13 460 läst ·
47 svar
13k läst
47 svar
Telefonlåda som kan spärra nummer.
För fasta linjer kan man lösa problemet med en sådan här:
http://www.opus.se/download/plp_prodblad_sve.pdf
Det finns flera metoder att styra samtal.
Man kan t.ex. ställa in den så att den svarar och sedan kräver en kod för att koppla igenom samtalet till en telefon. De som inte kan koden kan styras till en ansluten telefonsvarare.
Den förstår även nummerpresentation, så det kan också styra samtalen.
Den kan även automatiskt koppla inkommande fax till en ansluten fax, utan att det ringer i någon telefon.
Det går även att ringa internt mellan anslutningarna.
Man programmerar den från en knapptelefon, kan även göras genom att ringa till lådan.
Jag vet tyvärr inte vad den kostar, eller var man lättast får tag på den. Ring Opus och fråga.
/Hasse
http://www.opus.se/download/plp_prodblad_sve.pdf
Det finns flera metoder att styra samtal.
Man kan t.ex. ställa in den så att den svarar och sedan kräver en kod för att koppla igenom samtalet till en telefon. De som inte kan koden kan styras till en ansluten telefonsvarare.
Den förstår även nummerpresentation, så det kan också styra samtalen.
Den kan även automatiskt koppla inkommande fax till en ansluten fax, utan att det ringer i någon telefon.
Det går även att ringa internt mellan anslutningarna.
Man programmerar den från en knapptelefon, kan även göras genom att ringa till lådan.
Jag vet tyvärr inte vad den kostar, eller var man lättast får tag på den. Ring Opus och fråga.
/Hasse
Det finns ett par att välja på, men priserna är lite saftiga för hemmabrukJanneT5 skrev:
http://www.ntsweden.se/produkter/astriskappliance/ http://www.digium.com/en/products/appliance/
http://www.asteriskvoipnews.com/asterisk_hardware/trixbox_asterisk_appliance.html
Varför inte bara be människan dra åt he............, känns bra mycket enklare än att sitta och konfa en linuxmaskin eller några andra externa tillbehör.
Eller en annan klassiker är, "Hej jag ringer från..." *KLICK* , alternativen finns!
Eller en annan klassiker är, "Hej jag ringer från..." *KLICK* , alternativen finns!
Hadde samma problem med hyregästföreningen som hadde gett sig f-n på att jag skulle rekryteras som medlem. Sådanna små bagateller som att jag bor i hus hadde inte med saken att göra. Tillslut ringde jag deras växel och bad att få prata med den juridiskt ansvarige och talade om för honom att jag nu var lite less på deras samtal samt att jag bandade samtalet med honom. Efter det har de inte ringt en gång.
Dock kommer jag att rigga en teknisk lösning när jag hinner för det ringer alldeles för mycket intervjubolag istället och de omfattas inte av nix tyvärr.
Dock kommer jag att rigga en teknisk lösning när jag hinner för det ringer alldeles för mycket intervjubolag istället och de omfattas inte av nix tyvärr.
Om du har analog telefoni ut så behöver du ett kort i datorn som kan hantera den analoga linjen. Vi har IP-telefoni ut och då behövs inget extra. ATA-boxen har vi för att kunna koppla våra analoga telefoner till Asterisk.gojan skrev:
Här finns lite produkter också. Har självt funderat på samma sak och som jag förstått det behöver man både FXO och FXS om man vill ha ut och in via analogt.
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a=viewCat&catId=38
http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a=viewCat&catId=38
För att ansluta datorn till din (analoga) teleoperatör krävs FXO. För att ansluta dina analoga telefoner till samma dator krävs det FXS. Om man kör med en ATA-box som vi gör så ersätter den FXS (och FXO behöver man inte om man kör IP-telefoni ut som vi gör - då går trafiken över internet som vilken annan datatrafik som helst).
http://www.voip-info.org/wiki-FXO
Vi har två externa IP-telefonilinjer in och två analoga portar (via ATA-boxen) samt mobil med WLAN/SIP-stöd lokalt. Mellan dessa kan vi koppla hur vi vill. Man kan begränsa vilka som får ringa. Filtrera bort vissa nummer. Ringa på olika telefoner beroende på vilken tid på dygnet det är. Vi har alltid en linje ut, så länge som det finns en ledig fysisk telefon. Möjligheterna är i stort sett obegränsade.
http://www.voip-info.org/wiki-FXO
Vi har två externa IP-telefonilinjer in och två analoga portar (via ATA-boxen) samt mobil med WLAN/SIP-stöd lokalt. Mellan dessa kan vi koppla hur vi vill. Man kan begränsa vilka som får ringa. Filtrera bort vissa nummer. Ringa på olika telefoner beroende på vilken tid på dygnet det är. Vi har alltid en linje ut, så länge som det finns en ledig fysisk telefon. Möjligheterna är i stort sett obegränsade.
Redigerat:
Lite OT..
Ett tips:
Jag hade själv samma problem under början på året på firmatelefonen, och jag gav mig f-n på att ta reda på var telemarketingföretagen hämtar sina underlag.
Flertalet köper dem direkt (eller indirekt) av SCB (Statistiska Centralbyrån Tel 019-17 60 00) som villigt säljer uppgifter till flera telemarketingföretag baserade på uppgifter från bl.a. Skatteverket.
Men det går att be dem lägga in en reklamspärr. Och efter det försvann 95% av mina oönskade samtal.
Ett tips:
Jag hade själv samma problem under början på året på firmatelefonen, och jag gav mig f-n på att ta reda på var telemarketingföretagen hämtar sina underlag.
Flertalet köper dem direkt (eller indirekt) av SCB (Statistiska Centralbyrån Tel 019-17 60 00) som villigt säljer uppgifter till flera telemarketingföretag baserade på uppgifter från bl.a. Skatteverket.
Men det går att be dem lägga in en reklamspärr. Och efter det försvann 95% av mina oönskade samtal.
Sandhall: Tack för den utmärkta förklaringen. Jag har alltid tyckt att det är rörigt och svårt att förstå om en analog adapter konverterar själva telefonen eller själva analoga telefonlinjen.
Själv har jag "oturen" att bara ha analog anslutning till huset (och på denna en ADSL koppling) vilket innebär att jag inte kan ha bara IP-telefoni utan måste ha kvar min analoga linje och då ansluta den till en eventuell dator.
/Gojan
Själv har jag "oturen" att bara ha analog anslutning till huset (och på denna en ADSL koppling) vilket innebär att jag inte kan ha bara IP-telefoni utan måste ha kvar min analoga linje och då ansluta den till en eventuell dator.
/Gojan
RGoForIt skrev:Lite OT..
Ett tips:
Jag hade själv samma problem under början på året på firmatelefonen, och jag gav mig f-n på att ta reda på var telemarketingföretagen hämtar sina underlag.
Flertalet köper dem direkt (eller indirekt) av SCB (Statistiska Centralbyrån Tel 019-17 60 00) som villigt säljer uppgifter till flera telemarketingföretag baserade på uppgifter från bl.a. Skatteverket.
Men det går att be dem lägga in en reklamspärr. Och efter det försvann 95% av mina oönskade samtal.
Reklamspärr
Företag kan begära att få sina uppgifter spärrade från försäljning. Variabeln visar om företaget/arbetsstället är spärrat/ej spärrat från försäljning.
Variabeln finns på både företag och arbetsställe.
Om reklamspärr önskas - skicka ett underskrivet meddelande till adressen nedan med uppgift om person- respektive organisationsnummer och eventuellt CFAR-nr där reklamspärr önskas.
Statistiska centralbyrån
Företagsregistret
701 89 Örebro
RSV-status
Intern företagsvariabel.
för juridisk person - finns/finns ej i Skatteverkets organisationsnummerregister
för fysisk person - bedriver eller har bedrivit företagsverksamhet
http://www.scb.se/templates/Standard____36042.asp#r
Finns ju vissa modem typ Powerbit som med lämplig programvara kan spärra, men dessa modem är rätt dyra.
En annan mojäng som visserligen inte spärrar, men däremot indikerar med både namn och nummer är NIM.
Det är en nummerpresentatör som har det där lilla extra och den kopplas till en PC. (www.nim.se)
En annan mojäng som visserligen inte spärrar, men däremot indikerar med både namn och nummer är NIM.
Det är en nummerpresentatör som har det där lilla extra och den kopplas till en PC. (www.nim.se)
Säg upp abonnemang för fast telefoni och använd endast mobil. Slut på terrorn.