Halloj.
Är lite sugen på en våt/torr dammsugare att koppla på mina verktyg när man är inne och sågar/kapar/fräser och undrar om det är värt de där extra hundringarna för en som är automatiskt start och stopp på?? Fungerar det bra??

Nån som vet någon bra dammsugare som är prisvärd?
 
Har en Festool CTL 22 E med den funktionen. Den är väldans bra. Det enda som jag ångrar med den är att jag inte köpte 37mm slang direkt, för till att städa med funkar det inte jätte bra med den lilla slangen.
Annars ett kanonköp. Har den till min kap & ger och till min sänksåg och så när jag städar upp efter mig när jag är klar på jobbet.

 
P
Jag kunde lika gärna ha skrivit Svilles inlägg..
 
Jag har en Kärcher A2234 PT som jag använder när jag håller på med evighetsjobbet att slipa ner en båtbotten med en Festo Rotex 125. Den fungerar alldeles utmärkt, nästan inget damm alls. Det beror ju naturligvis till största delen på Rotexens konstruktion, men det funkar alltså fint utan en Festodammsugare. Kärchern kostade runt 1300 på K-Rauta. Verktygsautomatiken funkar bra och eftersom jag jobbar i de mest konstiga kroppsställningar så är det skönt att slippa stänga av maskinen själv. Dock så passar inte adaptern klockrent, utan jag får hjälpa till med en slangklämma.
Jag har också använt kärchern på min sticksåg och det funkar också finemang. Det finns en variant av samma kärcher, utan verktygsautomatiken (som kallas PT=power tool), men med själva hinken i rostfritt istället för plast, jag tror den heter 2254.
//e
 
Hej

Jag kan bara säga att jag idag har en dammsugare utan automatstart/stopp, och jag saknar det som f-n...

Hoppas att sugaren skall självdö så jag får en ursäkt att köpa en ny.
Helst då en Festool CTL 22 om pengarna räcker...

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Hej

Jag kan bara säga att jag idag har en dammsugare utan automatstart/stopp, och jag saknar det som f-n...

Hoppas att sugaren skall självdö så jag får en ursäkt att köpa en ny.
Helst då en Festool CTL 22 om pengarna räcker...

/Jonas
Sälj det gamla skitet på blocket o köp ny :D
 
Jag måste bara övertyga mig själv först att jag måste ha en CTL 22 för att överleva... ;D

/Jonas
 
Hur funkar automat stopp/på ?
Måste man koppla på något speciellt sätt?
Måste maskinerna var utrustade med ett speciellt uttag?

Jag har en kap/gersåg Bosch PCM 8S och funderar på att investera i damsugare.
 
AndersBr skrev:
Hur funkar automat stopp/på ?
Måste man koppla på något speciellt sätt?
Måste maskinerna var utrustade med ett speciellt uttag?

Jag har en kap/gersåg Bosch PCM 8S och funderar på att investera i damsugare.
Funktionen sitter i att du kopplar elverktyget "genom" dammsugaren och när verktyget startas så känner dammsugaren av detta och sätts igång. Vissa dammsugare har även en fördröjning som gör att sugen går några sekunder längre när verktyget stängs av för att suga ut de sista spånen.

Kopplingen är så enkel att du, istället för att plugga elverktyget i vägguttaget, sätter det i uttaget på dammsugaren.

Tyvärrr så måste jag säga att en sug antagligen inte kommer göra underverk för din Bosch kap & gersåg, de mesta spånen kommer missa sugen och lägga sig på arbetsplatsen, så till just denna maskin tycker jag personligen att sugen är ganska onödig.

/elof
 
elof skrev:
Funktionen sitter i att du kopplar elverktyget "genom" dammsugaren och när verktyget startas så känner dammsugaren av detta och sätts igång. Vissa dammsugare har även en fördröjning som gör att sugen går några sekunder längre när verktyget stängs av för att suga ut de sista spånen.

Kopplingen är så enkel att du, istället för att plugga elverktyget i vägguttaget, sätter det i uttaget på dammsugaren.

Tyvärrr så måste jag säga att en sug antagligen inte kommer göra underverk för din Bosch kap & gersåg, de mesta spånen kommer missa sugen och lägga sig på arbetsplatsen, så till just denna maskin tycker jag personligen att sugen är ganska onödig.

/elof
Superenkelt verkar det som! Har alla modeller sådan uttag? Funderar på Alto eller Kärcher.
Har läst/hört att sug inte funkar så bra till kap/gersågar, kommer ändå att göra ett försök..
Jag har ett antal andra handmaskiner ockå med uttag för damsugare.


Jag får kittlingar i näsan och nysattacker av slipdamm, kan det vara tecken på allergi, är det fler som har samma besvär?
 
AndersBr skrev:
Superenkelt verkar det som! Har alla modeller sådan uttag? Funderar på Alto eller Kärcher.
Har läst/hört att sug inte funkar så bra till kap/gersågar, kommer ändå att göra ett försök..
Jag har ett antal andra handmaskiner ockå med uttag för damsugare.

Jag får kittlingar i näsan och nysattacker av slipdamm, kan det vara tecken på allergi, är det fler som har samma besvär?
Ja visst låter det enkelt :) Det svåra brukar vara att inte trasskla in sig i sugslang och sladd :D
Ja de flesta märken har någon modell med uttag, kolla hos din åf så vet de garanterat vilken du bör ha. Har själv Festools CT22 men hört många som har en Alto-modell och är väldigt nöjda, så fins säkert många bra modeller på marknaden i flera olika prisklasser.

Kittlingar i näsan kan bero på att slemhinnor m.m. irriteras. Du kommer garanterat märka skillnad med dammutsug, speciellt vid slipning då dampartiklarna är små och yr runt lätt.
 
Jag har också Clas Ohlsons grovdammsugare. Cotech heter den nog. Jag har ställt den i en hylla i verkstaden och dragit 40 mm vitt avloppsrör i taket så att jag kan ansluta sugslangen ovanför arbetsbänken. Ett enkelt centralutsug mao. Det hela funkar bra rent tekniskt, maskinen suger bra, men tyvärr väsnas den något helt kriminellt!!!

Idag skulle jag köpt en tystare maskin. Man kan ju alltid överväga att göra en egen automatstartkoppling om man hittar "rätt" maskin utan denna funktion. Min Festoolönskelista är så lång att jag inte tror att just dammsugaren någonsin hamnar högst där.

Erik
 
Är det någon som vet om det finns ett externt start/stopp relä att köpa någonstans?
Skulle gärna vilja använda min befintliga grovdammsugare (utan start/stopp styrning).
En sådan slavkoppling skulle ju kunna användas till mycket annat praktiskt!
 
Se min tidigare post i detta forum. Jag är nöjd med min, men jag har inte jämfört med någon annan dammsugare i praktiken.
/e
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.