22 959 läst ·
11 svar
23k läst
11 svar
Erfarenheter av Lindab SRP Click?
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Är det någon som har erfarenheter av Lindabs click-plåttak som heter SRP?
Blev rekomenderad detta av en kollega som lagt. Hittar dock inte mycket info på nätet om detta.
Besökte Lindab igår för att hämta färgprover och personen jag pratade med där som var gammal plåtslagare tyckte inte att taket var något att ha om man hade genomförningar så som skorsten. Problemet skulle tydligen vara att det var såpass hårt och svårt att lägga runt t.ex. skorstenen.
Är för dåligt insatt för att kunna avgöra hur svårt detta skulle kunna vara.
Så... är det någon som har lagt detta?
Blev rekomenderad detta av en kollega som lagt. Hittar dock inte mycket info på nätet om detta.
Besökte Lindab igår för att hämta färgprover och personen jag pratade med där som var gammal plåtslagare tyckte inte att taket var något att ha om man hade genomförningar så som skorsten. Problemet skulle tydligen vara att det var såpass hårt och svårt att lägga runt t.ex. skorstenen.
Är för dåligt insatt för att kunna avgöra hur svårt detta skulle kunna vara.
Så... är det någon som har lagt detta?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Kan bara hålla med den plåtslagare du prata med allt annat än slätt yta så är det svårt att få det bra.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
På grund utav vad?
I mitt fall sitter skorstenen mitt i nock. Kan man då inte lägga taket själv utan större problem för att sedan låta plåtslagaren klä in skorstenen i plåt som överlappar?
I mitt fall sitter skorstenen mitt i nock. Kan man då inte lägga taket själv utan större problem för att sedan låta plåtslagaren klä in skorstenen i plåt som överlappar?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
När man gör riktig bandtäckning använder man PLX plåt vilket är mjukare men det click taket använder fa som är hårdare och billigare. Luta taket mer än 18 grader kan man lösa det genom att ställa upp en 8 cm av tak plåten mot skorstenen sen låta plåtslagaren fixa beslag men detta är inte helt korrekt heller. Du bör parata med plåtslagaren som ska göra jobbet och komma överens om hur det ska göras inte alla firmor som går med på att göra dom taken.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Tack för svar! Jag fattar.
Vad tycker du om deras lösning att täta runt skorsten som beskrivs på sida 16 i detta dokument?
Vad tycker du om deras lösning att täta runt skorsten som beskrivs på sida 16 i detta dokument?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Det ser hemskt ut tycker jag och inget jag någonsin Skulle göra undrar om det håller tätt.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Kostigt att Lindab marknadsför denna produkt. De är väl ett av, eller det, största företaget i Sverige på plåt?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Taket funkar om det lutar tillräcklig och man tänker igenom alla genomföringar noga. Lindab är störst på ventilation och planja är störst på bygg plåt, click taken är inget något nytt som många tror utan har funnits i väldigt många år först nu dom blivit populära. Lindab lansera sin för några år sen på grund utav att dom andra sålda så bra av sina slick tak.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
I vårt fall handlar det om ett sadeltak med cirka 36 graders lutning. Det borde ju ändå räknas som mycket.
Sedan tycker jag att även om genomföringen vid skorstenen kommer bli tvivelaktig så bör det ju ändå underlätta väldigt mycket när skorstenen går upp mitt i nock. Det blir ju då inget vatten som rinner ovanför skorstenen och ner mot den.
Anledningen till att jag ännu inte kan släppa detta tak är såklart priset. Dryga 300:- / m2 för ett plåttak är ju otroligt billigt. Då är såklart inte papp och råspont inräknat.
Sedan tycker jag att även om genomföringen vid skorstenen kommer bli tvivelaktig så bör det ju ändå underlätta väldigt mycket när skorstenen går upp mitt i nock. Det blir ju då inget vatten som rinner ovanför skorstenen och ner mot den.
Anledningen till att jag ännu inte kan släppa detta tak är såklart priset. Dryga 300:- / m2 för ett plåttak är ju otroligt billigt. Då är såklart inte papp och råspont inräknat.
Jag har gjort 3 - 4 st skorstenar på dessa klick taken (dock ej just lindabs) och jag kan inte säga att jag är direkt nöjd med någon av dessa. Iaf inte anslutningen mellan skorstenen och taket. Provat att falsa ihop det t.o.m men det slutade med någon form av tätduk och popnit.
Jag skulle kunna valt att ha klickplåt tak hemma på friggebod, skärmtak och carport osv. Där det har en möjlighet att torka upp ordentligt. Men aldrig på ett bostadshus med isolering och plast osv.
Bara lite små tankar från en plåtslagare som är tveksam till klick
Jag skulle kunna valt att ha klickplåt tak hemma på friggebod, skärmtak och carport osv. Där det har en möjlighet att torka upp ordentligt. Men aldrig på ett bostadshus med isolering och plast osv.
Bara lite små tankar från en plåtslagare som är tveksam till klick
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Tack för bra svar. Sånt man vill veta!
Klicka här för att svara