O
Har älvsbyhus från 2005. Är det någon som vet om de brukar ha 1 eller 2 rör system?

om det är elementen du avser så kolla om där sitter röd eller blå tejp på röret som går upp till termostaten
röd= 1 rörssystem
blå= 2 rörs

Älvsbyhus kör med lågtempererat 1-rörssystem vad jag känner till.

O
T tergo skrev:
om det är elementen du avser så kolla om där sitter röd eller blå tejp på röret som går upp till termostaten
röd= 1 rörssystem
blå= 2 rörs
Har inga klistermärke vad jag sett.

J Josth skrev:
Älvsbyhus kör med lågtempererat 1-rörssystem vad jag känner till.
Ah där ser man, tack.

Ett enkelt test är att stänga en termostatventil på en radiator och låta den vara stängd en/två timmar.
Sen känna på radiatorkopplet om det är varmt eller kallt. Är det varmt så är det enrörssystem, är det kallt så lär det vara tvårörsystem.

Det kan vinnas en röd eller blå plastplupp någonstans på kopplet. Dessutom brukar bypass-röret synas på kopplet under radiatorn om det är 1-rörssystem. Ibland är bypass omställbart mellan 1-rör och 2-rör.

O
Såhär ser det ut. Ska testa stänga av och se.

• Vattenrör med avstängningsventiler, något slitet och korroderat, monterat vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara gröna stålrör. Kopplet ser ut att vara ett tvårörskoppel (hur linjerna är ritade).

Edit:
Ser inte ut som någon från 2005, utan snarare från 1975 eller tidigare.

O
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara gröna stålrör. Kopplet ser ut att vara ett tvårörskoppel (hur linjerna är ritade).

Edit:
Ser inte ut som någon från 2005, utan snarare från 1975 eller tidigare.

Älvsbyhus som är budget.

O
Demmpa Demmpa skrev:
Ett enkelt test är att stänga en termostatventil på en radiator och låta den vara stängd en/två timmar.
Sen känna på radiatorkopplet om det är varmt eller kallt. Är det varmt så är det enrörssystem, är det kallt så lär det vara tvårörsystem.

Kopplet verkar lika varmt vare sig termostaten är öppen ekorre stängd så är nog 1 rörs då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.