Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Redogörelse för:
V.47 2010

Bengt fick tjata på FEV (Falu Energi och Vatten) om att de skulle komma och svetsa ihop fjärrvärmen. Det tog några dagar innan de kom dit och fixade det.

Kantbalkarna kom på plats, albabalkar 600x250. Rejäla grejer! Garagets albabalkar är 400x250. 300mm cellplastisolering i huset och 200mm till garaget.

img_4729_120707221.jpg

Nu kan man se vart soffan och tv´n skall vara. Fin fint.

img_4730_120707328.jpg

VÄRME! Påtvingad av Falu kommun, fjärrvärme. Ej miljövänligt, men inte så mycket att göra åt...

img_4734_120707532.jpg

Fick granskningshandlingar på El och VVS.
Granskade och det blev rätt många synpunkter.
Fick givetvis hjälp av VVSárna på jobbet.

Skickat dwg och pdf till Kvalitetsansvarige och entreprenören.

Efterlyst ritningar på ventilation (FTX). Och golvvärmen.
HELT OTROLIGT NOG INGÅR INTE RITNINGAR FÖR GOLVVÄRME FRÅN HUSLEVERANTÖREN. BEDRÖVLIGT.
Enligt säljaren ingick alla ritningar. Mer ris.... behöver jag skriva det?
LK System, som säljer produkterna, tar fram ritningar.

img_1331_120707929.jpg

img_1332_120707973.jpg

Fredag

Isolering klart. Bara att invänta ritningar för golvvärme.

img_1334_120708052.jpg

Baksidan avschaktad. Bara lite kvar närmast tomtgränsen.

Kul att se att ni har en blogg och det ska bli intressant att följa bygget. Har en kompis som ska bygga på tomten bredvid och har inte undgått att se att ni med ert val av hustillverkare har samma säljare som vi hade när vi byggde nytt för över tre år sedan. Kan väl börja med att säga att jag inte är ett dugg förvånad över de problem ni verkar ha med säljaren (Conny) med tanke på allt strul vi hade innan och under bygget och fortfarande har nu tre år senare. (Många löften, men när det väl kommer till kritan så finns inget intresse av att ta något som helst ansvar!) Däremot så använde vi oss av Connys eget företag som totalentreprenör på utförandeentreprenaden, vilket ni tack och lov verkar ha lyckats undvika så det borde bespara er en hel del eventuella bekymmer när det gäller själva bygget. (I vårt fall uppfattade vi det som ett krav att Connys företag även skulle ha totalentreprenaden på uppförandet, men det kanske har ändrats)

Men jag tycker det är märkligt att ni ska behöva acceptera pristillägg på beställningar som är undertecknade av säljaren om det är säljaren som gjort fel. Vi hade flera liknande fall där säljaren antingen räknat fel och/eller i efterhand inte ville kännas vid sina många löften som han gett men vi accepterade inte det utan det var rimligtvis säljarens problem och det mesta fick han också stå för.

Hoppas verkligen att det blir mindre strul när bygget kommer igång på allvar och det ska bli spännande att följa allt både på bloggen och också i verkligheten med tanke på att kompisen bygger på tomten bredvid.

G
En säljare är en säljare och dom, som politiker, lovar och lovar, man får ta det med en nypa salt och ja, det ÄR mycket strul med att bygga hus men man lär sig mycket på vägen. Blev klar med mitt i höstas och till slut så ordnar allt upp sig.
Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.