5 417 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
1 Fas ugn , kabeldragning..
Sida 1 av 2
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Hejsan, det är så att i min lägenhet är det en fas upp till centralen.
Nu har jag rivit hela köket så matningen till hällen tar jag från befintliga spisuttaget.
20A-4mm
Nu undrar jag, har inte börjat kolla men vad ligger en ugn på för watt?
går det att peta in en till 4mm i samma rör som befintliga spisuttaget och
sedan dela Nolla och Jord med hällen från spisuttaget?
Istället för att dra fram en ny 4mm2 kabel genom betongväggar, för då måste jag fräsa o det är inte roligt. Eller har ni andra alternativ kanske?
Obs det är 1fas i lägenheten så jag antar att det inte går bara dra fram 1G2.5 till ugnen. tror det blir förklent om inte ugnen är mindre än 230x16 = 3680W
Nu har jag rivit hela köket så matningen till hällen tar jag från befintliga spisuttaget.
20A-4mm
Nu undrar jag, har inte börjat kolla men vad ligger en ugn på för watt?
går det att peta in en till 4mm i samma rör som befintliga spisuttaget och
sedan dela Nolla och Jord med hällen från spisuttaget?
Istället för att dra fram en ny 4mm2 kabel genom betongväggar, för då måste jag fräsa o det är inte roligt. Eller har ni andra alternativ kanske?
Obs det är 1fas i lägenheten så jag antar att det inte går bara dra fram 1G2.5 till ugnen. tror det blir förklent om inte ugnen är mindre än 230x16 = 3680W
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
3G2.5 avsäkrat 16 A brukar man dra till inbyggnadsugnar.
//Patrik
//Patrik
Nej att dra en extra fasledare är inte tillåtet eller lämpligt i en 1 fas installation. Nollan kommer att bli överbelastad om du sätter upp en grupp till på samma fas.
Ugnarna brukar ha en effekt på 2- 3,5 kw 230 v. Dom är anpassade för att kunna drivas på 16 A säkring med 3 G2,5. Tänk på att huvudsäkringen är nog 25 A så det finns inte mycket att hämta om spissäkringen är fullt belastad 230v * 20 A = 4600 W 230v * 25 A = 5750 W.
En variant kan vara att koppla ugnen paralellt med hällan via en 16 A dvärgsäkring som placeras bredvid uttaget för ugnen. Förtjänsten med två grupper blir väldigt liten med ovanstående säkringsstorlekar. En överbelastning med två grupper 16 A ugn+ 20 A häll kommer nästan alltid resultera i att huvudsäkringen går itället o lägenheten blir mörk. Bolla gärna frågan med din elektriker.
Ugnarna brukar ha en effekt på 2- 3,5 kw 230 v. Dom är anpassade för att kunna drivas på 16 A säkring med 3 G2,5. Tänk på att huvudsäkringen är nog 25 A så det finns inte mycket att hämta om spissäkringen är fullt belastad 230v * 20 A = 4600 W 230v * 25 A = 5750 W.
En variant kan vara att koppla ugnen paralellt med hällan via en 16 A dvärgsäkring som placeras bredvid uttaget för ugnen. Förtjänsten med två grupper blir väldigt liten med ovanstående säkringsstorlekar. En överbelastning med två grupper 16 A ugn+ 20 A häll kommer nästan alltid resultera i att huvudsäkringen går itället o lägenheten blir mörk. Bolla gärna frågan med din elektriker.
Redigerat:
Detta är nog det mest lämpliga sättet som jag ser det iaf.Tobbe_3 skrev:Nej att dra en extra fasledare är inte tillåtet eller lämpligt i en 1 fas installation. Nollan kommer att bli överbelastad om du sätter upp en grupp till på samma fas.
Och jag tror inte du behöver vara speciellt orolig för huvudsäkringen om du inte tänkt göra långkok på alla 4 plattorna & storbak i ugnen samtidigt.
20A trög diazed klarar ca 40A i ca 1 timme
25A trög diazed klarar ca 50A i ca 1 timme
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Okej ugnen är 3200w så det är inga problem med att slänga fram 1G 2.5 och säkra av med 16A.
Nu till hällen, en 20A blir 230x20=4600 watt . Vad ska man göra om hällen har mer watt än vad den säkringen klarar av? Jag vill ju inte säkra av hällen med lika mycket som huvudsäkringen.
vilka säkringar ska man använda för att huvudsäkringen inte skall gå hela tiden? Alltså tröga eller ej?
Det är automat säkringar jag har så vilken beteckning innebär trög?
Nu till hällen, en 20A blir 230x20=4600 watt . Vad ska man göra om hällen har mer watt än vad den säkringen klarar av? Jag vill ju inte säkra av hällen med lika mycket som huvudsäkringen.
vilka säkringar ska man använda för att huvudsäkringen inte skall gå hela tiden? Alltså tröga eller ej?
Det är automat säkringar jag har så vilken beteckning innebär trög?
Hur ofta kör du hällen med spakarna i instrumentbrädan??
Lägg den på fyrkvadratmatningen, det kommer att fungera.
Lägg den på fyrkvadratmatningen, det kommer att fungera.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Du har inte så mycket att välja på, för jag antar att en trefasmatning till lägenheten inte låter sig genomföras?
Och du kan inte säkra av 4mm² med mer än 20 A.
Tröga (C) eller snabba (B) spelar ingen roll överlastmässigt - det är bara vid kortslutningsströmmar som dom skiljer.
Du får låta bli att köra ugn och häll för fullt samtidigt.
Och du kan inte säkra av 4mm² med mer än 20 A.
Tröga (C) eller snabba (B) spelar ingen roll överlastmässigt - det är bara vid kortslutningsströmmar som dom skiljer.
Du får låta bli att köra ugn och häll för fullt samtidigt.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Ja precis det var det jag misstänkte. Nej fastighetsägaren är inte intresserad av att byta till 3fas.
Nej jag vet så om jag sätter 25 A så måste jag byta till 6mm2 och då e risken att huvudsäkringen ploppar istället för hällsäkringen.
Vissa säger att man kan koppla om i hällen som har 1fas in så det blir som tre faser. är det någon som har gjort det? Jag misstänker att dem menar bygla mellan L1 L2 L3 bara..!!?
Nej jag vet så om jag sätter 25 A så måste jag byta till 6mm2 och då e risken att huvudsäkringen ploppar istället för hällsäkringen.
Vissa säger att man kan koppla om i hällen som har 1fas in så det blir som tre faser. är det någon som har gjort det? Jag misstänker att dem menar bygla mellan L1 L2 L3 bara..!!?
Återigen din lösning med 1 G 2.5 är varken tillåten eller lämplig eftersom nollan blir överbelastad. din 4 mm2 nolla är anpassad för 20 A säkring och inte 25 A som huvudsäkringen är. skall du mata ugnen separat då måste en separat 3 G 2,5 dras fram av typ EKK eller EKLK alternativt 3 FK 2,5 i ett nytt rör.Thewayofstyle skrev:
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Det är självklart att jag drar fram en ny matning till ugnen. Kanske skrev det lite otydligt
.
Det jag menade var 3 FK 2.5 , (fas,nolla,jord)..
Det jag menade var 3 FK 2.5 , (fas,nolla,jord)..
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Det jag undrar också hur blir det med hällen om den måste säkras av mer än 20 A ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Måste eller inte, det beror på hur många värmezoner du vill kunna köra samtidigt. 20 A kommer att räcka långt. Prova först, och skulle det inte gå så får du väl dra en ny 6 mm² matning och säkra med 25 A. Då ökar ju risken för att huvudsäkringen inte håller om du kör ugnen också. Men för att det ska hända behöver du troligen slå på ugn och häll samtidigt. Har du väl värmt upp ugnen drar den långt under märkströmmen över tiden sett.
Du får använda så många plattor så att säkringarna håller. att säkra upp till 25 A innebär bara att det alltid blir huvudsäkringen som löser ut istället för gruppsäkringen. Det kräver även 6 mm2 till spisen
Det är mera matlagningsvanorna än hällens maxeffekt som betämmer om säkringen håller, hur ofta är alla plattor på max samtidigt?? Det vanliga är väl en-tre plattor på halvfart?
En tjugeamperersplugg tål dessutom 35-40 ampere i 40-50-60 minuter, och reglerna för dimensionering av ledararea är avpassade efter det.
Det håller, jag lovar.
En tjugeamperersplugg tål dessutom 35-40 ampere i 40-50-60 minuter, och reglerna för dimensionering av ledararea är avpassade efter det.
Det håller, jag lovar.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Okej låter skönt. Tack ska ni ha för svaren