Mikael_L
Om du har tänkt att skissa kan det vara bra och veta vilken takstolskonstruktion som det ska vara, en sort resulterar nämligen i "tjocka" väggar.

Se den nedre detalbilden till höger:

• oversikttakstol.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
NilssonC skrev:
Kom på en sak till.... Höjden på insidan varierar så klart med taklutningen. 1 ½-planshus har vanligtvis 38 eller 45 graders taklutning, medan 1 ¾-planshus oftast har 38 graders taklutning. Så, jag tror att den faktiska boytan för ett 1 ½-planhus med 45 graders taklutning är ungefär densamma som för ett 1 ¾-planshus med 38 graders taklutning.
Då menar du antagligen yta över en viss höjd? (2.10?)

Med förhöjt väggliv blir det väl ändå mer "användbar" yta ute vid ytterväggarna, även om den inte är i fullhöjd, eller ...

Det blir ingen jätteskillnad. Ett exempel är Sjödalshus som har ett antal olika typer med samma bottenplan:
Sjödalshus tillverkar villor och småhus för bekvämt boende, titta närmare i vår huskatalog eller på våra visningshus.

Ekeby (1 ½-plans med 45 graders takvinkel): 74 m2 bruksyta, 78 m2 golvarea
Frövi (1 ¾-plans med 38 graders takvinkel): 74 m2 bruksyta, 80 m2 golvarea
Viby (1 ½-plans med 38 graders takvinkel): 54 m2 bruksyta, 65 m2 golvarea

Exakt hur mycket det skiljer kan säkerligen variera något mellan olika tillverkare och vilken typ av takstolar som används.

Jag tror inte att den största skillnaden mellan 1 ½-plans med 45 graders tak och 1 ¾-plans med 38 graders tak är själva ytan, utan mer husets karaktär. Utifrån sett blir det avsevärt mycket ”mindre” tak på ett 1 ¾-planshus. Är det dessutom fönster på sidorna i ett 1 ¾-planshus kommer även rummen att se avsevärt annorlunda ut.

Jag håller med Nilsson. I.o.m. det flackare taket på ett 1 ¾-planshus så blir nog golvytan inne rätt lika. Det är ju ändå klart begränsat möbleringsytrymme inne vid det förhöjda vägglivet så bruksarealen är nog hugget som stucket. Förutsatt att man jämför med ett ½-planshus med 45 graders taklutning.

I en del lägen tycker jag att 1 ¾-planshus passar jättebra med sitt mera "herrgårdsutseende" och andra gånger så ser det helt fel ut när dessa "miniherrgårdar" står och slår sig för bröstet på en frimärkstomt :) Tycke och smak som alltid men vad det gäller brukbar golvyta på övervåningen så skiljer de inte så mycket precis som Nilsson visar.

Vi har 1 ½-planshus men hade gärna haft 1 ¾-plans då vi tycker att detta hade passat bra på vår litet större tomt. Tyvärr gick det inte att byta då projekteringen var klar vid köpet och "krångel" hade gjort att vi missat köpet. Inget vi grämer oss över direkt och ibland kan jag lika gärna tycka att det var lika så bra med 1 ½-plans som det blev. Jag får t.ex. känslan av att rum där man behåller hela vägen upp till nock, utan vind, känns högre och "pampigare" med 45 graders taklutning än samma nockhöjd med 38 graders lutning.

Mikael_L
NilssonC skrev:
Det blir ingen jätteskillnad. Ett exempel är Sjödalshus som har ett antal olika typer med samma bottenplan:
Ekeby (1 ½-plans med 45 graders takvinkel): 74 m2 bruksyta, 78 m2 golvarea
Frövi (1 ¾-plans med 38 graders takvinkel): 74 m2 bruksyta, 80 m2 golvarea
Viby (1 ½-plans med 38 graders takvinkel): 54 m2 bruksyta, 65 m2 golvarea

Exakt hur mycket det skiljer kan säkerligen variera något mellan olika tillverkare och vilken typ av takstolar som används.
Ja tydligare kan det inte visas, jag blev faktiskt förvånad över hur liten skillnad det var.

Alla husen har 91,4 kvm i area på bottenplanet, vilket alltså betyder att även 1 ¾-plans-huset har boyta som gått bort i "kattvinden".

Hur mycket man "tjänar" på höjt väggliv måste väl också bero på hur högt det är, på min barndomshem som alltså hade ca1,3 ända ut till yttervägg blev ju all yta någolunda användbar, det gick ju att möblera med säng eller skrivbord, t.ex. Garderober och bokhyllor gick givetvis bort.

Men som sagt, jag blev förvånad, jag kommer att tänka annorlunda i framtiden, :)

(Men jag tycker fortfarande att de två husen med 38° tak är exteriört snyggare än de två andra.) ;)

Mikael_L
OlaF skrev:
I en del lägen tycker jag att 1 ¾-planshus passar jättebra med sitt mera "herrgårdsutseende" och andra gånger så ser det helt fel ut när dessa "miniherrgårdar" står och slår sig för bröstet på en frimärkstomt :)
Japp, kunde inte sagt det bättre själv :D

Vilket drömhus man än har måste man väl ändå först och främst utgå från vad som passar tomten och omgivningen.

Men alla kåkar med förhöjt väggliv ser väl knappast ut som herrgårdar? Hur man väljer att utforma huset i övrigt (fasad, färg, fönstertyp, snickarglädje etc) spelar in i allra högsta grad.

Hur som helst; nu har jag lite bättre kläm på de praktiska skillnaderna med de olika lösningarna (tusen tack för det), men (ledsen om jag tjatar) de ekonomiska aspekterna tar jag gärna in fler synpunkter på.

Anledningen till att vi bygger 1½-plan är för att vi tänker inreda övervåningen själva vid senare tillfälle när ekonomin ser bättre ut. För att få plats på nedervåningen är ytan 105 kvm och uppe blir det ca 75kvm (48 grades taklutning). Skulle vi ha 2-plan skulle husets totala yta bli alldeles för stor.
Många väljer ju att göra såhär för att hålla nere kostnaderna. En annan anledning till att så många bygger 1½ är väl att Älvsbyhus inte bygger 2-plan, och eftersom Älvsbyhus säljer flest hus i Sverige kanske det hänger ihop....

Vi funderade också på att höja vägglivet med 0,7 meter vilket skulle kosta 50 000. Extra boytan var väldigt liten så vi skippade det.

Som jag förstått det så får man flest kvm/krona om man väljer mansardtak.

Aji skrev:
Hur som helst; nu har jag lite bättre kläm på de praktiska skillnaderna med de olika lösningarna (tusen tack för det), men (ledsen om jag tjatar) de ekonomiska aspekterna tar jag gärna in fler synpunkter på.
Jag har ingen koll på kostnaderna, men kanske det vore en ide att ringa Sjödalshus eftersom de har hus med "varierande" övervåning?

NilssonC skrev:
Jag har ingen koll på kostnaderna, men kanske det vore en ide att ringa Sjödalshus eftersom de har hus med "varierande" övervåning?
Det har de flesta husföretag som inte tillhör lågprissortimentet. De kan mestadels bara erbjuda 38 eller 45 graders taklutning.

Hur är det med mansardtak, räknas de som 1- eller 2-plans?
Det kanske beror på lutningen på det nedre taket?

de räknas nog till 1,5 - fast egentligen finns ju inte 1,5-planshus. Bara 1 och 2.

Nja, per definition finns det inget som heter 1 1/2 plan, antingen är det 1 eller 2 plan.

Jag inser att denna fråga borde jag ställa i bygglovs-forumet istället eftersom det är det det handlar om för min del.
Länk kommer snar, svara hellre där en här (iaf på min fråga).

Edit:

Och svaret är att mansardtak räknas som 1-plans :)

För att återknyta till höjden på innerväggen i långsida med förhöjt vägliv så kan det naturligtvis variera. Vårt blivande LB-hus har 183 cm vilket gör att vi kan gå raklång i hela rummet och det känns mycket luftigare än ett rum med lägre yttervägg och brantare taklutning. Det enda vi inte kan möblera med i rummet blir en fullhöjds bokhylla (vilket vi ändå inte vil ha i sovrummet). Även i 1½ plan kan ju höjden i yettrväggen variera ebroende på hus djup man gör kattvinden. Tänk på att om den blir för låg kan man inte ha sänggavel mot den. Man bör även tänka på att man skall få en ett fullhöjds fönster med lite "ram" runt annars blir inte gardiner och fönster snyggt och takvinkeln är för brant .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.