Jag har fått hem Telias box för digital-TV via bredband (märke Motorola/Kreatel VIP1500 eller nåt liknande). När jag startar upp boxen ser man 5 gråa punkter på TV-skärmen. Första punkten blir grön vilket tydligen ska symbolisera att boxen lyckas få en IP-adress. Andra punkten blir dock röd vilket väl innebär att den inte lyckas hämta hem programvara.

Jag har boxen kopplad till en D-link DGL-4300 router och har bredband via fiber.

Behöver man öppna upp några portar i brandväggen eller kan det vara något annat som är felkonfigurerat?

Vi har vår digital-TV switch direkt efter "bredbandsswitchen" och har inte haft några problem
Dvs kabeln från mediakonvertern går till bredbandsswitchen, från datauttaget går en kabel till routern för Data nätverket, en kabel till TV-switchen där kablarna till digitalboxarna går och en kabel till telefonadaptern.

När väl Telia några veckor för sent dök upp och kopplade in så har det hela fungerat och vi är inte några datanördar utan läst vad Telia själva skriver i sina bruksanvisningar

Hör och häpna. Telias support har löst mitt problem.

Trevligt.

har du lust att tala om vad det var för problem och hur det löstes?
Jag är övertygad om att det kommer fler med samma problem

mats_o skrev:
Trevligt.

har du lust att tala om vad det var för problem och hur det löstes?
Jag är övertygad om att det kommer fler med samma problem
TV-boxen får inte sitta bakom en router utan ska kopplas direkt till Telias switch (eller förmodligen godtycklig switch) som kopplas till fiberkonvertern. Problemet var att de inte har skickat någon switch till mig så jag visste inte om detta.

Exakt samma sak råkade jag ut för...efter 40 minuter i telefonkö tog det sedan ytterligare ca 15 minuter innan supporten föreslog att de skulle skicka en bredbandsswitch till mig.

Igår gav jag mig på inkoppling. När jag väl stoppat i kortet rätt startade nerladdning av programvara med stor framgång =)

Sedan visades en illgul sidan som deklarerade att sidan "/iptvgui/init.html" eller nåt i den stilen inte kunde laddas. Efter ett kort(! tro det eller ej) samtal till supporten får jag reda på att de har störningar för tillfället.

Senare på kvällen när jag försökte igen fick jag visserligen inte en gul sida men likväl en felsida i Telias cerisa färger som talade om att det gick åt skogen även nu.

Min fråga till er som haft Telia digital-TV lite längre tid är hur felfri är tjänsten egentligen?

Man blir ju något utelämnad till leverantören om det blir problem och störningar. Antennen på vinden kan man ju i varje fall gå upp och sparka på...

stajo917 skrev:
Igår gav jag mig på inkoppling. När jag väl stoppat i kortet rätt startade nerladdning av programvara med stor framgång =)

Sedan visades en illgul sidan som deklarerade att sidan "/iptvgui/init.html" eller nåt i den stilen inte kunde laddas. Efter ett kort(! tro det eller ej) samtal till supporten får jag reda på att de har störningar för tillfället.

Senare på kvällen när jag försökte igen fick jag visserligen inte en gul sida men likväl en felsida i Telias cerisa färger som talade om att det gick åt skogen även nu.

Min fråga till er som haft Telia digital-TV lite längre tid är hur felfri är tjänsten egentligen?

Man blir ju något utelämnad till leverantören om det blir problem och störningar. Antennen på vinden kan man ju i varje fall gå upp och sparka på...

Vi har haft IP-TV sedan i början av januari och har haft problem en kväll hittills vad vi har märkt
Däremot får man starta om digital boxarna ibland och vi har även varit tvungna att starta om alltihopa, vi har fiber in från Telia

stajo917 skrev:

Jag försökte också få igång min digitalbox i går kväll. Kom fram till att TV:n visade 4 gröna och 1 gul punkt därefter kom ett timglas upp i 15-20 sek därefter Telias cerisa sida som förkunnade att det var tekniskt fel just nu och att man skulle återstarta digitalboxen. Efter ett 10-tal omstarts försök så gav jag upp.....
Får försöka senare i helgen och se om supporten har något att ge.....

roli skrev:
Jag försökte också få igång min digitalbox i går kväll. Kom fram till att TV:n visade 4 gröna och 1 gul punkt därefter kom ett timglas upp i 15-20 sek därefter Telias cerisa sida som förkunnade att det var tekniskt fel just nu och att man skulle återstarta digitalboxen. Efter ett 10-tal omstarts försök så gav jag upp.....
Får försöka senare i helgen och se om supporten har något att ge.....
Om vi försökte samtidigt kanske vi överbelastade servern med krasch till följd? :)

Ibland fungerar inte vissa tevekanaler, inte heller är det sama kanaler varje gång, någon mer som upplevt det?

Jag har haft telia digital tv via adsl över 1 år och det går klockrent, har strulat 1 gång när boxen skulle uppgraderas...

Altså får man två ipnummer av telia? Ett för routern och ett annat till bredbandsboxen?
Vet att det är en fördröjning innen telias burkar acepterar nya mac adresser. Det kan ta 20-30 min innan en t.ex ny router får sitt första ipnummer.
= låt burken stå över natten.

A.Nygren skrev:
Ibland fungerar inte vissa tevekanaler, inte heller är det sama kanaler varje gång, någon mer som upplevt det?
Jo, tyvärr samma här! Får ofta också 5 bilder/sek hackandes fram - rycker då strömmen till settopboxen och det funkar några dagar igen....

Riktigt uselt och hade det inte varit gratis hade jag varit riktigt arg :cool:

Jag har ännu inte vågat börja koppla... Klarar man det med enbart bruksanvisningen eller ska jag ringa efter Telia på en gång?

Jag har ett nätverk som är kopplat via en D-link - DSL-504T.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.