28 417 läst ·
142 svar
28k läst
142 svar
0 i produktion från solceller - vad är felet?
Eftersom TS skriver att nätägarens mätare är bytt och ingen netto produktion registrerats sedan september låter det ju som att anläggningen inte fungerar. Förutsatt att alla säkringsbrytate och växelriktare är påslagna återstår det väl egentligen bara att ta tid en elektriker eller installatörsfirman (men de vägrade ju svara).
Kanske har något missats vid installation. ibland krävs t.ex. ett minsta antal paneler per sträng, ibland konfiguration i växelriktare. Fel polaritet någonstans. Osv. Finns ju mycket som kan inträffa. Men det låter ju märkligt att en installatör skulle åka vidare utan att verifiera att anläggningen levererar el, det räcker ju att ha på anläggningen i 5 minuter och mäta med en amperetång till exempel.
Kanske har något missats vid installation. ibland krävs t.ex. ett minsta antal paneler per sträng, ibland konfiguration i växelriktare. Fel polaritet någonstans. Osv. Finns ju mycket som kan inträffa. Men det låter ju märkligt att en installatör skulle åka vidare utan att verifiera att anläggningen levererar el, det räcker ju att ha på anläggningen i 5 minuter och mäta med en amperetång till exempel.
Om den aldrig har fungerat så är det ett reklamationsärende. Tråkigt att firman inte svarar. Är det en liten eller stor firma? Det kan vara värt att kolla upp befattningshavare och ringa upp t.ex. VD eller ägare och framaföra sina klagomål om de nedanför inte svarar. Sådana bolagsuppgifter kan man hitta på diverse nätsidor, ev får man betala lite för att få ut dem. Om de har slutat att svara på just dina kompisars telefon, ring från din eller köp ett kontantkort.
En gissning är vipp-brytarn i botten på växelriktaren som inte är på on. Kan vara installatören som glömt informera om dess funktion?
Har de en smart-mätare kopplad till växelriktaren? Det ser man om man har piktogram med hus, elnätet och solceller i appen. Annars ser man bara hur mycket solel som produceras.
Man tycker att installatören borde kunna felsöka och diagnostisera fjärr via webben.
Har de en smart-mätare kopplad till växelriktaren? Det ser man om man har piktogram med hus, elnätet och solceller i appen. Annars ser man bara hur mycket solel som produceras.
Man tycker att installatören borde kunna felsöka och diagnostisera fjärr via webben.
Redigerat:
Min bekanta säger att de vridit på nåt reglage på boxen. Men ja de måste kolla det igen. Samt eventuell säkerhetsbrytare. Firman var aldrig på plats när de startade upp utan de gjorde det självaK knightjocke skrev:
Här kan man se vilken brytare jag pratar om. Samt kan man tyda dioderna. Den ska inte stå i noll, den ska stå på 1. I P-läge så kan man koppla upp sig lokalt, främst som tekniker.S Sir Duke skrev:
https://www.solaredge.com/swe/leds
Sedan kan de ha en separat DC-brytare, men det är ovanligt och onödigt. Om dioderna lyser så har dem växelspänning fram.
De skulle fått en genomgång efter installationen så att de korrekt kunde slå igång den när nätägaren var klar
Bra tips, ska se om de har en SolarEdge-box, i så fall kan de kanske felsöka liteK knightjocke skrev:Här kan man se vilken brytare jag pratar om. Samt kan man tyda dioderna. Den ska inte stå i noll, den ska stå på 1. I P-läge så kan man koppla upp sig lokalt, främst som tekniker.
[länk]
Sedan kan de ha en separat DC-brytare, men det är ovanligt och onödigt. Om dioderna lyser så har dem växelspänning fram.
De skulle fått en genomgång efter installationen så att de korrekt kunde slå igång den när nätägaren var klar
Redigerade ett inlägg tidigare, men du ha nog missa det så jag ställer frågan igen med tanke på att du pratar om förbrukning som produktion i första inlägget. För har de köpt till en sådan mätare från installatören kan den ev. vara felvänd vilket kommer ge lite konstiga siffror när väl produktionen kommer igång.S Sir Duke skrev:
Ja de har en sån här:K knightjocke skrev:Redigerade ett inlägg tidigare, men du ha nog missa det så jag ställer frågan igen med tanke på att du pratar om förbrukning som produktion i första inlägget. För har de köpt till en sådan mätare från installatören kan den ev. vara felvänd vilket kommer ge lite konstiga siffror när väl produktionen kommer igång.
https://www.google.com/search?q=mtr...X2AIwQ_AUoAnoECAEQAg&biw=393&bih=736&dpr=2.75
Den blinkar rött väldigt snabbt, drygt 3 blink per sekund både i dagsljus och mörker och det motsvarar cirka 11 kWh varje timme om jag räknar rätt...... Kan man ju inte ha i produktion kontinuerligt i december.
Bra tanke om felvänd mätare, ska tipsa dem om att ta det med supporten (SolarEdge, inte installatören för de svarar inte)
Jag kollade snabbt i deras app och de hade olika vyer så ja en smart mätare antagligen. Men det stod 0 överallt
VR lyser grönt som om det är produktion
Mina bekanta är inte så pass initierade. Men dioden under VR lyser grönt och det betyder väl produktionM mortimer skrev:
Det är mycket funderingar om hur man ska felsöka här. Det är väl gott så men jag skulle säga att det största problemet är att firman inte verkar ta sitt ansvar. De ska visa hur anläggningen fungerar och tillse att den fungerar som den ska. Detta är alltså primärt ett juridiskt/avtalsmässigt problem, inte ett tekniskt.
Jag antar att det inte finns någon faktura att inte betala. Det brukar annars få folks uppmärksamhet snabbt.
Jag antar att det inte finns någon faktura att inte betala. Det brukar annars få folks uppmärksamhet snabbt.
Ja självklart är det det största problemet. De har ansvaret men tar det inte. Mina bekanta har jagat dem i 4 veckor utan framgång.tommib skrev:
Det är mycket funderingar om hur man ska felsöka här. Det är väl gott så men jag skulle säga att det största problemet är att firman inte verkar ta sitt ansvar. De ska visa hur anläggningen fungerar och tillse att den fungerar som den ska. Detta är alltså primärt ett juridiskt/avtalsmässigt problem, inte ett tekniskt.
Jag frågar här för att försöka ringa in felet, om det är nätägaren, SolarEdge eller solcellsinstallatören man ska jaga.
Installatören. De har en kontraktuell skyldighet att leverera ett fungerande system och om dina vänner eller någon som agerar å deras vägnar börjar manipulera med systemet kan installatören skylla på det och frånsäga sig ansvar.
Det är väldigt frestande att söka tekniska lösningar på juridiska eller rent mellanmänskliga problem. Ibland funkar det, ibland inte. Bångstyrig teknik, hur irriterande den än må vara, är oftast enklare att hantera än bångstyriga människor.
Det är väldigt frestande att söka tekniska lösningar på juridiska eller rent mellanmänskliga problem. Ibland funkar det, ibland inte. Bångstyrig teknik, hur irriterande den än må vara, är oftast enklare att hantera än bångstyriga människor.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Har tyvärr bara direktnummer som jag inte kan dela ut.S Sir Duke skrev:
Skicka ett mail deras svenska kontakt:
https://www.solaredge.com/to-order