GustavN
Bra fråga, testa gå till närmsta byggvaruhus. De kanske kan hjälpa dig. (Far min tog gamla spillbitar från sitt jobb).
De borde inte vara några problem att bända den mot väggen, riktiga fästskruvar me plugg eller liknande borde hålla + sätt-lim för metaller.

I
Robinnnn skrev:
[länk]
denna kanske skulle funka? eller finns de bättre alternativ?
Jag hade kört på den lösningen, kanske låtit aluminiumet komplettera på överskåpen, samt andra detaljer i samma.

E
Skulle råda dig att i alla fall betänka alternativet att plocka ned de berörda plattorna och spackla väggen rak. Enda lösningen som troligtvis inte kommer se "hemmafixare" ut. Tar nog inte så mycket längre tid än att hålla på och åka runt å köpa list/passbit och sen fnula med att få till det snyggt dessutom.

7ender
Är skivans djup alltså anpassat till att ligga mot kaklet och inte mot väggen (vilket väl är standard)?

Edit: jag frågar eftersom du oroar dig för överhänget.
Btw, jag skulle ha sågat till skivan efter kakelväggens kontur och nallat ett par mm på överhänget, och om det behövs ha en lite fetare mjukfog.

Redigerat:
Den där listen "fixa" ser intressant ut.Vet någon vad denna typen av list heter så tipsa gärna. Vill ha något liknande men som är kanske 10mm max i mitt kök. Vill inte lägga silikon mot levande material.
Men jag skulle ha kapat lite i laminatet. Känns mer "rätt".

I
ricnym skrev:
Är skivans djup alltså anpassat till att ligga mot kaklet och inte mot väggen (vilket väl är standard)?

Edit: jag frågar eftersom du oroar dig för överhänget.
Btw, jag skulle ha sågat till skivan efter kakelväggens kontur och nallat ett par mm på överhänget, och om det behövs ha en lite fetare mjukfog.
Ja frågan är relevant, känns det inte som att skåpens framsida får bestämma vilken åtgärd som är lämplig? Min skiva sticker bara ut 5mm över dörrsidorna, jag skulle aldrig kunnat kapa 1,5 cm, det hade blivit helt galet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.