Mikael_L
Hej.
Som jag just skrev i en annan tråd så vet jag just nu inte så mycket, men för att ta reda på mer så kan man ju, förutom att läsa här, spionera på hur "proffsen" gör ;) .

En bit ifrån där jag bor uppförs det just nu en hel rad med likadana? småhus, jag har varit där och kikat och fotograferat lite.

Nu lägger jag upp bilderna här, för jag hoppas det finns ett allmänintresse av det.
Jag försöker att kommentera och fråga runt bilden utifrån min horisont, men jag önskar givetvis att andra också hoppar in med lite text ibland. Jag numrerar bilderna (bild1, bild2 osv) så man kan hänvisa till det, om det inte är uppenbart vilken bild som menas.

Tanken är alltså att de som funderar på att göra sin grund själva (mer eller mindre...) ska kunna hitta något matnyttigt.

Då startar vi.

Bild1
Såhär ser det ut när endast vatten, avlopp och el finns framme vid tomtgränsen, rören som lutar 45grader kommer att komma upp "mitt" under huset, är alltså på frostfritt fram till dess. Den gula slangen innehåller el, den oranga antar jag är för framtida nätverk eller likn. dessa är inte på frostfritt.
Vad är dom lodräta rören för något?, är det till någon slags ventil eller för rensning? Dom verkar är antagligen anslutna till avloppen iaf (avlopp + dagvatten)

• Bild1_VA-ans.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det som sen är gjort är att schakta bort lite jord (det är gammal åkermark här) till ca 50-100 cm under den omgivande marken nivå.
Sen har dom lagt geoduk och den här på bilden synliga bergskrossen (väldigt blandade storlekar på materialet, och kantigt och vasst med). Är den här bergskrossen det som kallas förstärkt undergrund eller något likn?

Dagvatten i bortre oranga röret, avlopp i hitre och färskvatten inne i gula slangen.

Sen ser man att det är grävt ut en bit bortåt, varför det?

Bild2.

• Bild2_VA_o_markschakt.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
Jo, för nu när dom fyllt igen allt, så är plötsligt dagvattenröret borttrollat...
(Här kommer avlopp och vatten, samt att elen är dragen fram inunder det blivande huset.

Bild3

• Bild3_VA-fyllt.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
Och i den bortre delen av gropen som syns i bild två har dom grävt ner den här saken som heter dräneringsbrunn, om jag inte minns fel om vad som stod på lappen.

Bild4

• Bild4_draneringsbrunn.JPG
Mikael_L
Jag antar att dom sen kopplar in de andra ingångarna till dräneringsrör som går runt grunden.
Det utgående röret (till dagvattnet) ligger en-två decimeter under de tre ingångsrören i brunnen. Är en sån här brunn bra att ha?, för att kunna rensa osv. Tunga partiklar sjunker dessutom till botten och kan tas bort.
Det här byggs "nästan inne i stan", det kanske finns regler för dagvatten?
Bild5

• Bild5_dranbrunn_2.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
Nu har jag missat lite, det är i princip ett litet glapp, för den här bilden visar när kantelementen redan har börjat bli överskottade.
Jag ska försöka få en bild över momenten emellan när dom gör en annan grund.

Iaf verkar det som att dom lagt ut ett skikt med finare grus (kapillärbrytande?), sen en till geoduk? (eller är den bara över dräneringen kanske?)
Kantelementen är stadiga saker i ca 5 cm tjock betong, som sen är klätt med frigolit på insidan efteråt.
Kapillärbrytande grus på insidan av kantelementen.

Bild6

• Bild6_kantelement.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
När jag tittade in i de lodräta skårorna i isoleringen så upptäckte jag att det finns ett ingjutet ankare i kantbalken.
(det som lappen sitter fastvirad i)
Där kan förövrigt läsa att kantelementet kommer från: Lindborg & söner Örsundsbro
Den övriga texten lyder: SITAC 1422 Ankarbalken 0626/91

Bild7

• Bild7_ankare_k-ele.JPG
Mikael_L
Och i detta ankare fäster man sedan en armeringsbygel så här, så sitter sen kantelementet stenhårt fastgjutet i plattan efter gjutningen.
Det här tycker jag var superfyndigt, ger en helt annan kvalitetskänsla än L-kantelement i frigolit med en tunn betong/puts-look-a-like skiva utanpå ;) .

Men myntet har väl baksidor också, som jag ser det måste det väl bli en köldbrygga här?

Som ni ser lägger jag både påståenden och frågor allt eftersom, kommentera gärna också allteftersom.

Och förresten, jag hoppas jag inte tröttar ut alla med sånt som alla vet, säg till i så fall!

Bild8

• Bild8_forankr_k-ele.JPG
    Skapa konto
Nej då, här är det ingen som blir uttråkad, i alla fall inte jag :)

Fortsätt gärna med fler bilder, vore ju inte helt fel om du stack dit och plåtade lite när dom gjuter en platta.

Mikael_L
Det kommer, det kommer

Mikael_L
Avloppet kommer upp ungefär mitt i bilden, med en 45gr böj, sen en gren direkt.
Alla avloppsrör är uppallade med grus till rätt lutning (och höjd för golvbrunnarna).
Alla grenar är av typen
\
\
----------

Antar att risken för stopp blir mindre!??

El, färskvatten och tele/data är givetvis också förlagda till rätt ställe nu.

De svarta rören är pex i ytterslang som leder varm+kallvatten till ett annat tappställe (troligen köket)

Bild9

• Bild9_avl-ansl.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
En bild till på avloppsförläggningen.
(det var nog mest vatten och avloppsdragningen jag själv var intresserad av när jag gick och tittade, men jag fick ändå en del andra tips)

Bild10

• Bild10_avlopp_2.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
Och en sista bild på rören under.
Det gula och oranga i förgrunden tror jag är tele+nätverk
De två gula i bakgrunden är färskvatten & el
De två blåa är såvitt jag kan gissa fjärrvärme, visste inte att man kunde använda plaströr till de höga temperaturerna...

• Bild11_avlopp3.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
Över dessa rör är det sen fyllt upp med kapillärbrytande grus, som sen är vibrerat ordentligt, så det blir både packat och plant.
Jag har ingen bild på den klara grusbädden, men däremot på vibratorplattan som används, dom kör alltså inte bara med den lilla som syns i ovanstående bilder.

Men vad jag förstår så packar dom alltså på avloppsrören också, kan dom ta skada av det? (Nu stack jag in en fråga igen ::) )

Jag noterade dock att det avloppsröret som går långt ut till höger i bild 11 tydligen kom lite ovanför grusbädden, för dom hade karvat ur en aning på undersidan av det frigolitblock som ligger på det.
En annan sak med det avloppet är att det är en liten anslutning upp genom plattan, med direkt under golvet kör dom med grövre rör.
Varför?, kan man lika gärna använda smalare rör ända fram till just innan förgreningen?, där måste det bli grovt.

Bild 12

• Bild12_vibratorplatta.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
På grusbädden ligger sedan frigolit på vanligt sätt (Ofta ordentligt beskrivet på cellplastleverantörernas hemsidor), golvärmeslingor (här under armeringen, skulle nog personligen föredra ovan), och slutligen armeringen.

--edit: -- Måste nämna att bilderna inte alltid är från samma grund, jag gick omkring och tog alla dessa bilder under ett och samma tillfälle, men på grunder i olika färdigtillstånd.
Den här bilden är på en grund för något sorts radhus, inte alls samma grund som bilderna innan. -slut edit:-

Bild 13

• Bild13_armering1.JPG
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.