3 243 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
1. Syll med kantbalk, fungerar det? 2. Kantregel mot betongmur, hur fästa?
Hej!
Jag ställde en fråga i forumdelen om Grund och Källare ( http://www.byggahus.se/forum/grund-...grund-tjocklek-pa-kapillarbrytande-lager.html ) men har ett par problem till med grund och bjälklag. Orsaken till att jag bygger om så radikalt är alltså att det är impregnerat virke i syll och bjälklag. Så här är det byggt idag:

När jag ändå håller på vill jag få alla bjälkar på samma höjd, vilket hittills skiljt i badrummet och hallen. I hallen är bjälkarna ursågade innan de lagts på yttermuren och ett par av dem är spräckta från ursågningen och inåt. Jag har funderat och sökt mycket på en lösning för att montera alla golvbjälkarna längre ner så det samtidigt blir samma golvhöjd in mot köket och den jag hittat jag tycker är bäst var det någon som kallade ”kantbalk”. Är detta en bra lösning???

Eftersom jag ska göra en åtgärd i taket samtidigt så kommer jag att byta syll i bitar och ta en bit per väggregel (är det att rekommendera förresten?). Impregneringen har smittat väggreglarnas nederdel och därför ska jag ersätta en bit av regeln och därefter skruva eller spika en ny regel på den gamla och den nedersta biten hela vägen från nya syllen ända upp till nya takstolen som inte gamla väggregeln når till heller.
I det här kanske iden om en kantbalk är bra för att binda ihop syllbitarna. Men är en kantbalk verkligen ett bra sätt att montera golvbjälklag? Om man skruvar och limmar en sådan balk utefter syllens insida, håller den sedan för golvbjälklaget? Min tanke är att använda balkskor till golvbjälkarna.
Ställer jag till det för mig om jag bygger på det här viset?
I andra änden in mot husväggen är bjälklaget lagt på en lina som verkar spikad mot husets syll. Det är svårt att se exakt, men det verkar så. Går det fästa en ny regel mot betongmuren med papp emellan och dragen mot muren med skruv och plugg istället? Dels kommer bjälklaget längre ner och dels vill jag använda minst 195-regel istället för de 160mm höga reglarna som varit där hittills.
Helst skulle jag vilja ta bort de två stöd och längsgående balk som bär mitt under bjälklaget idag eftersom det kommer vara tillräckligt trångt ändå att åla sig runt därinne om det ska donas med avloppet. Men låter det sig göras med 270 i spännvidd på bjälklaget och räcker 195mm-regel? Det ska stå tvättmaskin och torktumlare mot ena kortväggen och där tänkte jag sätta c-c 30 cm för extra bärighet, i övrigt c-c 60. Nån som har koll och vet råd?
Jag ställde en fråga i forumdelen om Grund och Källare ( http://www.byggahus.se/forum/grund-...grund-tjocklek-pa-kapillarbrytande-lager.html ) men har ett par problem till med grund och bjälklag. Orsaken till att jag bygger om så radikalt är alltså att det är impregnerat virke i syll och bjälklag. Så här är det byggt idag:

När jag ändå håller på vill jag få alla bjälkar på samma höjd, vilket hittills skiljt i badrummet och hallen. I hallen är bjälkarna ursågade innan de lagts på yttermuren och ett par av dem är spräckta från ursågningen och inåt. Jag har funderat och sökt mycket på en lösning för att montera alla golvbjälkarna längre ner så det samtidigt blir samma golvhöjd in mot köket och den jag hittat jag tycker är bäst var det någon som kallade ”kantbalk”. Är detta en bra lösning???

Eftersom jag ska göra en åtgärd i taket samtidigt så kommer jag att byta syll i bitar och ta en bit per väggregel (är det att rekommendera förresten?). Impregneringen har smittat väggreglarnas nederdel och därför ska jag ersätta en bit av regeln och därefter skruva eller spika en ny regel på den gamla och den nedersta biten hela vägen från nya syllen ända upp till nya takstolen som inte gamla väggregeln når till heller.
I det här kanske iden om en kantbalk är bra för att binda ihop syllbitarna. Men är en kantbalk verkligen ett bra sätt att montera golvbjälklag? Om man skruvar och limmar en sådan balk utefter syllens insida, håller den sedan för golvbjälklaget? Min tanke är att använda balkskor till golvbjälkarna.
Ställer jag till det för mig om jag bygger på det här viset?
I andra änden in mot husväggen är bjälklaget lagt på en lina som verkar spikad mot husets syll. Det är svårt att se exakt, men det verkar så. Går det fästa en ny regel mot betongmuren med papp emellan och dragen mot muren med skruv och plugg istället? Dels kommer bjälklaget längre ner och dels vill jag använda minst 195-regel istället för de 160mm höga reglarna som varit där hittills.
Helst skulle jag vilja ta bort de två stöd och längsgående balk som bär mitt under bjälklaget idag eftersom det kommer vara tillräckligt trångt ändå att åla sig runt därinne om det ska donas med avloppet. Men låter det sig göras med 270 i spännvidd på bjälklaget och räcker 195mm-regel? Det ska stå tvättmaskin och torktumlare mot ena kortväggen och där tänkte jag sätta c-c 30 cm för extra bärighet, i övrigt c-c 60. Nån som har koll och vet råd?
Redigerat:
Jag är en amatör, men rent intuitivt så känns det inte som någon bra lösning att fästa golvbjälklaget på det där sättet. Med tanke på att de nuvarande golvreglarna faktiskt spruckit så betyder det väl trots allt att det är en betydande kraft riktad nedåt. Ska du dessutom ta bort stödet i mitten, njae, jag tror det blir för mycket. Hela golvbjälklaget hänger då i en 45mm hög lim/skruv fog.
Går det inte att fästa en regel längre ner på betongbalken/grundmuren och låta bjälklaget vila på den? Lite syllpapp emellan regel och grundmur förstås. Gör det i kombination med din lösning så är du hemma!
Angående spännvidden så tror jag att det är lugnt med 270cm och 195 regel. Jag har 420cm och 210 reglar i mitt hus, det blir dock jobbiga vibrationer när man går hårt med hälarna eller när ett gäng ungar leker. Ska du ändå byta så ta 210 reglar, prismässigt skiljer det nog inte speciellt mycket.
Går det inte att fästa en regel längre ner på betongbalken/grundmuren och låta bjälklaget vila på den? Lite syllpapp emellan regel och grundmur förstås. Gör det i kombination med din lösning så är du hemma!
Angående spännvidden så tror jag att det är lugnt med 270cm och 195 regel. Jag har 420cm och 210 reglar i mitt hus, det blir dock jobbiga vibrationer när man går hårt med hälarna eller när ett gäng ungar leker. Ska du ändå byta så ta 210 reglar, prismässigt skiljer det nog inte speciellt mycket.
Beijer har ett beräkningsprogram som jag inte visste om och som jag testade nyss. Byggt på klassiskt vis med bjälkarna ovanpå murarna så räcker 120x45 med mittstöd och 170x45 utan. Kanske borde jag satsa på att ha mittstödet kvar och möblera med avloppet (som ändå delvis måste göras om här) så det blir enklare att krypa i grunden. Eftersom jag gillar att göra grejor lite rejält när jag ändå håller på känns det som 170-reglar för lite stöddigare golv än det blivit med 120, särskilt med tanke på tvättmaskinen.
Frågan kvarstår dock med med upplagen. En annan tanke jag bollat med är att göra uttag i den yttre muren (betonghålsten) för varje bjälke. Det är en del pyssel med att få till en vettigt jämn yta att lägga bjälken på (minimum 45 mm upplagslängd enligtberäkningsprogrammet), men då skulle jag vinna höjd utan att göra uttag i änden och utan trix med udda monteringslösningar. Det är ju inte så många uttag det rör sig om heller.
Nån som vet mer?
Frågan kvarstår dock med med upplagen. En annan tanke jag bollat med är att göra uttag i den yttre muren (betonghålsten) för varje bjälke. Det är en del pyssel med att få till en vettigt jämn yta att lägga bjälken på (minimum 45 mm upplagslängd enligtberäkningsprogrammet), men då skulle jag vinna höjd utan att göra uttag i änden och utan trix med udda monteringslösningar. Det är ju inte så många uttag det rör sig om heller.
Nån som vet mer?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
uktkvoter i syll 18–21 %, mikrobiell påväxt → risk för mögel/röta.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Fästa 45x170 syll i betongplatta
Lösvirke & Timmerhus -
Infästning av 120 syll i betongplatta
Byggmaterial & Byggteknik -
Hus byggt 1980 med ingjutna träsyllar i btg-platta
Köpa & Sälja hus -
Fukt syll, 20% radhus 1988
Byggnadsvård