Hej allesammans!
Hoppas att jag får skriva här, bygger inte hus själv men skulle behöva lite hjälp av någon som kan lite om detta.
Jag bor i ett nybyggt hus, det är en bostadsrätt med 6 st lägenheter och detta är våran andra vinter hittills men förra vintern va så mild att vi inte behövde hjälp med snöskottning på taket.
Jag har varit i kontakt med en tak firma ang snöskottning nu till vintern och de förklarade för mig att de måste ha någonstans att fästa linorna när de utför jobbet ( de kom hit och tittade på huset) vilket lät helt rimligt för mig.
Vi har dock 2 takstegar på taket och jag fick höra från dem som byggt huset att dessa kan användas för att fästa linor i? Stämmer detta?
Tak firman skickade en faktura på det de anser behöver monteras '' taksäkerhet '' och det blev en ganska saftig peng, det som behöver monteras enligt dem är :

1 st gångbrygga monteras,
2 st fästöglor monteras,
1 st glidskydd för infästning i vägg monteras

de ville även montera ytterliggare 2 takstegar av någon anledning.
Priset skulle landa på 24 000 kr.
E detta ett rimligt pris? Behövs verkligen detta?
Stort tack!

Hur långt är taket, tycker att borde fungera med ett nockräcke?

Troligen behövs en del av det om inte allt går ju inte säga utan att veta hur något ser ut men finns regler på hur taksäkerhet ska vara på lägenhetshus. Priset är svårt att säga då du inte nämner typ av tak eller längder på något inte för att jag skulle kan hjälpa med priset ändå.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.