Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hejsan!
Gå till http://www.traguiden.se/templates/Toolbox.asp?id=1322
Det är troligen dubbelfasspånt, men kan vara enkelfasspånt också.
Hälsningar //KoW
PS Nä det är nog "Falsad spårpanel med fasade kanter".
Har den själv fast stående. Lagom livlig yta tycker jag.
Gå till http://www.traguiden.se/templates/Toolbox.asp?id=1322
Det är troligen dubbelfasspånt, men kan vara enkelfasspånt också.
Hälsningar //KoW
PS Nä det är nog "Falsad spårpanel med fasade kanter".
Har den själv fast stående. Lagom livlig yta tycker jag.
en bra panel tycker jag, som skall vara liggande som på bilden. Förmodligen har Trivselhus en egen dimension. Men det gäller nog att veta hur den skall sitta, för att vatten inte skall rinna in i väggen. Går man in på länken traguiden,i ovan inlägg, så tycker jag man borde ha vänt brädan på bilden i högerkant, för så skall den inte sitta.
Jag skulle också tro det är någon form av enkelfas. Panelen som Knock on Wood bifogade kallas i vårt område "Mälarpanel"
För och nackdelar med liggande panel? En liggande panel som är väl målad kan jag inte se någon som helst nackdel med. Att vattnet inte skulle rinna av lika lätt som hos stående panel tror jag inte på. En annan fördel med liggande panel, som inte syns, är bakomvarande spikreglar. Är det riktigt gjort med luftning så går spikreglarna lodrätt och hindrar inte luftens rörelse uppåt.
En stående panel och ett kraftigt regn med blåst kan vattnet tränga in i falsen och in bakom panelen. Detta är inte någon större fara heller, OM väggen är uppbyggd med luftning bakom panelen. Då torkar det ur vid bättre väderlek. Finns inte denna luftning är det sämre med urtorkningen. Och luftningen blir överhuvud taget sämre med stående panel, då spikreglarna är liggande.
Tartan
För och nackdelar med liggande panel? En liggande panel som är väl målad kan jag inte se någon som helst nackdel med. Att vattnet inte skulle rinna av lika lätt som hos stående panel tror jag inte på. En annan fördel med liggande panel, som inte syns, är bakomvarande spikreglar. Är det riktigt gjort med luftning så går spikreglarna lodrätt och hindrar inte luftens rörelse uppåt.
En stående panel och ett kraftigt regn med blåst kan vattnet tränga in i falsen och in bakom panelen. Detta är inte någon större fara heller, OM väggen är uppbyggd med luftning bakom panelen. Då torkar det ur vid bättre väderlek. Finns inte denna luftning är det sämre med urtorkningen. Och luftningen blir överhuvud taget sämre med stående panel, då spikreglarna är liggande.
Tartan
Nackdelen med liggande panel är att den leder bort inträngt vatten sämre än en stående panel.
Det tränger dock inte in mer vatten i liggande än stående.
Fördelen med liggande panel är att panelen brukar bli dålig längst ner mot marken. Då är det enkelt att byta ut några brädor längst ner och ersätta med nya, friska. En stående panel måste man antingen skarva eller byta ut helt.
Mest av allt är det dock en utseendefråga.
Olika delar av landet har olika traditione med liggande eller stående panel och då tycker jag att man skall bevara det kulturarvet.
Kolla på äldre bebyggelse i omgivningarna.
Det tränger dock inte in mer vatten i liggande än stående.
Fördelen med liggande panel är att panelen brukar bli dålig längst ner mot marken. Då är det enkelt att byta ut några brädor längst ner och ersätta med nya, friska. En stående panel måste man antingen skarva eller byta ut helt.
Mest av allt är det dock en utseendefråga.
Olika delar av landet har olika traditione med liggande eller stående panel och då tycker jag att man skall bevara det kulturarvet.
Kolla på äldre bebyggelse i omgivningarna.
Bebyggelse på hårt utsatta väderlägen byggs oftsat med liggande panel då den håller bättre mot väder och vind. Varje enskild bräda utsätts för mindre påfrestning än vad en stående panelbräda gör. Där rinner vattnet utefter hela brädan betydligt längre tid och har större möjlighet att leta sig in i ev. otätheter och springor. Det finns en anledning till att det finns en tradition att ha liggande panel på bla. västkusten nära kusten och havet...
Klicka här för att svara


