Varför skall en behörig elektriker installera golvvärme egentligen, vad kan hända?

En sak som kan vara svår att ordna även för en kunnig hempulare när det gällr golvvärme är att man måste isolationstesta den. Det gör man med en isolationstestare som är ett hyffsat dyrt instrument.

En vanlig multimeter a 78:50 på Clas Ohlssson duger inte för detta. Skillnaden är att en isolations testare mäter med högspänning (1000V). Vid den spänningen kan man hitta även isolationsfel där isolationen är skadad men ledarna ligger inte ihop.

Man skall också komma ihåg att för det mesta så är det 2 helt skilda saker att få en stöt om man sitter vid skrivbordet och råkar komma åt något när man lagar sin dator eller vad det nu kan vara. Än om man får den i ett badrum när man är genomblöt.

Om man har fått en "vanlig" stöt någon gång så kanske man tycker att det där var väl inte så farligt men obehagligt. Får du en stöt under samma förutsättningar i ett badrum när du just har dushat så blir strömmen 10-100 ggr större, och du dör sannolikt ganska direkt.

Men om en icke-elektriker installerar exakt som elektrikern skulle gjort. Vad skulle kunna hända ?

Det är väl klart att om du med absolut säkerhet kan installera lika bra som elektrikern, OCH skaffar dig en isolationstestare så bör det ju bli lika säkert (fast olagligt).

hempularen skrev:
Det är väl klart att om du med absolut säkerhet kan installera lika bra som elektrikern, OCH skaffar dig en isolationstestare så bör det ju bli lika säkert (fast olagligt).
Det är egentligen samma som:

Vad kan hända om man kör bil utan körkort. Även om man kör bilen precis som en som hade körkort.

Det kan givetvis inte hända fler söker med en körkortslös jämnfört men en som har. Förutom att det är olagligt.

// DeBe

gnistjagare skrev:
Titta du på tidigare citat från denna "flane" så förstår du nog.
Vettiga frågor får bra svar.
Definera vettiga frågor då, så vet jag vilka frågor jag får ställa och inte ställa i detta forum enligt dig.

Jag trodde att man i ett forum fick ställa precis vilka frågor som helst utan att man gör något angrepp mot någon eller några (person angrepp). Att kalla någon "flane" är väl enligt forumsregler (där det finns sådana) en form av person angrepp.

DeBe skrev:
Det är egentligen samma som:

Vad kan hända om man kör bil utan körkort. Även om man kör bilen precis som en som hade körkort.

Det kan givetvis inte hända fler söker med en körkortslös jämnfört men en som har. Förutom att det är olagligt.

// DeBe
Jag håller i stort med DeBe med liknelsen med körkort men det som tillkommer är ju faktiskt att om man har ett körkort så har man genomgått en utbildning + test för att se till att det faktiskt finns en minimistandard (och ja, jag är medveten om att vissa kan "köpa" sina körkort men så är det ju nuförtiden i Sverige så vi behöver inte diskutera detta här) på de som kör bil. Vissa saker kan ju tyckas vara samma sak men om en olycka är på väg att hända så kanske djupare kunskaper och erfarenheter kommer fram. Samma gäller ju även för elektriker och allt detta har lagstiftaren bestämt.

Vissa delar av elkunskapen som t.ex. att dra vp-rör efter att man kontrollerat hur man skall dra är ju faktiskt snickarkunskaper enligt mitt sätt att se det medans koppling av central och delar av koppling till golvvärme faktiskt är förenat med livsfara och därav lagstiftarens krav.

Tyvärr är dagens situation med många elektriker, inte alla, som pungslår kunder med prissättningar som är totalt hopplösa samt allmänt en attityd som inte är kundvänlig (åtminstone Sthlmsproblem) ett stort problem för många som verkligen vill göra rätt för sig och följa lagen. Detta är väl ett problem för alla överhettade branscher antar jag.

Några åsikter från mig. Hoppas att jag inte svävade ut för mycket utanför trådens innehåll.

Yamma

Läste lite på den här tråden och undrar bara. Är en isolationsmätare och en multimeter samma sak?

En isolationsmätare är INTE det samma som en multimeter eller ohmmeter vanliga instrument mäter med en spänning på några volt vid isolationsmätning mäter man med MINST 500 volt

När man mäter med en isolationsmätare. Är det kabelns isolering man kollar? Eller vad är det man vill veta?

Förresten! Läste länken till Aftonbladet om den tragiska olyckan med värmegolvet. Vad var orsaken till att det blev som det blev?

Man kontrolerar att hela instalationen så att det inte är några skador på den elmatr. som ingår, som gör att strömmen kan ta fel väg från fas till nolla eller jord. Vad plyckan i Aftonbladet berodde på kan man inte vara säker på utan att veta hela händelsen (och det som står i nån tidning litar inte jag på) men kanske var fas ansluten till ytterhöljet eller så var avslutet på kabeln felaktigt utförd eller så hade det blivet nån skada på kabelns isolering eller.... man kan spekulera hur läng som helst det finns många möjliga felorsaker

Tack för svaret elmont. Trevligt att prata med kunniga människor, när man nu är nyfiken av naturen.

Alla elolyckor som anmäls utreds av el-säkerhetsverket. På deras hemsida kan man läsa hela utredningen.
Vet dock inte om denna olycka finns där än!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.