Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är ju inne på att köpa mig ett kit med borrskruvdragare och slagskruvdragare.
Var inne på AEG ett tag men gillar ju Makita.
Så nu undrar jag om jag ska ha 10 eller 14volt? Klara 10volt franska träskruvar?
Blir man mera mångsidig med 14 volten?

Någon som vet ett bra kit nu? UK kanske

Ska du dra i fransk träskruv så är det nog snarare 18 volt som du ska ha. Har själv en Bosch 14,4 men den orkar inte så mycket som jag skulle önska. Hade en lånad 18V Metabo ett tag och den var det ork i! :D

Franskor är inte riktigt 2010, nya skruvar med nya stålblandningar bräcker gjutna/skurna franskor med hästlängder.

Jag skulle ha satsat på 10,8v Makita, supernöjd med min chuck-lösa 030

TS frågare efter ett lämpligt Kit. Just i dessa dagar så finns det ett outstanding kit om det är dessa produkter som efterfrågas. (att man sedan får ytterligare 3 produkter värda nästan 4k på köpet är ju bara en bonus.

Om man INTE väljer detta Kit just nu så är det inte en behovsfråga utan en ren principfråga att INTE välja det Kitet. ....kanske man inte gillar blått eller att man inte kan uttala sje-ljud, eller etc etc

På Övriga frågor kan vi ju hjälpas åt att bekräfta att en 10,8V slagsruvis grejar Fransk träskruv.

Om 10,8V är rätt för TS så tycker jag också att Seltmanns kit verkar riktigt prisvärt.

Dock vill jag höja ett varningens finger för just den slagskruvdragare som är med i Seltmanns monsterpack, dvs GDR 10,8V-LI Professional. Den är specad till 100Nm, men ska enligt denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/117792-mutterdragare-och-moment.html bara ha 60Nm. Om det stämmer vet jag inte, men även skruvar som den orkar med är den väldigt långsam med att skruva in. I detta test klarade den i och för sig 16x150mm fransk skruv, även om det tog 3 minuter...http://toolmonger.com/2007/03/27/hands-on-boschs-108v-litheon-impactor/3/

Skulle jag dra många franska större än 8mm i diameter så skulle jag välja en annan maskin. Även om den klarar det så är den långsam. Men det beror såklart på hur lång tid man har på sig ;)

Redigerat av moderator:
Min polare köpte ett kit med makita 10,8v DF330D Drill/Driver & TD090D Impact Driver från Uk och vi har nu hårdtestat dem genom att bygga en 30m2 balkong. Måste säga att jag är imponerad av prestandan på maskinerna. Slagskruvdragaren klarade av att dra i 10*100 fransk i ca 7cm långa förborrade hål, dock var man nästan tvungen att ha nyladdade batterier om man inte ville stå i flera minuter och dra. Till att dra trallskruv, 4,2*57 och 4,8*75 var de helt underbara. Slagskruvdragaren var nog 20% snabbare på att få i skruven än den vanliga dragaren. Dock så låter slagskruvdragaren en hel del och hörselskydd rekommenderas. Skulle jag köpt ett kitt själv skulle jag i nuläget köpa bosch-kittet på shop-seltman eftersom man får mer prylar men om man som min polare är insnöad på Makita så är de inget dåligt köp.d^_^b
Hur 14,4v maskinerna är har jag ingen aning om eftersom jag aldrig använt några sådana...

Lycka till i verktygsdjungeln...

/Samuel

10,8 eller 14,4 har egentligen ingen betydelse för hur stark en maskin är, låg spänning kompenseras med hög ström. Batterier med låg spänning innehåller mer energi per volym då det behövs mindre "isolering" pga färre celler.
Däremot styrelektroniken hanterar lite högra spänning och lägre ström bättre, så det hela är väl en enda stor kompromiss.

Om nu en 14,4V är starkare än en 10,8 V, hur stark är då en 230V maskin?

Protte

Har "lyckats" handla ett antal 10,8V maskiner så att min gamla 12V blå Bosch används mera sällan. Skulle jag välja idag så blir det 10,8V, även om man får skifta batteri lite oftare då de endast har 1,3Ah ackar.
Men med rätt laddare så tar det inte mera än 30min att få det fulladdat igen.
Drar man grova franskskruv över 10mm*100mm skulle jag ändå välja att förborra och då fixar mutterdragaren det med lätthet och snabbt. Det är endast om du kör dem oborrat som det tar tid, men den drar dock i skruven. Mutterdragaren är dessutom helt suverän när du ska dra loss skruvar, vilket jag fick stor nytta av när jag lagade en brygga där de rostfria trallskruvarna suttit i nästan 10år.
Men nu är man ju rätt färgat då man endast saknar plåtnibblaren av Bosch 10,8v verktygen.

Redigerat:
prototypen skrev:
10,8 eller 14,4 har egentligen ingen betydelse för hur stark en maskin är, låg spänning kompenseras med hög ström. Batterier med låg spänning innehåller mer energi per volym då det behövs mindre "isolering" pga färre celler.
Däremot styrelektroniken hanterar lite högra spänning och lägre ström bättre, så det hela är väl en enda stor kompromiss.

Protte
Det finns väl vissa fysiska storleksbegränsingar också. Som du säger måste maskinen med lägre spänning hantera mer ström. Batteriet kräver en viss större storlek för att kunna leverera den större strömmen (inre resistans). Motorn kräver en viss större storlek för att kunna hantera den större strömmen (inre resistans plus värme). Det finns ett läge när effekten man vill ta ut leder till strömmar som är så stora att dimensionerna på apparaten blir för stora och det är bättre att gå till en högre spänning.

--- Mats ---

Kortfattat kan man säga att minimaskinerna klarar de flesta jobb man kan hitta på åt dem. De är lätta och smidiga, men man får leva med att de gör lite grövre jobb ganska långsamt. Personligen sträcker jag mig oftare efter mina gamla 14,4 V NiMH Makitor än minimaskinen.

Generellt sett försöker jag att undvika batterimaskiner eftersom batterierna blir dåliga förr eller senare, och de är dyra att ersätta. Skruvdragare och slagskruvdragare har en plats i min arsenal, men där går gränsen.

Skulle jag skaffa nya skruvdragare och slagskruvdragare idag, skulle det bli 14,4 voltsmaskiner från Makita eller Panasonic, troligen från UK.

Redigerat:
Redigerat:
Har i princip svårt att hålla med om att det bara är principer som gör att man avstår från Seltmans kitt. Det kan finnas andra anledningar att man helt enkelt inte vill ha fler maskiner än behovet talar för etc

MEN jag kan ändå inte undvika att också mena på att du faktiskt hade blivit mest nöjd och fått mest för pengarna med just monster paketet från Bosch via Seltman just nu. Du tittar själv på jubileumserbjudande som ett alternativ och därmed tycker jag att du besvarat din egen fråga.

Jag håller dock inte med MattiasP jag sträcker mig hellre efter små 10,8v prylarna än efter de lite klumpigare 12v och 14,4v makita jag har. Detta är ju dock en personlig fråga, för mig är ergonomin bättre med de mindre prylarna och med nyladdade batterier funkar det i 99 % av fallen ypperligt rent kraftmässigt ändå.

MVH Lorant

Kan ju aldrig bestämma mig om jag vågar beställa från UK. Har ju jämt sådan otur att nåt går sönder och då har jag fått för mig det blir jobbigt med garantin

prototypen skrev:

Protte
Oj, detta hade jag inte koll på. Kanske mycket för att jag inte har riktig koll på elläran.

Dock måste jag ställa mig frågande till hur stor betydelse detta har i praktiken? Mina erfarenheter säger helt klart att (nu räknar jag inte med Rusta-dragare etc) en maskin med högre spänning är starkare än en med lägre. Och undantagen från denna regel har varit få eller inga. Detta gäller oavsett om jag använt maskinen eller kollat specarna på den, så jag tror inte att det är enbart en placeboeffekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.