17 036 läst ·
44 svar
17k läst
44 svar
1 eller 2 rörssystem
Ett säkert sätt att skilja ettrörs från tvårörssystem är att mäta temperaturen på inloppet till radiatorn. På ett tvårörssystem är inloppstemperaturen samma på alla radiatorer, på ett enrörssystem sjunker inloppstemperaturen för varje radiator röret passerar.
Demmpa skrev:
herrgud! Vi har 3 stycken av typen radiator 2 på övre plan, alla i olika rum. Vidare 4 stycken av gamla varianten på övre plan. Förstod i flödet att vi eventuellt kan ha både ett och tvårörssystem i huset och i övre plan. Kan ettrör och tvårör (om det är fallet) vara kopplade till shunten på övre plan? Eller bara tvårörssystemDemmpa skrev:
Ser ut som att var lite tunna rör, svårt att se, vart går dom rören på första fotot, upp till några andra element om matning. Så kan GV stjäla en del av flödet till dom andra. Det brukar kallas korlutslutning i systemet, inget bra.
P Plutus skrev:
C Cap81 skrev:
Bild 1 är tvårörs och bild 2 ettrörs.Demmpa skrev:
Notera att för tvårörs är tilloppet längst bort från radiatorn.
Vid ettrörs fanns det variant med tilloppet närmast radiatorn vilket kunde leda till felkopplingar då montörerna sedan gammalt var vana vid tvårörs med returen närmast radiatorn, men det är en annan historia.
J Jochi skrev:Bild 1 är tvårörs och bild 2 ettrörs.
Notera att för tvårörs är tilloppet längst bort från radiatorn.
Vid ettrörs fanns det variant med tilloppet närmast radiatorn vilket kunde leda till felkopplingar då montörerna sedan gammalt var vana vid tvårörs med returen närmast radiatorn, men det är en annan historia.
Bra input, men hur kan en grym rörmockare hjälpa oss på plats ? Vad kan hen göra för testet tex? ( vill bara samla på så mkt inputs/tips inför ett besök )
*C Cap81 skrev:
Plutus har svarat på detta överst. Man mäter temperaturen. Varmast rör är tillopp och om alla radiatorer har samma tilloppstemp när termostatventilerna är öppna är det tvårörssystem.
Danfoss hade ett koppel för tvårörs där tilloppet var närmast radiatorn så det ville några konstruktörer inte föreskriva där jag jobbade. Det föranledde fel då montörer var vana vid annan ordning. I några fall blev tilloppet i botten på alla radiatorer och någon gång enstaka radiatorer fel och då blev det dålig värme på den radiatorn och kanske fler.
Att dimensionera ettrörsradiatorer kräver utbildning och hjälpmedel. Man väljer inställning för slingflöde/radiatorflöde vill jag minnas (är 81 nu så det var ett tag sedan och jag hade andra uppdrag så jag lärde mig inte) Principen är att man har ett rör som går från radiator till radiator. En del av vattnet leds genom radiatorn när termostatventilen är öppen och en del strömmar förbi och blandas med radiatorns returvatten. Man får kompensera radiatorstorlekarna för kallare tilloppsvatten ju längre bort de sitter mot slutet av slingan. Om man tänker ett fall där alla radiatorer skall ge lika stor värme, så blir radiatorerna olika stora beroende på deras plats i slingan, den sista störst. Ett sådan system är svårt att förändra i efterhand, t ex lägga till en radiator.
*
Radiatorkopplet på radiator 2 i första inlägget är ett "MMA FEA" som är ett enrörskoppel.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-fordelare-1-rors-till-radiatorkoppel-2812413
Det troligaste är att det är fel koppel, det skulle troligen varit ett tvårörskoppel egentligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-fordelare-1-rors-till-radiatorkoppel-2812413
Det troligaste är att det är fel koppel, det skulle troligen varit ett tvårörskoppel egentligen.
Demmpa skrev:
Radiator 2 installerades för ca 10 år sedan och vi flyttade in ca 5 år sen. VP är också lite mer än 10 år gammalt. Kan inte begripa hur förra ägaren kunde ha levt med en sådan
J Jochi skrev:
C Cap81 skrev:herrgud! Vi har 3 stycken av typen radiator 2 på övre plan, alla i olika rum. Vidare 4 stycken av gamla varianten på övre plan. Förstod i flödet att vi eventuellt kan ha både ett och tvårörssystem i huset och i övre plan. Kan ettrör och tvårör (om det är fallet) vara kopplade till shunten på övre plan? Eller bara tvårörssystem
Hittade följande länk om shunt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-goer-shunten-i-vaermesystemet.47065/
Kan det vara så att shunten är felinställt av någon anledning? Behöver jag kolla shuntens inställning?
Ja, shunten kan vara felinställd, om den är ställd för enrörssystem men sitter på tvårörsystem så kortsluts framledningen och returledningen så att cirkulationspumpen inte orkar med att pumpa vatten till alla radiatorer.
Här är manualen till golvvärmeshunten,
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.134_lk-minishunt-m60.pdf
Här är manualen till golvvärmeshunten,
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.134_lk-minishunt-m60.pdf
Demmpa skrev:
ja precis, det kan vara det! Jag har läst den har fortfarnade svårt vad jag ska kolla på egentligen. Jag har koll på ett och annat, och även lite gällande ämnet, men denna var svår. Tips på vad jag kan börja kolla?
Klicka här för att svara