Ska isolera snedtaket på en 1,5 plans byggnad. Har plats för ca 290 mm isolering.
Två alternativ:
Regla på 45x120 på takstolarna, isolera 240 mm paroc skivor, diffspärr, sen regla 45x45 med 45 mm isolering och därefter direkt gips?
Regla på takstolarna för 290 mm paroc skivor, diffspärr, 28x70 och gips?
Är det värt bekymret att köra på alternativ 1? Är det av stor vikt att minska köldbryggan? För vad jag förstår är det därför man kör dubbla lager isolering?
Två alternativ:
Regla på 45x120 på takstolarna, isolera 240 mm paroc skivor, diffspärr, sen regla 45x45 med 45 mm isolering och därefter direkt gips?
Regla på takstolarna för 290 mm paroc skivor, diffspärr, 28x70 och gips?
Är det värt bekymret att köra på alternativ 1? Är det av stor vikt att minska köldbryggan? För vad jag förstår är det därför man kör dubbla lager isolering?
Jag skulle kört på det som var enklast arbetsmässigt.
Korslagda regelstommar och brutna köldbryggor i alla ära, men det gör inte så fantastisk stor skillnad.
Att minska andelen trä och öka andelen isolering i konstruktionen är dock bra, men ofta krångligare.
Skulle jag av två alternativ anse att de var likvärdiga i arbetsinsats så skulle jag föredra 2-3 isoleringsskikt och/eller korslagda reglar.
I vårt tak har vi 45x340mm reglar som överramar på en del av taket (dvs takstolstillverkaren har satt ihop 2st 170mm med spikplåtar).
Där gör jag inget alls, utan isolerar bara med 2x170mm skivor i facken.
På resten av taket har jag 45x170mm överram, så där kommer jag spika på en 45x70 på sidan av takstolen, spika i fast i stödben, hanbjälke osv. Och alltså liva nederkant på den 45x70 så det motsvarar 45x170 och sen isolera med 2x170. På detta sätt minskar jag både mängden trä och bryter lite köldbrygga här. Samt att det enkelt att göra, naturligtvis.
Korslagda regelstommar och brutna köldbryggor i alla ära, men det gör inte så fantastisk stor skillnad.
Att minska andelen trä och öka andelen isolering i konstruktionen är dock bra, men ofta krångligare.
Skulle jag av två alternativ anse att de var likvärdiga i arbetsinsats så skulle jag föredra 2-3 isoleringsskikt och/eller korslagda reglar.
I vårt tak har vi 45x340mm reglar som överramar på en del av taket (dvs takstolstillverkaren har satt ihop 2st 170mm med spikplåtar).
Där gör jag inget alls, utan isolerar bara med 2x170mm skivor i facken.
På resten av taket har jag 45x170mm överram, så där kommer jag spika på en 45x70 på sidan av takstolen, spika i fast i stödben, hanbjälke osv. Och alltså liva nederkant på den 45x70 så det motsvarar 45x170 och sen isolera med 2x170. På detta sätt minskar jag både mängden trä och bryter lite köldbrygga här. Samt att det enkelt att göra, naturligtvis.
Tack för era svar.
Det lutar åt att jag bygger på takstolarna för att kunna köra 240 mm skivor, monterar plasten och sedan reglar 45x45 med en 45 mm skiva isolering = totalt 295 mm isolering.
Då tjänar jag lite utrymme också, eftersom jag kan skruva gipsen direkt i 45x45. Fast det kanske blir varannan 45x45 och 45x70 för att bättre kunna skruva gipsens kanter på 70 mm bredd...
Skulle jag köra 290 mm skivor behöver jag regla 28x70 för gipsen också, vilket jag slipper med 45x45 lösningen.
Det lutar åt att jag bygger på takstolarna för att kunna köra 240 mm skivor, monterar plasten och sedan reglar 45x45 med en 45 mm skiva isolering = totalt 295 mm isolering.
Då tjänar jag lite utrymme också, eftersom jag kan skruva gipsen direkt i 45x45. Fast det kanske blir varannan 45x45 och 45x70 för att bättre kunna skruva gipsens kanter på 70 mm bredd...
Skulle jag köra 290 mm skivor behöver jag regla 28x70 för gipsen också, vilket jag slipper med 45x45 lösningen.
Det låter bra.
Då får du också ett rätt rejält installationsutrymme för el och eldosor vilket inte är dumt.
Och egentligen kan du säkert slarvisolera lite sen just runt elrör och dosor, för du har ju redan så rejält som huvudisolering.
Dvs får du totalt en kvm med 45mm mindre isolering i yttertaket så lär det knappt märkas ändå. Då är det vettigare att se till att tätningar kring fönster och ytterdörr alltid är i fint skick.
Då får du också ett rätt rejält installationsutrymme för el och eldosor vilket inte är dumt.
Och egentligen kan du säkert slarvisolera lite sen just runt elrör och dosor, för du har ju redan så rejält som huvudisolering.
Dvs får du totalt en kvm med 45mm mindre isolering i yttertaket så lär det knappt märkas ändå. Då är det vettigare att se till att tätningar kring fönster och ytterdörr alltid är i fint skick.
Eller tar jag i för mycket med totalt 295 mm isolering i snedtaket?
Byggnaden är ett 8x11 meter stort garage "1,5-plans" med övervåning o förhöjt väggliv. Byggt med 145-stomme. I garagedelen blir det 145+45 isolering i väggarna. Tanken är att köra olika värmezoner uppe och nere, dvs jag ska isolera även mellanbjälklaget. En luftvärmepump nere 10-16 grader och en luftvärmepump uppe 22 grader.
Byggnaden är ett 8x11 meter stort garage "1,5-plans" med övervåning o förhöjt väggliv. Byggt med 145-stomme. I garagedelen blir det 145+45 isolering i väggarna. Tanken är att köra olika värmezoner uppe och nere, dvs jag ska isolera även mellanbjälklaget. En luftvärmepump nere 10-16 grader och en luftvärmepump uppe 22 grader.
Hej! Jag funderar på samma lösning när jag ska isolera vinden. Ska man sätta det inre isolerskiktet i taket (hanbjälklaget) också, eller bryts köldbryggan där iochmed att man lägger isolering över hanbjälkarna?
Jag har 195 regelstomme som jag salat på med 120 reglar, 38mm luftspalt borde ge att jag kan sätta 195+95+45 i snedtaket. Eller är det muppigt mycket isolering? Vet inte hur jag ska bryta köldbryggan från takstolen annars... :S
Jag har 195 regelstomme som jag salat på med 120 reglar, 38mm luftspalt borde ge att jag kan sätta 195+95+45 i snedtaket. Eller är det muppigt mycket isolering? Vet inte hur jag ska bryta köldbryggan från takstolen annars... :S
Hur menar du att du bryter köldbryggan? Om du salar på med 120-reglar?blygarn skrev:Hej! Jag funderar på samma lösning när jag ska isolera vinden. Ska man sätta det inre isolerskiktet i taket (hanbjälklaget) också, eller bryts köldbryggan där iochmed att man lägger isolering över hanbjälkarna?
Jag har 195 regelstomme som jag salat på med 120 reglar, 38mm luftspalt borde ge att jag kan sätta 195+95+45 i snedtaket. Eller är det muppigt mycket isolering? Vet inte hur jag ska bryta köldbryggan från takstolen annars... :S
Och "195 regelstomme", menar du takstolen då, eller yttervägg?
Just precis, takstolen är 195 och har satt på 120 direkt utanpå den - där är alltså inte köldbryggan bruten. Måste jag sätta ett inre isolerskit (45mm) med vinkelräta reglar i snedtaket för att på så sätt bryta köldbryggan. Känns som det blev lite mkt isolering nu, hade räckt med att sala på 70mm reglar på takstolarna kanske.
Att jag funderar är att jag bl.a har sett att vissa nöjer sig med att ha isolering - plast - gles - gips utanpå takstolarna. Jag antar att glesen fungerar som brytare av köldbryggan då? Men räcker det...
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/isolera_hemma_2006.pdf
paroc till exempel...
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/isolera_hemma_2006.pdf
paroc till exempel...
Har du redan salat på 120, för annars kan du kanske korsregla dessa istället.
Men du måste också bestämma dig för i vilken riktning glesen för innertaket ska ligga. Det beror ju på vad för innertak du tänkt dig och i vilken riktning det ska ligga.
Men i vilket fall så tycker jag att många har alltför stor panik med detta att "bryta köldbryggan".
Gör det egentligen så stor nytta?
Korsreglar du med en 45'a och 45mm isolering, så har du ju fortfarande "köldbryggan" kvar där bakom, så det kommer ändå vara mätbart lägre temp på 45mm-isolerings yta just där den har "köldbryggorna" bakom.
Och 315mm trä isolerar väl ändå som en 80-100 mm mineralull, så köldbryggorna är ju inte direkt gjorda av silver, om man säger så.
Så husets totala värmeekonomi förändras ytterst marginellt, om något, med brutna köldbryggor. Däremot får man lite jämnare yttemperaturer med brutna köldbryggor, och en, åtminstone teoretisk, mindre risk för kondensutfällningar på vissa ställen i väggen/taket.
Så jag tycker du ska skippa brytande av köldbryggor om det innebär stort besvär eller olägenheter för dig.
Själv har jag 340mm rent trä som köldbrygga rakt in mot innertaket på nästan 33% av mitt yttertak, helt utan någon korsregling. Jag sover gott ändå.
Men du måste också bestämma dig för i vilken riktning glesen för innertaket ska ligga. Det beror ju på vad för innertak du tänkt dig och i vilken riktning det ska ligga.
Men i vilket fall så tycker jag att många har alltför stor panik med detta att "bryta köldbryggan".
Gör det egentligen så stor nytta?
Korsreglar du med en 45'a och 45mm isolering, så har du ju fortfarande "köldbryggan" kvar där bakom, så det kommer ändå vara mätbart lägre temp på 45mm-isolerings yta just där den har "köldbryggorna" bakom.
Och 315mm trä isolerar väl ändå som en 80-100 mm mineralull, så köldbryggorna är ju inte direkt gjorda av silver, om man säger så.
Så husets totala värmeekonomi förändras ytterst marginellt, om något, med brutna köldbryggor. Däremot får man lite jämnare yttemperaturer med brutna köldbryggor, och en, åtminstone teoretisk, mindre risk för kondensutfällningar på vissa ställen i väggen/taket.
Så jag tycker du ska skippa brytande av köldbryggor om det innebär stort besvär eller olägenheter för dig.
Själv har jag 340mm rent trä som köldbrygga rakt in mot innertaket på nästan 33% av mitt yttertak, helt utan någon korsregling. Jag sover gott ändå.
Ja jag har redan salat på alla, jag vill nog ha glesen (eller reglarna) på längden, alltså vinkelrät takstolarna, vet inte riktigt varför men känns enklast att sätta innertaket i det.
Ja men vad bra, då kan man vara lite lugnare över det här med köldbryggor iaf, då var det bara de andra problemen kvar
Ja men vad bra, då kan man vara lite lugnare över det här med köldbryggor iaf, då var det bara de andra problemen kvar
Jag ska väl också nämna att min åsikt att det inte är så nödvändigt att bryta köldbryggor inte kommer från någon text, undersökning experiment eller så, utan det är vad jag själv tänkt ut.
Jag tror inte att jag står ensam om denna åsikt, men majoritetsåsikten verkar vara att man "måste" bryta köldbryggor.
Och visst tycker jag det är bra att göra det, men inte till vilket pris som helst.
Jag tror inte att jag står ensam om denna åsikt, men majoritetsåsikten verkar vara att man "måste" bryta köldbryggor.
Och visst tycker jag det är bra att göra det, men inte till vilket pris som helst.
Jag har hunnit med att isolera sedan jag startade tråden.
Sadlade på takstolarna 120 mm, 145+120. Minus luftspalt ca 245 mm isolering i snedtaket + 500 mm lösull högst upp. Reglade 45x45 cc30 för att kunna isolera ytligare 45 mm, bryta köldbryggan/dra el i snedtaket. Tog in firma som sprutade Insulsafe-isolering. Tog dem ca 1 timme att isolera, väl värt pengarna. Prisskillnaden mellan att köpa Parco skivor och strula med det i snedtaket kontra låta en firma spruta, det rörde sig om nån tusenlapp. För att inte tala om vilken tidsbesparing för mig, att slippa skivisolera hela snedtaket och taket.
I nedervåningen gjorde jag en icke vetenskapling test gällande köldbryggan. 10 grader varmt inne, ca -5 grader ute. Med en enkel IR-termometer skilde det 1,0-2,0 grader mellan den stående regeln som hade kontakt med utsidan och agerade köldbrygga, jmf med de liggande 45x45. Hade säkert varit bättre att titta med värmekamera, men jag fick ett hum. Känns bra att jag tog den lilla extra kostnaden det innebar att bryta köldbryggan, det kanske inte gör så mycket på uppvärmingsekonomin men när man ändå håller på.
Sadlade på takstolarna 120 mm, 145+120. Minus luftspalt ca 245 mm isolering i snedtaket + 500 mm lösull högst upp. Reglade 45x45 cc30 för att kunna isolera ytligare 45 mm, bryta köldbryggan/dra el i snedtaket. Tog in firma som sprutade Insulsafe-isolering. Tog dem ca 1 timme att isolera, väl värt pengarna. Prisskillnaden mellan att köpa Parco skivor och strula med det i snedtaket kontra låta en firma spruta, det rörde sig om nån tusenlapp. För att inte tala om vilken tidsbesparing för mig, att slippa skivisolera hela snedtaket och taket.
I nedervåningen gjorde jag en icke vetenskapling test gällande köldbryggan. 10 grader varmt inne, ca -5 grader ute. Med en enkel IR-termometer skilde det 1,0-2,0 grader mellan den stående regeln som hade kontakt med utsidan och agerade köldbrygga, jmf med de liggande 45x45. Hade säkert varit bättre att titta med värmekamera, men jag fick ett hum. Känns bra att jag tog den lilla extra kostnaden det innebar att bryta köldbryggan, det kanske inte gör så mycket på uppvärmingsekonomin men när man ändå håller på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tilläggsisolera plankvägg
Isolering -
Vad betyder beteckningen C15 på ett träd från plantskolan?
Trädgård allmänt -
Oisolerat golv i relaxavdelning på källarplan
Badrum -
Hur isolerar jag trossbotten mellan boplan och källare
Isolering -
15 kvm friggebod - gästrum, badrum och förråd- optimala planlösningen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus