5 962 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
109 Volt i chassiet på diskmaskinen !
Har just bytt till ny diskmaskin och precis installerat den. När så strömmen slogs på och jag startade upp den fick jag "en kittlande upplevelse" när jag tog i maskinen. Stängde snabbt av, kontakt ur och fram med multimetern.
Efter lite deckarjobb befanns orsaken vara att jordledningen i den nya väggkontakten hade gått av, dålig skruvplint hade fungerat som ett rakblad, nu är allt sjysst, men.........oavsett jordfel eller inte skall väl inte en ny diskmaskin generera 109V mot chassiet, jag misstänker styrelektroniken i detta fall.
Nu har jag inte fått in jordfelsbrytare än, men misstänker att jag har att göra med "pulserande likström", så då lär nog jfb lösa ut ändå eller ?
Någon som har erfarenhet av liknande fenomen ?
Efter lite deckarjobb befanns orsaken vara att jordledningen i den nya väggkontakten hade gått av, dålig skruvplint hade fungerat som ett rakblad, nu är allt sjysst, men.........oavsett jordfel eller inte skall väl inte en ny diskmaskin generera 109V mot chassiet, jag misstänker styrelektroniken i detta fall.
Nu har jag inte fått in jordfelsbrytare än, men misstänker att jag har att göra med "pulserande likström", så då lär nog jfb lösa ut ändå eller ?
Någon som har erfarenhet av liknande fenomen ?
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Skulle tro att du har samma problem som man får med en dator i ojordade vägguttag. Nätdelen innehåller avstörningskondesatorer som ligger mot jord. Har dessa ingen jordpotential kommer en spänning att byggas upp. Detta kommer ej lösa jfb.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Skall väl tillägga att om det är det fenomen som Erik talat om (troligt) så är det ofarligt, kondesatorerna kan inte leda så mycket ström att det är farligt.
Jag har sett fenomenet vid flera tillfällen när det gäller datorer och andra utrustningar som innehåller avstörningsfilter. Men har bara varit med om en gång att jag kunnat känna en stöt pga. detta. Då var det en utrustnings om var hjälpligt ombyggd fråm Amerikansk (116V) nätdel till Europeisk. Misstänker att man i USA tillåter större avstörningskondensatorer, efterssom spänningen som läggs över är lägre.
Jag har sett fenomenet vid flera tillfällen när det gäller datorer och andra utrustningar som innehåller avstörningsfilter. Men har bara varit med om en gång att jag kunnat känna en stöt pga. detta. Då var det en utrustnings om var hjälpligt ombyggd fråm Amerikansk (116V) nätdel till Europeisk. Misstänker att man i USA tillåter större avstörningskondensatorer, efterssom spänningen som läggs över är lägre.
Tack för snabb respons. 
Jodå, nätfilter (kondingar) är orsaken till detta fenom. Visserligen inte farligt men det går att få rejäla "kyssar" om kondingen har hunnit ladda upp ordentligt. Eftersom all köksutrustning har störskyddskondingar förstår jag nu alla trådar med falskutlösande jfb:er, om man har tillräkligt många saker på samma fas med en halvdan jfb, kan den ev lösa ut.
Jodå, nätfilter (kondingar) är orsaken till detta fenom. Visserligen inte farligt men det går att få rejäla "kyssar" om kondingen har hunnit ladda upp ordentligt. Eftersom all köksutrustning har störskyddskondingar förstår jag nu alla trådar med falskutlösande jfb:er, om man har tillräkligt många saker på samma fas med en halvdan jfb, kan den ev lösa ut.
Där jag bodde förut, i ett gammalt dragit hus, så stod min dator i ett ojordat rum. När jag satt och arbetade la jag gärna upp armen på radiatorn till vänster om mig. Datorn hade ganska rejäl krypström! Man fick komma ihåg att plocka bort armen från radiatorn innan man skulle röra chassit eller skärmen! 
Bästa "kyssen" brukar vara när man drar ur antennsladden till TV:n och håller antennkabeln i ena handen och andra handen mot antennkontakten på TV:n, speciellt på sommaren när man är härligt svettig, j-vlar vad man hoppar ibland....
Rätta mig om jag har fel, men om man då tar ett antal moderna elapparater med EU-störskydd (kondensatorer) och sen har en motor (typ kyl/fryskompressor, disk m.m)som startar upp och som ibland går ur fasläget när den kickar in-så borde denna puls vara tillräklig för att lösa ut en jfb.
Principen för jfb:n är som en balanserad kabel med trafo som används inom audio, så lite ur fas och puls från konding bör lösa ut så då kommer frågan vad som är bästa motåtgärd, en fet drossel före jfb som filtrerar allt under ex 45 hz t.ex ?
Rätta mig om jag har fel, men om man då tar ett antal moderna elapparater med EU-störskydd (kondensatorer) och sen har en motor (typ kyl/fryskompressor, disk m.m)som startar upp och som ibland går ur fasläget när den kickar in-så borde denna puls vara tillräklig för att lösa ut en jfb.
Principen för jfb:n är som en balanserad kabel med trafo som används inom audio, så lite ur fas och puls från konding bör lösa ut så då kommer frågan vad som är bästa motåtgärd, en fet drossel före jfb som filtrerar allt under ex 45 hz t.ex ?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Fast jag tror (med betoning på "tror") att en del dubbelisolerade utrustningar ialla fall har avstörningskondensatorer mot "jord" på sin sekundärsida. Och då kan det bli jord via ex ett antennuttag.
De flesta apparater jag har skruvat isär har störningsskyddet före nätbrytaren. Till och frånkoppling med ordinarie strömbrytare (eller t.ex. med tvättmaskinens program-ur) medför därför sällan transienter till jord. Däremot får man transienter när man sätter i kontakten, har en brytare före maskinen eller när spänningen kommer igen efter ett strömavbrott. Dessa transienter kan få jfb att lösa ut om man har otur.TN-Funkis skrev:Bästa "kyssen" brukar vara när man drar ur antennsladden till TV:n och håller antennkabeln i ena handen och andra handen mot antennkontakten på TV:n, speciellt på sommaren när man är härligt svettig, j-vlar vad man hoppar ibland....
Rätta mig om jag har fel, men om man då tar ett antal moderna elapparater med EU-störskydd (kondensatorer) och sen har en motor (typ kyl/fryskompressor, disk m.m)som startar upp och som ibland går ur fasläget när den kickar in-så borde denna puls vara tillräklig för att lösa ut en jfb.
Principen för jfb:n är som en balanserad kabel med trafo som används inom audio, så lite ur fas och puls från konding bör lösa ut så då kommer frågan vad som är bästa motåtgärd, en fet drossel före jfb som filtrerar allt under ex 45 hz t.ex ?
Vill man vara säker på att inte få falska utlösningar så är det enklaste att skaffa en jfb som klarar korta transienta felströmmar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
