20 647 läst ·
26 svar
21k läst
26 svar
1,5 eller 2,5 installationskabel?
Även kabelförläggningen kräver auktorisation.
Då lärde jag mig något nytt där! Tack ☺️
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jo tyvärr, men det bör inte orsaka några besvär om kabeln är synlig och du talar om för elektrikern att det är du som spikat upp den. Elektrikern kan dock inte "godkänna" ditt arbete på något sätt. Elektrikern har ett ansvar att kabeln är lämplig att koppla in FTX-aggregatet på, inte mer än så. Du ska se det som att du bär det fulla ansvaret, dvs du har ingen att skylla på och ska inte räkna med att elektrikern påpekar mindre brister. Han kan möjligen säga att det ser bra ut, eller så säger han gör om gör rätt.L LekmannJohan skrev:
Som nämnts i tråden är sträckan en faktor. 5 rum kan handla om 20-30 meter? Det är tumregelmässigt nära till hands att välja 2.5 mm². Aggregatet kanske kan kompletteras med en elpatron? Då kan 13 A komma ifråga, och då är det surt om kabeln är för klen.
Klicka här för att svara
