21 916 läst ·
46 svar
22k läst
46 svar
1,2MSEK i vinst efter 8 månader...vad gör jag nu?
Prisuppgången på bostadsmarknaden fortsätter naturligtvis inte hur länge som helst. När bolåneräntorna stiger, bostadsbyggandet ökar och amorteringskraven blir höga kan man bli sittande med dyra och svårsålda förlustobjekt.Mikael_Swe skrev:
Jag ser möjligheterna till vinstaffärer som tidsmässigt begränsade. Problemet är att det är ytterst osäkert hur länge!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Att köpa nyproduktion och spekulera i uppgång låter mycket mycket mer riskabelt !!Mikael_Swe skrev:Jag har kommit fram till att det bästa är nog att jag bokar upp mig på nyproducerad bostadsrätt eller hus. Då kan jag fortfarande ha kvar min bostad och samtidigt som jag spekulera i fortsatt uppgång på bostadsmarknaden.
Vad tror ni om det?
I absolut värsta fall får man flytta och sälja sin befintliga bostad, vilket inte skulle vara helt fel givet att man bokar upp sig på ett boende man faktist tycker om.
Iofs kanske du har väldigt bra koll och då kan man lyckas köpa i en etapp där priserna på den etappen är lägre än efterföljande etapper och dessutom går upp, vilket ger en avkastning. Men det finns också exempel, under de senaste årens race-artade uppgångar, då vissa etapper i nybyggda områden sålts till överpriser, och ibland tom inte kunnat söljas slut, utan byggbolagen får rea ut de sistsa, och även med dagens rasande uppgångar tar det ett par år att hinna ikapp...
Du måste mao vara bättre än entrepenören på att värdera boendet...
Köper du renoveringsobjekt så kan du ju ofta lägga in mindre pengar på renovering än vad det påverkar slutpriset och då behöver du inte bara förlita dig på marknaden i allmänhet...
/K
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Budgivning (och bud) där den andra budgivare drar sig ur efter "vinst"
Köpa & Sälja hus -
Vinstskatt efter försäljning av fastighet
Köpa & Sälja hus -
Vilka renoveringar/förbättringar är avdragsgilla mot skatten efter vinst på bostad?
Juridik -
Återföring av reavinstskatt efter flera uppskov
Köpa & Sälja hus -
Räkna ut vinst efter skatt (försäljning av bostadsrätt)
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.