4 028 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
10 år gammalt hus mot nybygge?
Sida 1 av 2
Är intressead av att flytta till ett område där det fortfarande finns tomter lediga, men det även kommer ut hus till salu som är byggda för 10 år sedan.
Huset som nu ligger ute är lite av ett projekt där de som bott där renoverat halvdant,lister saknas, golven dåligt lagda mm, tomten är inte klar med plattsättning, det som finns är gräsmatta.
I princip kan jag bygga ett likvärdig hus för likvärdiga pengar på "granntomten".
Vad tycker ni är rimliga avdrag för ett 10 år gammalt hus med tanke på livslängd? Kök,badrum, frånluft etc?
Ex
Kök halva livslängden 80 000kr.
Badrum halva livslängden 100 000kr.
Frånluftspump halva livslängden 40 000 kr
Tak livslängd 30 år, 1/3 100 000kr?
Några mer inputs?
Huset som nu ligger ute är lite av ett projekt där de som bott där renoverat halvdant,lister saknas, golven dåligt lagda mm, tomten är inte klar med plattsättning, det som finns är gräsmatta.
I princip kan jag bygga ett likvärdig hus för likvärdiga pengar på "granntomten".
Vad tycker ni är rimliga avdrag för ett 10 år gammalt hus med tanke på livslängd? Kök,badrum, frånluft etc?
Ex
Kök halva livslängden 80 000kr.
Badrum halva livslängden 100 000kr.
Frånluftspump halva livslängden 40 000 kr
Tak livslängd 30 år, 1/3 100 000kr?
Några mer inputs?
Hur tänker du? Att det äldre husets värde borde vara ett nytt hus minus åldersavdrag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Finns på plats från dag 1 +500.000
Är inte precis vad ni vill ha -750.000
Som SysterNett är inne på, det går inte att räkna så. Och få marknader är i sådan balans att ett nyproducerat hus är värt byggkostnad+risk. Ofta är det betydligt högre eller lägre än så.
Är inte precis vad ni vill ha -750.000
Som SysterNett är inne på, det går inte att räkna så. Och få marknader är i sådan balans att ett nyproducerat hus är värt byggkostnad+risk. Ofta är det betydligt högre eller lägre än så.
Jag känner flera i området som byggt och fått deras slutpriser, dvs jag är väl informerad om kostnaderna för att bygga nytt i området.
Bygg nytt. Då får du det som du vill ha från start. Om kostnaden är samma så är det ju bara tid du betalar (och ork med att tjata ihjäl dig mot en entreprenör) men slutresultatet blir såklart mycket bättre än om du ska ta hand om någon annans oklara projekt...
Min ide är väl att få ett väl avvägt bud på det som redan är byggt och då kunna motivera budet på ett vettigt sätt.
Jag tar personligen en lägre belåning och lite äldrehus sen sparar till kommande underhåll.
Frågan är om gemeneman tycker mina tankegångar är rimliga?
Självklar är det bara säljaren som ska köpa resonemanget men frågan är om ni köper det, och om ni gör det fyll gärna i listan på andra möjliga slitagedelar.
Jag tar personligen en lägre belåning och lite äldrehus sen sparar till kommande underhåll.
Frågan är om gemeneman tycker mina tankegångar är rimliga?
Självklar är det bara säljaren som ska köpa resonemanget men frågan är om ni köper det, och om ni gör det fyll gärna i listan på andra möjliga slitagedelar.
Ja, det finns tusen små hål du kan lägga pengar i. Att lista om 3 sovrum och hallarna här hemma kostade mig ca 10 papp i bara listmaterial. Så där kan du säkert fläska på med 30 papp om det saknas lister i ett helt hus...
Hur som helst så tror jag du kommer få betala ett överpris. Huset är lite för "nytt" för att andra människor än sy ska förstå hur mycket det kommer kosta inom de närmaste 10 åren. Så de kommer buda över dig ändå.
Men fråga går ju alltid
Hur som helst så tror jag du kommer få betala ett överpris. Huset är lite för "nytt" för att andra människor än sy ska förstå hur mycket det kommer kosta inom de närmaste 10 åren. Så de kommer buda över dig ändå.
Men fråga går ju alltid
Som ovanstående talar sa, så länge det finns en enda budgivare till så struntar säljaren fullständigt i dina argument, hur bra de än må vara. Det enda du har att gå på ät hur mycket huset är värt för dig, de andra budgivarna kanske inte bryr sig om stenläggningen och kan tänka sig att ha lvar köket i 30 år till.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det viktigaste tycker jag är om man tror att man kommer att trivas med bostaden.
Rätt storlek, rätt planlösning, rätt material i ut- och invändiga ytskikt, rätt val av köksutrustning, garage och trädgård osv?
Sådant är väl viktigare än ett par hundra tusen hit eller dit.
Köper man "fel" hus är ju risken att man går och grämer sig många år.
Men det kräver förstås att man har en klar uppfattning om hur man vill ha det.
Och det kanske är något som måste få "verka fram" under en tid.
Rätt storlek, rätt planlösning, rätt material i ut- och invändiga ytskikt, rätt val av köksutrustning, garage och trädgård osv?
Sådant är väl viktigare än ett par hundra tusen hit eller dit.
Köper man "fel" hus är ju risken att man går och grämer sig många år.
Men det kräver förstås att man har en klar uppfattning om hur man vill ha det.
Och det kanske är något som måste få "verka fram" under en tid.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Huset är väl värderat av någon (mäklare?) eller är det av ägaren? Den som har gjort värderingen/marknadsvärdet antar jag har tagit med det som du rabblar upp i beräkningarna. Vad du har för argument till det bud du ev. kommer att lägga bryr sig inte varken mäklare eller säljare om.
Även om det finns andra tomter i området, är det verkligen det här huset och dess tomt du vill ha? Läget kan man aldrig ändra på, såsom höjd på tomten, avstånd till grannar, cykelväg, etc.
De argument som KnockOnWood nämner är ju också väldigt viktiga att tänka på.
Även om det finns andra tomter i området, är det verkligen det här huset och dess tomt du vill ha? Läget kan man aldrig ändra på, såsom höjd på tomten, avstånd till grannar, cykelväg, etc.
De argument som KnockOnWood nämner är ju också väldigt viktiga att tänka på.
Huset i det stora hela och tomten har jag inga invändingar mot, allt är i en stil som vi tycker om osv
Men det är prissatt(av en mäklare)så det konkurrerar med nybygge. Men är långt ifrån standarden av ett nybyggt hus och tomten har nästan lika mycket kvar att göra med som ett nybyggt. Dvs i mina ögon konkurrerar ngt som är 10 år gammalt mot helt nytt.
Och jag förstår att ingen vettig människa tar ett lägre bud om andra personer budat högre men jag försöker räkna bakvägen med hjälp av livslängd ett rimligt pris/bud som jag är villig att gå till. Som stadsbonden sa så försöker jag få fram vad huset är värt för mig.
Om det blir bud över detta så är det helt enkelt inte intressant, det jag vill komma fram till är helt enkelt kostnader för olika delar av ett hus som man inte kommer ifrån att byta ut efter ex antal år.
Fler saker som man bör räkna att man behöver åtgärda inom 10-20 år?
Har er hushållsmaskiner hållt i 20 år eller 10, frånluftspump hållt i 20? Det är mer sånt jag är ute efter.
Men det är prissatt(av en mäklare)så det konkurrerar med nybygge. Men är långt ifrån standarden av ett nybyggt hus och tomten har nästan lika mycket kvar att göra med som ett nybyggt. Dvs i mina ögon konkurrerar ngt som är 10 år gammalt mot helt nytt.
Och jag förstår att ingen vettig människa tar ett lägre bud om andra personer budat högre men jag försöker räkna bakvägen med hjälp av livslängd ett rimligt pris/bud som jag är villig att gå till. Som stadsbonden sa så försöker jag få fram vad huset är värt för mig.
Om det blir bud över detta så är det helt enkelt inte intressant, det jag vill komma fram till är helt enkelt kostnader för olika delar av ett hus som man inte kommer ifrån att byta ut efter ex antal år.
Fler saker som man bör räkna att man behöver åtgärda inom 10-20 år?
Har er hushållsmaskiner hållt i 20 år eller 10, frånluftspump hållt i 20? Det är mer sånt jag är ute efter.
En liten post i sammanhanget kanske men nybygge är skattefritt i 15 år.
Fasaden målas om vart 20:e år eller så, beroende på hur bra det gjordes från början.
Vitvaror lever i många fall bara 7-8 år nu för tiden.
Fasaden målas om vart 20:e år eller så, beroende på hur bra det gjordes från början.
Vitvaror lever i många fall bara 7-8 år nu för tiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Vitvaror som idag är 10 år kanske håller i snitt 5 år till, men vitvaror som man köper idag häller kanske bara i 5-10 år eftersom den prispress som rått de senaste 10 åren har gått ut över hållbarheten.
Hållbarheten på köksstommar och luckor varierar mycket, ett billigt Ikea-kök kan börja se dåligt ut efter 5 år medan andra (som det som förrförra ägaren till vår lägenhet satte in) börjar få lite småskador under diskhon efter 15 år.
En sak man kan tänka på är att det kräver mycket tid, stress och arbete under typ ett år när man bygger ett hus medan när man renoverar ett hus kanske den faktiska nerlagda tiden är samma men utspridd under flera år och definitivt mindre stressigt.Sånt har också ett värde.
Hållbarheten på köksstommar och luckor varierar mycket, ett billigt Ikea-kök kan börja se dåligt ut efter 5 år medan andra (som det som förrförra ägaren till vår lägenhet satte in) börjar få lite småskador under diskhon efter 15 år.
En sak man kan tänka på är att det kräver mycket tid, stress och arbete under typ ett år när man bygger ett hus medan när man renoverar ett hus kanske den faktiska nerlagda tiden är samma men utspridd under flera år och definitivt mindre stressigt.Sånt har också ett värde.