2 513 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Gjuten platta eller krypgrund??!!
Hejsan! Vi ska bygga nytt hus så nu undrar jag vad som är att föredra: krypgrund eller platta på mark med värme?? skriv gärna ner era åsikter samt för/ nackdelar!! tack mvh stina
det finns mycket dryftat vad gäller detta på forum, sök i forumet,Själv skulle jag välja platta, krypgrund har en tendens i mitt tycke att bli fuktiga, ev mögel.En del älvsbyhusägare har här uppe i norr haft problem med denna grund...
Hoppas ni kan välja bra!
Hoppas ni kan välja bra!
Spontant säger jag krypgrund, eller snarare varmgrund. Orsaken till detta är att den är inspekterbar och reparerbar, vilket inte en platta är. Jag har kompisar som måste byta nedersta halvmetern på huset pga slarv vid platta på mark, något sådant skulle jag aldrig vilja råka ut för.
hej!
Man ska anpassa konstruktionen efter markförhållandet för att husgrunden ska vara problemfritt. Gör man tvärtom så kan det lätt bli fel. Alla platser/tomter lämpar sej inte för en krypgrund. Hussäljare tar inte så mycket hänsyn till tomternas beskafenhet och i stället monterar in en avfuktare + avancerade dräneringssystem som huset står och faller på ???.
En nutida betongplatta, kan jag tro, är oftast mindre känslig för vad den ligger på.
Ska huset byggas uppe på en backe av dränerande grus och sand så kan man ha en kryppgrund.
Annars skulle jag välja plattan.
gaia
Man ska anpassa konstruktionen efter markförhållandet för att husgrunden ska vara problemfritt. Gör man tvärtom så kan det lätt bli fel. Alla platser/tomter lämpar sej inte för en krypgrund. Hussäljare tar inte så mycket hänsyn till tomternas beskafenhet och i stället monterar in en avfuktare + avancerade dräneringssystem som huset står och faller på ???.
En nutida betongplatta, kan jag tro, är oftast mindre känslig för vad den ligger på.
Ska huset byggas uppe på en backe av dränerande grus och sand så kan man ha en kryppgrund.
Annars skulle jag välja plattan.
gaia
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Nu tidens plattor som är rätt utformade är ett klart bättre alternativ. I allafall ur mögelsynpunkt. Där emot de äldre plattorna som är skadade är svåra att åtgärda. Ett bra alternativ är ventilerade golv och nästan det ända alternativet. Kostar dock ca 2500:-/kvm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden