22 527 läst ·
9 svar
23k läst
9 svar
Avluftning avlopp, backventil
Mest för att den skall monteras NU och jag har ingen lust att såga hål i taket eller ens vara på vinden just nu.... 
Det är möjligt att jag senare drar ett par meter rör till och tar ut detta genom taket, men nu är det bara enklast möjliga som gäller - men lösningen skall hålla permanent i fall tummen fastnar där bak....
Det är möjligt att jag senare drar ett par meter rör till och tar ut detta genom taket, men nu är det bara enklast möjliga som gäller - men lösningen skall hålla permanent i fall tummen fastnar där bak....
Ja, takarbete den här istiden skall undvikas!
Dra upp den genom lösullen så att du hittar den vid behov och att den alltid blir det där dåliga samvetet. Skadar ju inte att slå ett varv isoleringsmatta runt för att förhinda ev. frysning.

Dra upp den genom lösullen så att du hittar den vid behov och att den alltid blir det där dåliga samvetet. Skadar ju inte att slå ett varv isoleringsmatta runt för att förhinda ev. frysning.

Jag har avluftningen med backventil på vinden (2 stycken).
Den ena har suttit där i många år (mer än 5) och inte har varit nåt problem.
De är monterade strax över lösullen. Tyvärr får du ingen bild Mathias. Det är kall ute !!
Den ena som har suttit där har en frigolit lock på. Den andra som jag köpte på Bauhauss har ingen frigolit. Hoppas att den klarar sig lika bra som den första.
Den ena har suttit där i många år (mer än 5) och inte har varit nåt problem.
De är monterade strax över lösullen. Tyvärr får du ingen bild Mathias. Det är kall ute !!
Den ena som har suttit där har en frigolit lock på. Den andra som jag köpte på Bauhauss har ingen frigolit. Hoppas att den klarar sig lika bra som den första.
Ursäkta en väldigt korkad fråga (som kanske besvaras om jag letar vidare på forumet), men varför behöver man en avluftning? Jag håller på och bygger ett badrum på ovanvåningen (tidigare endast toalett) och här finns ingen avluftning idag!
När du spolar så bildas ett undertryck bakom det du spolar ut (vatten och lite annat smått och gott) - risken är då att vattenlås töms på vatten med tråkig lukt som följd. Av det skälet ser man till att nånstans i systemet ha en backventil där luft endast kommer in i avloppet (så blir det inget undertryck).
Avluftningsröret brukar man sätta på den högsta punkten i ett avloppssystem.
Man brukar dra ut ett rör genom taket (då har man ingen backventil). Vill man inte öppna hål i taket kan man dra röret fram till vinden och där sätter man en backventil så att det inte ska lukta illa på vinden.
Du borde ha en avluftning i ditt system. Kolla uppe på taket om det sticker ut nåt rör där. Kolla på vinden annars.
Man brukar dra ut ett rör genom taket (då har man ingen backventil). Vill man inte öppna hål i taket kan man dra röret fram till vinden och där sätter man en backventil så att det inte ska lukta illa på vinden.
Du borde ha en avluftning i ditt system. Kolla uppe på taket om det sticker ut nåt rör där. Kolla på vinden annars.
Klicka här för att svara