11 835 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
rör dragning till el
Sida 1 av 2
Tveksamt om du med info ifrån en sida på nätet får tillräcklig kunskap så att elektrikern blir nöjd och accepterar din rördragning. Dessutom så får du egentligen inte dra rören själv men det vet du säkert redan?
Varför inte fråga din elektriker och planera det ihop med denne? Det är ju han/hon som skall godkänna det så det måste väl vara det enklaste?
/Kent
Varför inte fråga din elektriker och planera det ihop med denne? Det är ju han/hon som skall godkänna det så det måste väl vara det enklaste?
/Kent
det är ju jag som äger huset och jag som betalar för att få hjälp sedan .varför skulle han inte bli nöjd .han ska dra sladdarna sen från punkt a till b osv. skulle jag inte kunda dra rören tror du när jag själv har byggt hela mitt hus??? men tack i alla fall
"Kan" är en sak, och ingen har väl ifrågasatt din förmåga att dra vp-rör...
"Får" är en annan sak, och där handlar det om lagar och förordningar. Det tycker jag "Snickarboden" skrev ganska tydligt, utan att du behöver ta det på fel sätt.
Jag håller dessutom med. Tala med din elektriker (som gentemot lagkrav är den som blir ansvarig för om något skulle visa sig bli fel). Om han godkänner att du drar vp-rör, och sedan skriver på alltihop, är ju det något mellan er två.
Han kan nog, om han går med på det ovan, dessutom snabbt ge dig instruktioner i hur man gör det bäst, och vad lagkraven är.
Lycka till!
"Får" är en annan sak, och där handlar det om lagar och förordningar. Det tycker jag "Snickarboden" skrev ganska tydligt, utan att du behöver ta det på fel sätt.
Jag håller dessutom med. Tala med din elektriker (som gentemot lagkrav är den som blir ansvarig för om något skulle visa sig bli fel). Om han godkänner att du drar vp-rör, och sedan skriver på alltihop, är ju det något mellan er två.
Han kan nog, om han går med på det ovan, dessutom snabbt ge dig instruktioner i hur man gör det bäst, och vad lagkraven är.
Lycka till!
Det finns flera anledningar till att "elektrikern" kan tycka att din rördragning är undermålig.masse5_4 skrev:
För det första måste rören vara av tillräcklig diam för tänka kablar vara lätta att dra kabel igenom utan en massa böjar med för liten radie eller för långt mellan dosorna.
Ett rör per grupp då man inte blandar grupper i samma rör.
Felmonterade så att kondens uppstår i rören.
Att rören går isär då man försöker dra ledningar genom dom.
Sedan det gamla vanliga bara elektriker får dra VP rör.
Har du ett enlinjeschema där installationen syns bra så går det att läsa ut antalet rör och rördimention dosor och liknande så kan man efter lite fundering klara det själv..problemet är om man glömer nåt rör eller monterar dosor för långt in i väggar/tak är att det ställer till en massa bekymmer för elektrikern och du blir missnöjd över att det tar lång tid att reda ut det hela.
Har varit på ställen där det saknats rör både här och där och man har fått gått utvändigt till ägarens förtret. men är det målat och tapetserat då man kommer så finns det inte mycket att göra åt det hela.
Steffe
alla rör kommer att vara synliga när jag ska anlita elektrikern . just för att få för lite rör är ordsaken till att jag ville ha lite grundläggande kunskap i hur det kopplas de olika trådarna.sen angående om jag får eller inte så är det en annan sak . ska så gräs med i min trädgård då är det kanske inte lämpligt att jag lägger ut matjord heller utan anlitar en fackman .han bör kaske köpa gräsfröna med så det blir rätt ;D
Hmm, ta inte illa upp nu men det där med lite grundläggande kunskap löser du inte så jäkla enkelt. Men jag förstår hur du tänker här men det är bara det att du kan lika gärna hamna i en situation där elektrikern vägrar dra trådarna, det är nämligen hans behörighet som står på spel och därför så anser jag fortfarande att du skall prata med honom om hur det skall sektioneras upp, hur du skall dra rören o s v eller om han kanske skall dra dem?
Att planera för rören är ju faktiskt att planera för hela anläggningen, alla kan inte planera och sektionera upp allt rätt så att det inte blir snedbelastningar, att dosor och uttag mm hamnar på rätta ställen o s v? Det är inte "bara" att dra några rör utan man får tänka efter en hel del innan och det kräver att man vet hur det fungerar.
Jag försöker inte vara syrlig alls här men du begär en snabbkurs i el som tar år för elektriker att tillägna sig. Det är inte så enkelt som att hänvisa till en sida på nätet med diverse hemmatrixfix. Jag säger heller inte att du inte kan dra rören, det är inte så svårt men man måste ju veta hur de skall dras dvs vad som skall ligga i dem med.
Eller visst dra du rören som du vill och se sen på när elektrikern kliar sig i huvudet och debiterar dig för tiden för att försöka förstå hur du tänkt och sen i värsta fall gör om en hel del, jag tror inte det blir billigare direkt...
Och om du undrar, så ja jag hade låtit någon som kan gräs köpa rätt frön mm för jag är fullständig idiot på trädgård, men är däremot rätt hyfsad på maskinsnickeri och att fälla träden sen när ogräset växt upp *ler*
/Kent
Att planera för rören är ju faktiskt att planera för hela anläggningen, alla kan inte planera och sektionera upp allt rätt så att det inte blir snedbelastningar, att dosor och uttag mm hamnar på rätta ställen o s v? Det är inte "bara" att dra några rör utan man får tänka efter en hel del innan och det kräver att man vet hur det fungerar.
Jag försöker inte vara syrlig alls här men du begär en snabbkurs i el som tar år för elektriker att tillägna sig. Det är inte så enkelt som att hänvisa till en sida på nätet med diverse hemmatrixfix. Jag säger heller inte att du inte kan dra rören, det är inte så svårt men man måste ju veta hur de skall dras dvs vad som skall ligga i dem med.
Eller visst dra du rören som du vill och se sen på när elektrikern kliar sig i huvudet och debiterar dig för tiden för att försöka förstå hur du tänkt och sen i värsta fall gör om en hel del, jag tror inte det blir billigare direkt...
Och om du undrar, så ja jag hade låtit någon som kan gräs köpa rätt frön mm för jag är fullständig idiot på trädgård, men är däremot rätt hyfsad på maskinsnickeri och att fälla träden sen när ogräset växt upp *ler*
/Kent
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
elen måste tydligen vara ett heligt område har aldrig hörrt någon annan yrkeskår värna så om sina jobb det enda jag fråga var om någon vet en sida om lite grundläggande elkunskap. när något är trasigt här lagar jag det själv till 99% har sparat många tusen på det hade en tv jag inte fick rätt på övriga saker har jag löst vad det änn varit. är nog en (åsa nisse) som många har påtalat vad det gäller bilar mopeder bygge plattsättning tvättmaskiner svetsarbete mm .någon ett rakt svar finns det någon sida eller inte om grundläggande el kunskap???rakt svar tack
apropå det här med rördragning...
när jag som elektriker (med behörighet) installerar i ett prefabricerat hus med "färdiga" ytterväggar med från husfabriken monterade rör och dosor, hur ska jag kunna stå för vad en snickare gjort där i väggen? det är ju lite svårt att inspektera en igenspikad vägg
och sen så ska det ju gälla ett anställningsförhållande mellan mej och den som gjort installationen, ska jag då anställa en snickare? och han får ju inte syssla med elinstallationer. vad gäller egentligen?
när jag som elektriker (med behörighet) installerar i ett prefabricerat hus med "färdiga" ytterväggar med från husfabriken monterade rör och dosor, hur ska jag kunna stå för vad en snickare gjort där i väggen? det är ju lite svårt att inspektera en igenspikad vägg
och sen så ska det ju gälla ett anställningsförhållande mellan mej och den som gjort installationen, ska jag då anställa en snickare? och han får ju inte syssla med elinstallationer. vad gäller egentligen?
Det har ju inte bara med "grinighet" att göra, utan att man kan förlora sin behörighet om något går riktigt fel!
Att då riskera det på en "snål" hemmapulare är inte många som är pigga på, speciellt när dom lever på det.
Det handlar i första hand om att man helt enkelt inte har kontroll över hur det är gjort och vilken material som är använd.
Vem ska stå för eventuella kondensproblem t.ex. som uppstår efter tre år?
Det är som att be en yrkesförare köra olagligt bara för att du inte vill betala det som krävs för att han ska köra lagligt. Tror inte många är villiga att riskera det!
Jag är ingen polis som moraliserar om folk hemapular, men jag kommer ALDRIG att stå för någons annans arbete om jag inte har full koll på kunskapen och litar till 100% på vederbörande + att det finns skrivna delegeringar för egenkontrollen och för el-arbetsansvaret.
Att då riskera det på en "snål" hemmapulare är inte många som är pigga på, speciellt när dom lever på det.
Det handlar i första hand om att man helt enkelt inte har kontroll över hur det är gjort och vilken material som är använd.
Vem ska stå för eventuella kondensproblem t.ex. som uppstår efter tre år?
Det är som att be en yrkesförare köra olagligt bara för att du inte vill betala det som krävs för att han ska köra lagligt. Tror inte många är villiga att riskera det!
Jag är ingen polis som moraliserar om folk hemapular, men jag kommer ALDRIG att stå för någons annans arbete om jag inte har full koll på kunskapen och litar till 100% på vederbörande + att det finns skrivna delegeringar för egenkontrollen och för el-arbetsansvaret.
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Till masse,
Jag saknar behörighet, jag har gjort det du vill göra, nämligen dragit rören (och iofs även dragit i trådarna) när vi byggde om köket. Jag är en kunnig hempulare (tycker jag själv) jobbar med elektronik, programmering.
Jag anser att jag har full kunskap om de dragningar som behövde göras.
Jag gjorde så att jag anlitade en elektriker som kom hem och, vi diskuterade igenon vad som skulle göras, jag hade några detaljfrågor som jag behövde hjälp med.
Sedan gjorde jag jobbet, elektrikern kom tillbaka och kopplade ihop alltihop.
I mitt fall gick det åt 300m elrör ca 1000 m FK tråd. Elektriker kostnaden hamnade på ca 4000:-.
Jag skulle aldrig komma på tanken att helt koppla bort elektrikern från planeringen av ett sådant jobb, hur kunnig man än är från närliggande område så finns det ändå detaljer som man måste kolla med den som verkligen kan. Dessutom så finns det saker som olika eletriker kommer att säga olika. Regelverket är inte helt entydigt, det gäller alltså att du får OK i förväg från den elektriker som skall koppla ihop det hela, annars riskerar du att ingen vill ta i dina rör.
Jag saknar behörighet, jag har gjort det du vill göra, nämligen dragit rören (och iofs även dragit i trådarna) när vi byggde om köket. Jag är en kunnig hempulare (tycker jag själv) jobbar med elektronik, programmering.
Jag anser att jag har full kunskap om de dragningar som behövde göras.
Jag gjorde så att jag anlitade en elektriker som kom hem och, vi diskuterade igenon vad som skulle göras, jag hade några detaljfrågor som jag behövde hjälp med.
Sedan gjorde jag jobbet, elektrikern kom tillbaka och kopplade ihop alltihop.
I mitt fall gick det åt 300m elrör ca 1000 m FK tråd. Elektriker kostnaden hamnade på ca 4000:-.
Jag skulle aldrig komma på tanken att helt koppla bort elektrikern från planeringen av ett sådant jobb, hur kunnig man än är från närliggande område så finns det ändå detaljer som man måste kolla med den som verkligen kan. Dessutom så finns det saker som olika eletriker kommer att säga olika. Regelverket är inte helt entydigt, det gäller alltså att du får OK i förväg från den elektriker som skall koppla ihop det hela, annars riskerar du att ingen vill ta i dina rör.
Jag har ungefär samma relation till "min" elfirma. De känner mig och vet att jag gör rördragningen i enlighet med hur de vill ha den. Då kan de ägna sig åt de mer kvalificerade bitarna och slutresultatet blir fullgott till en för mig rimlig prisbild
