Hej,

Jag har en Tapwell RT2 184 köksblandare i lägenhet (BRF) och får bara 5 l/min. Har felsökt en del och vill stämma av min slutsats innan jag köper ny blandare.

Vad jag mätt:

• Köksblandaren: 5 l/min
  • Samma flöde varmt som kallt
  • Badrummets tvättställsblandare: 13 l/min utan perlator
  • Rör-i-rör, PEX 16×2,0, ca 10 m till köket, 2 m till badrummet, ingen höjdskillnad

Vad jag uteslutit:

• Perlatorn borttagen helt – ingen skillnad
  • Keramiska insatsen urplockad, tejpat igen för fri genomströmning – fortfarande 5 l/min
  • Rördimensionen räcker gott, tryckfall över 10 m vid detta flöde är försumbart

Tryckfallsdiagram ur Tapwells egna drift- och underhållsblad:

RT2 184: 0,06 l/s vid 100 kPa → 0,11 vid 300 kPa → 0,12 vid 500 kPa EVO 184: 0,16 l/s vid 100 kPa → 0,25 vid 300 kPa → 0,33 vid 500 kPa

Min tolkning: RT2-kurvan planar ut över 300 kPa, vilket tyder på en flödesregulator i blandaren som sätter taket runt 7 l/min. EVO följer rotlagen hela vägen, alltså ingen regulator.

Mina 5 l/min hamnar på RT2-kurvan vid ca 190 kPa, och badrummets 13 l/min stämmer med samma tryck i en normal blandare. Alltså verkar trycket vara friskt och blandaren prestera precis enligt spec.

Mina frågor:

1. Håller ni med om tolkningen, eller finns det något jag missat?
  2. Gäller Tapwells tryckfallsdiagram med eller utan monterad strålsamlare? Har inte fått klart besked från dem.
  3. Någon som bytt från en strypt blandare till EVO 184 eller liknande och kan säga vad det faktiskt gav?

Tacksam för input innan jag lägger pengar på fel sak.

• IMG_4182.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4183.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
simonjsv simonjsv skrev:
Hej,

Jag har en Tapwell RT2 184 köksblandare i lägenhet (BRF) och får bara 5 l/min. Har felsökt en del och vill stämma av min slutsats innan jag köper ny blandare.

Vad jag mätt:

• Köksblandaren: 5 l/min
  • Samma flöde varmt som kallt
  • Badrummets tvättställsblandare: 13 l/min utan perlator
  • Rör-i-rör, PEX 16×2,0, ca 10 m till köket, 2 m till badrummet, ingen höjdskillnad

Vad jag uteslutit:

• Perlatorn borttagen helt – ingen skillnad
  • Keramiska insatsen urplockad, tejpat igen för fri genomströmning – fortfarande 5 l/min
  • Rördimensionen räcker gott, tryckfall över 10 m vid detta flöde är försumbart

Tryckfallsdiagram ur Tapwells egna drift- och underhållsblad:

RT2 184: 0,06 l/s vid 100 kPa → 0,11 vid 300 kPa → 0,12 vid 500 kPa EVO 184: 0,16 l/s vid 100 kPa → 0,25 vid 300 kPa → 0,33 vid 500 kPa

Min tolkning: RT2-kurvan planar ut över 300 kPa, vilket tyder på en flödesregulator i blandaren som sätter taket runt 7 l/min. EVO följer rotlagen hela vägen, alltså ingen regulator.

Mina 5 l/min hamnar på RT2-kurvan vid ca 190 kPa, och badrummets 13 l/min stämmer med samma tryck i en normal blandare. Alltså verkar trycket vara friskt och blandaren prestera precis enligt spec.

Mina frågor:

1. Håller ni med om tolkningen, eller finns det något jag missat?
  2. Gäller Tapwells tryckfallsdiagram med eller utan monterad strålsamlare? Har inte fått klart besked från dem.
  3. Någon som bytt från en strypt blandare till EVO 184 eller liknande och kan säga vad det faktiskt gav?

Tacksam för input innan jag lägger pengar på fel sak.
Flödet från kallvatten respektive varmvattenledning efter ventil (före blandarens koppling) är cirka 15L per minut.

BirgitS
Har du varit i kontakt med Tapwells kundtjänst?
Fördelen med Tapwell är nog just deras kundtjänst.

Hej! Ja där får jag tips om att byta perlator. Men om flödet genom kranen bara uppgår till 6L utan perlator kommer det inte få flödet till 10-13L som Evo utlovar vid samma tryck tänker jag.

BirgitS
Berättade du för kundtjänst om dina tester?
Har det alltid varit så här eller är det ett problem som har kommit med tiden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.