7 303 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Är det lag på att sätta upp fågellist??
Sida 1 av 2
Skall byta tak och har hört med flera takfirmor som säger olika i denna frågan. Någon som vet om det är lagstadgat att man måste sätta upp fågellister?? Det har ivf en firma uppgett för oss??
Har någon av er tak med Benders Palema ytbehandlad? Vad tycker ni om den? Även här har en firma uppgett att detta är skit och att vi skulle sitta med ett mossigt tak inom 2-3 år!!?
MVH
Har någon av er tak med Benders Palema ytbehandlad? Vad tycker ni om den? Även här har en firma uppgett att detta är skit och att vi skulle sitta med ett mossigt tak inom 2-3 år!!?
MVH
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Vilken typ av fågellist är det prat om?
Benders Palema är ju en av dom vanligaste pannorna som används så skit är dom inte mossa får du inte på 2-3 år om du inte nu skulle ha några stora träd över taket.
Benders Palema är ju en av dom vanligaste pannorna som används så skit är dom inte mossa får du inte på 2-3 år om du inte nu skulle ha några stora träd över taket.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Fågellisten sitter under nedersta pannraden för att fåglar inte skall komma in så lätt och smutsa ner. Den som påstår att det är lag på det är inte helt frisk i huvudet, men det är däremot bra om man använder det, för det bidrar till pappens överlevnad under längre tid.
Pannor som blir skitiga och får påväxt av mossa märkligt svar, det får alla som skuggas av träd eller annat stor del av dagen.
Pannor som blir skitiga och får påväxt av mossa märkligt svar, det får alla som skuggas av träd eller annat stor del av dagen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag skulle nog inte helt döma ut den firman. Ordet "lag" missuppfattas ofta.
Det finns i monteringsanvisningarna för många typer av pannor, att fågellist skall monteras. Iom. att det anges i monteringsanviningarna så kan det hävdas att det inte är fackmannamässigt att låta bli monteringen. Firman kan mycket väl ha drabbats av ngn. kund som bråkat om att listen inte monterats.
Det är dock ganska vanligt att man slarvar med fågellist.
Det finns i monteringsanvisningarna för många typer av pannor, att fågellist skall monteras. Iom. att det anges i monteringsanviningarna så kan det hävdas att det inte är fackmannamässigt att låta bli monteringen. Firman kan mycket väl ha drabbats av ngn. kund som bråkat om att listen inte monterats.
Det är dock ganska vanligt att man slarvar med fågellist.
Hej på dig hempularen, nu har du nog suttit för länge i solen, i alla fall när det gäller fågellist. Panntillverkaren har absolut ingen anledning att förespråka fågellist och det är dom som oftast säljer sådana tillbehör. Tvärtom så säger Benders att fågellist kan försämra ventilationen under pannorna om man inte använder en list med extra luftning( vad det nu kan vara) Om någon skulle förespråka fågellist så borde det vara takpapp tillverkarna och det gör dom inte.
Det du säger om Ordet "lag" missuppfattas ofta, men det förstår jag inte varför du blandat in här.
Men det var roligt att läsa ditt inlägg, för dom är alltid bra och sakliga men idag...........
Det du säger om Ordet "lag" missuppfattas ofta, men det förstår jag inte varför du blandat in här.
Men det var roligt att läsa ditt inlägg, för dom är alltid bra och sakliga men idag...........
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Vi satte fågellist när vi bytte tak. Det stod i monteringsanvisningarna för vittinge tegel. Jag tror som hempularen att det var monteringsanvisningarna de måste följa.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
6:8 Skydd mot skadedjur
6:81 Allmänt
Dörrar, fönster och luckor ska utformas så att råttor, möss och fåglar, förhindras
att komma in i byggnaden när dessa öppningar är tillslutna. Insekter, leddjur och
andra skadedjur ska inte kunna ta sig in vid genomföringar av rör, ledningar,
kulvertar och dylikt eller i ventilationsöppningar i fasad.
I byggnader ska lägenhetsskiljande konstruktioner eller motsvarande utföras
med erforderlig täthet så att spridning av alla typer av skadedjur försvåras.
Allmänt råd
Ventilationsöppningar mot det fria och dylikt kan förses med ett beständigt
metallnät med en största maskvidd om 5 mm samt med insektsnät.
Ventilationsöppningar vid takfot kan förses med insektsnät.
Inte lag men lag på att förhindra att fåglar kan komma in i vetilationsöppningar, då kan en fågellist vara bra
6:81 Allmänt
Dörrar, fönster och luckor ska utformas så att råttor, möss och fåglar, förhindras
att komma in i byggnaden när dessa öppningar är tillslutna. Insekter, leddjur och
andra skadedjur ska inte kunna ta sig in vid genomföringar av rör, ledningar,
kulvertar och dylikt eller i ventilationsöppningar i fasad.
I byggnader ska lägenhetsskiljande konstruktioner eller motsvarande utföras
med erforderlig täthet så att spridning av alla typer av skadedjur försvåras.
Allmänt råd
Ventilationsöppningar mot det fria och dylikt kan förses med ett beständigt
metallnät med en största maskvidd om 5 mm samt med insektsnät.
Ventilationsöppningar vid takfot kan förses med insektsnät.
Inte lag men lag på att förhindra att fåglar kan komma in i vetilationsöppningar, då kan en fågellist vara bra
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Marlen Eskilsson skrev:
Nej så står det inte endast attden skall moneras på ett visst sätt.
http://www.monier.se/fileadmin/bu-files/se/downloads/pdf/Monteringsanvisningar_SE/MATB_SWE_web.pdf
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Nannan86, välkommen till Bygga Husforumet!nannaa86 skrev:
Här kan du få goda råd i vilken riktning som helst,
sen är det bara att singla slant om vilket du skall följa
Jag har ett hus byggt 2010 med Benders Paloma betongpannor. De ser ut som nya efter fyra år!
Men jag har inte så mycket träd runt omkring, så det dröser inte ner så mycket sav och frön och annat.
Pannorna är alltså utmärkta. Det beror nog mer på omgivningen om det börjar växa mossa.
Till exempel fiskmåsar kan nog ställa till det en del.
Och jag har inga fågellister, men det verkar inte som några fåglar bygger bo under pannorna ändå.
Men jag har musband längst ner på väggpanelen (liggande panel), det var ett krav från min KA vid besiktningen.
Hade det behövts fågelskydd hade han nog påpekat det också.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Det är nog bäst att du själv först, utan att blanda in olika takläggare, tar reda på vilken panna du vill ha och alla detaljer kring hur det ska monteras, inkl saker som pappens kvalitet, hur den ska läggas och fästas, ev. fågellist, etc. Då har du själv kontrollen och vet vad de pratar om. Det är superjobbigt, jag vet ...nannaa86 skrev:Skall byta tak och har hört med flera takfirmor som säger olika i denna frågan. Någon som vet om det är lagstadgat att man måste sätta upp fågellister?? Det har ivf en firma uppgett för oss??
MVH
Så här gjorde vi när vi tog in offerter för att byta tak: http://www.byggahus.se/renovera/byta-tak-och-bygga-takkupor