Hej. Har byggt ett attefallshus på 30kvm. Snickaren som gjorde plattan sa jag skulle kunna lägga golv direkt på plattan.
Men nu när jag ska lägga golv upptäcker jag en skillnad på 13mm på 2meter.
Från ytterväg där kök ska stå 2meter ut i rummet.
Det är bara 3.2m mellan ytterväggar. Andra sidan ytterväggen går det upp kanske 3mm.
Så det är en diff på 1cm från yttervägg till yttervägg.
Jag hade tänkt lägga bauhaus 5mm foam som ska både ha fuktmotstånd och ta upp nivåskillnader.
Och sen 8mm laminat. Jag kommer lägga golvet längst långa väggen.
Ska man slippa ner halva golvet eller flytspackla? Slipar helst ner då det är mindre att slipa än flytspacka och trappan är byggd redan med exakta trappsteg från golv.
Är detta något jag kan kräva att han åtgärdar? Läste någonstans att en nygjord platta fick max diffa 5mm?
Tack på förhand
Men nu när jag ska lägga golv upptäcker jag en skillnad på 13mm på 2meter.
Från ytterväg där kök ska stå 2meter ut i rummet.
Det är bara 3.2m mellan ytterväggar. Andra sidan ytterväggen går det upp kanske 3mm.
Så det är en diff på 1cm från yttervägg till yttervägg.
Jag hade tänkt lägga bauhaus 5mm foam som ska både ha fuktmotstånd och ta upp nivåskillnader.
Och sen 8mm laminat. Jag kommer lägga golvet längst långa väggen.
Ska man slippa ner halva golvet eller flytspackla? Slipar helst ner då det är mindre att slipa än flytspacka och trappan är byggd redan med exakta trappsteg från golv.
Är detta något jag kan kräva att han åtgärdar? Läste någonstans att en nygjord platta fick max diffa 5mm?
Tack på förhand
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Pratat med snickaren som gjorde plattan?
Ja, och han svarar att han kan flytspackla men jag får betala. När han lovat att det går att lägga golv direkt på betongen som nu inte går.sir_daniel skrev:
Till det andra problemet är att under loften får det inte vara mindre än 2.1m i höjd enligt regler.
Och här tabbade sig snickaren och det blir nu 206cm mellan gips och golv. men jag kontaktade kommunen och dom sa 3-4cm var okej med en avikelse i slutbesked.
Men nu blir de nog snarare 204 :// efter flytspackling, rädd att det inte blir godkänt och jag måste lyfta på hela loftet. Plus att badrum redan är byggt bredvid där det blev 203cm på värsta stället när han sa fall till avlopp och klinker bara skulle bygga 2cm. Och då bli max 205-206cm på värsta ställe då det redan fanns fall i plattan som han fixat...
Handläggaren har jag försökt kontakta men hon var på semester denna vecka. Får höra med henne på måndag.
Klicka här för att svara