Vi skall låta sätta in två altandörrar på baksidan av vårt hus. Jag hade tänkt mig pardörrar men har nu insett att varje dörr bara kan vara 1 meter bred. Vad finns det för alternativ och är det någon som vet vilken typ av dörr som kan tänkas passa (de skall vara med glas hela vägen)? Byggföretaget sade att det fanns enkeldörrar som ser ut som dubbeldörrar men det låter ju inget vidare men kanske är bättre i verkligheten?

Vad har ni för ett hus? Hur ser resten av fönstren ut (eller om ska byta, hur kommer dom se ut)?

lavin skrev:
Vad har ni för ett hus? Hur ser resten av fönstren ut (eller om ska byta, hur kommer dom se ut)?
Så här ser det i princip ut nu. Fönstret skall plockas bort och ersättas av två altandörrar med kanske 1,2 meters mellanrum. Alla fönster på huset går i samma stil så det är ju någon form av spröjsade altandörrar vi måste ha. Jag hade ju tänkt mig dubbeldörrar som i princip såg ut som nuvarande fönster (fast då som dörrar) men det fungerar tydligen inte så bra med pardörrar om de skall vara 1 m breda.

• baksida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog kört två stycken vanliga dörrar med samma mått och spröjs som fönstret. Lite beroende på måtten en rad till med glas och sedan fyllning nedtill, eller precis som fönstret och sedan fyllning. Då kan man ju få exakt samma mått på glasrutorna och spröjsen, vilket är snyggast om man gör ett litet stilbrott och sätter in altandörrar.

lavin skrev:
Jag hade nog kört två stycken vanliga dörrar med samma mått och spröjs som fönstret. Lite beroende på måtten en rad till med glas och sedan fyllning nedtill, eller precis som fönstret och sedan fyllning. Då kan man ju få exakt samma mått på glasrutorna och spröjsen, vilket är snyggast om man gör ett litet stilbrott och sätter in altandörrar.
Jag tror tyvärr inte att det går att få samma mått på altandörrarna som fönstret eftersom dörrarna kommer att vara smalare. Nu kommer det ju inte att finnas något fönster alls på baksidan av huset utan bara altandörrarna så det kanske blir ok ändå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.