör är hemska. Ett bra exempel på skön ljusfärg är skrivbordslampan 360 som visas ovan. Den har ett lagom varmt ljus och är flimmerfritt. Jag gissar att vi i framtiden kommer att ha LED och kanske ljuskällor som ännu ej är framtagna, men LED kommer vi ej ifrån, ur miljöperspektivet.
Det är dock inte så miljömedvetet när LED är inbyggt i armaturerna då hela lampan måste slängas när ljuskällan lägger ner. Det är ju inte helt ovanligt att man har armaturer i >10 år.

Men visst rent energimässigt så är LED oslagbart och ett självklart val men då i en form som går att byta ut för de ger trotts allt upp efter en tid, särskilt i utsatta miljöer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.