14 134 läst ·
25 svar
14k läst
25 svar
Installera häll, ugn, diskmaskin i gammal lägenhet
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska installera 4-Plattors HÄLL, UGN, DISKMASKIN, SPISFLÄKT i min lägenhet.
Lägenheten är en 2:a som är byggd 1962.
I Köket finns 1st uttag med 1-fas + Nolla + jord ( 4 mm2 kabel ) den är säkrad till 20A. Och sedan har jag 1st uttag med 1-fas + Nolla + jord ( 1,5 mm2 kabel ) den är säkrad till 10A.
Säkringsskåpet har 4 stycken säkringar varav två stycken nämnda ovan samt 1st Säkring 6A som går till vägguttag vardagsrum samt sovrum.
Sedan finns ytterliggare 1 st 10A säkring som går till Badrum, Hall.
På 20A i köket satt tidigare en 70cm 3-plattors spis med ugn som var märkt 6500 Watt.
Kan jag använda 20A + 10A till HÄLL, UGN, DISKMASKIN, SPISFLÄKT ??
Kan jag säkra upp 20A-uttaget och 10A-uttaget ?? Isf hur mycket 25A resp. 16A ?? Räcker det ??
HUR SKA JAG BÄRA MIG ÅT ?? HJÄLP !!!
Jag ska installera 4-Plattors HÄLL, UGN, DISKMASKIN, SPISFLÄKT i min lägenhet.
Lägenheten är en 2:a som är byggd 1962.
I Köket finns 1st uttag med 1-fas + Nolla + jord ( 4 mm2 kabel ) den är säkrad till 20A. Och sedan har jag 1st uttag med 1-fas + Nolla + jord ( 1,5 mm2 kabel ) den är säkrad till 10A.
Säkringsskåpet har 4 stycken säkringar varav två stycken nämnda ovan samt 1st Säkring 6A som går till vägguttag vardagsrum samt sovrum.
Sedan finns ytterliggare 1 st 10A säkring som går till Badrum, Hall.
På 20A i köket satt tidigare en 70cm 3-plattors spis med ugn som var märkt 6500 Watt.
Kan jag använda 20A + 10A till HÄLL, UGN, DISKMASKIN, SPISFLÄKT ??
Kan jag säkra upp 20A-uttaget och 10A-uttaget ?? Isf hur mycket 25A resp. 16A ?? Räcker det ??
HUR SKA JAG BÄRA MIG ÅT ?? HJÄLP !!!
Men KAN det räcka med 20A + 10A till HÄLL, UGN, DISKMASKIN, SPISFLÄKT och ev. KYL.
Jag kan nöja mig med att INTE diska samtidigt som jag använder HÄLL och UGN.
Så det som ska funka samtidigt är UGN, HÄLL (2-3 plattor), KYL samt SPISFLÄKT.
Spisfläkt + Kyl borde väl inte dra så mycket??
Jag kan nöja mig med att INTE diska samtidigt som jag använder HÄLL och UGN.
Så det som ska funka samtidigt är UGN, HÄLL (2-3 plattor), KYL samt SPISFLÄKT.
Spisfläkt + Kyl borde väl inte dra så mycket??
20A räcker till 4600W vid 230V (och det dubbla med tröga säkringar under en begränsad tid). Det gör att du kommer att kunna göra ganska mycket samtidigt. En typiskt spisplatta drar mellan 1000 och 2000W beroende på storlek på plattan (vid fullt pådrag).
Jag tror du kommer långt med 20A för spis och ugn och 10A till resten.
Jag tror du kommer långt med 20A för spis och ugn och 10A till resten.
Hällen är specad till 230 Volt. Ugnen likaså.
Har också sett att många hällar idag har spec. 230 Volt.
Ska jag använda 20A (gamla spisuttaget) till ugn, häll och 10A till Kyl, Diskmaskin, spisfläkt.
Kommer det verkligen att räcka med 20+10A För allt som jag tänker ha (Ugn, Häll, Diskmaskin, Spisfläkt & Kyl)
Har också sett att många hällar idag har spec. 230 Volt.
Ska jag använda 20A (gamla spisuttaget) till ugn, häll och 10A till Kyl, Diskmaskin, spisfläkt.
Kommer det verkligen att räcka med 20+10A För allt som jag tänker ha (Ugn, Häll, Diskmaskin, Spisfläkt & Kyl)
Men vad har du för effekter på prylarna då och ska du köra allt samtidigt?
Diskmaskinen behöver nog 10 A, men den klarar sig förmodligen ändå bra tillsammans med kylen, för den drar nog inte så mycket.
Ugnen skulle kunna dra 3 kW i grilläge och har du fyra kraftiga plattor på 1.5 kW var blir det 9 kW när du kör allt och det blir 40 A vid 230 V.
Diskmaskinen behöver nog 10 A, men den klarar sig förmodligen ändå bra tillsammans med kylen, för den drar nog inte så mycket.
Ugnen skulle kunna dra 3 kW i grilläge och har du fyra kraftiga plattor på 1.5 kW var blir det 9 kW när du kör allt och det blir 40 A vid 230 V.
Då borde det ju funka med 20A-säkring för honom, ingen lagar väl mat med alla plattorna på fullt kräm och grill en längre tid - då lär man bränna mer än bara en säkringmulpac skrev:
mulpac skrev:
Men alltså jag har bara 4 st säkringar i skåpet. Se mitt första inlägg.
Jag har alltså ingen utbytbar huvudsäkring som jag kan se iaf.
Innan jag rev köket så satt en 3-plattors spis där som var märkt med 6500 watt och det är ju mer än 6 kW. Sedan har man ju all belysning och all övrig el.
Helt klart är att jag bara har 1-Fas IN i lägenheten.
Detta måste ju vara mycket vanligt i lägenheter att man bara har 4 st säkringar och att de är disponerade ungefär som i m itt fall.
Dela gärna med er om era erfarenheter.
Jag vet varken ut eller in längre.
Jag försöker mig på en sammanfattning 
Du kan glömma allt vad 3-fas heter, du har alltså bara en fas in till lägenheten. Därför väljer du en 230V spis/ugn (har redan köpt?)
Huvudsäkringen är på 25A (sitter kanske inte ens i din central), det är den totala ström du får dra i hela lägenheten (badrum, kök, ...) tutti! Det motsvarar 25*230=5750W
Kopplar du spis och ugn tillsammas på den gamla 20A säkringen får du max använda 20*230 = 4600W. Tröga säkringar (normalt) på 20A klarar den dubbla lasten under en kortare tid.
6500W på den gamla spisen var max effektuttag med allt på, du hade även då dragit säkringen om du hade kört rubbet en längre tid.
Jag röstar fortfarande på att du använder den befintliga 20A och nöjer dig med att inte använda mer effekt än 4600W på lång sikt, mer är ok under kortare tid. Det bör räcka till normal matlagning, fast jag är egentligen inte proffs nog att bedöma detta... (varken elektriker eller kock)...
Du kan glömma allt vad 3-fas heter, du har alltså bara en fas in till lägenheten. Därför väljer du en 230V spis/ugn (har redan köpt?)
Huvudsäkringen är på 25A (sitter kanske inte ens i din central), det är den totala ström du får dra i hela lägenheten (badrum, kök, ...) tutti! Det motsvarar 25*230=5750W
Kopplar du spis och ugn tillsammas på den gamla 20A säkringen får du max använda 20*230 = 4600W. Tröga säkringar (normalt) på 20A klarar den dubbla lasten under en kortare tid.
6500W på den gamla spisen var max effektuttag med allt på, du hade även då dragit säkringen om du hade kört rubbet en längre tid.
Jag röstar fortfarande på att du använder den befintliga 20A och nöjer dig med att inte använda mer effekt än 4600W på lång sikt, mer är ok under kortare tid. Det bör räcka till normal matlagning, fast jag är egentligen inte proffs nog att bedöma detta... (varken elektriker eller kock)...