Hej allihopp!

Vi står nu i vlaet och kvalet för vilka bänkskivor vi skall välja till köket:

Just nu funderar vi på 2 olika alternativ:
Msssiv Ek i hela köket - eller
Granit på köksön (där vi har spishällen) och laminat i resten av köket.

Hur skulle ni välja, och varför?
- Om ni väljer Laminat alternativet, vilket laminat är då snyggt?
Vi skall ha vita luckor och Ask på golvet.

Titta gärnå på kökritningen för lite inspiration
http://server.lindhardsen.org/banva...content&task=view&id=22&Itemid=26

ALLA ideer, åsiktar tas emot med kysshand!

Vänligen

Jan

Jag skulle välja bort massiv ek. Vill man ha ett kök där man verkligen kan laga mat, och även dom som inte kan laga mat (barnen :)) kan göra sina tappra försök så är ekträt ingen höjdare.

En annan fundering: Jag skulle nog ha en liten låda vid spisen för olika slevar och stekspadar och så. Känns konstigt att dra ut denna jättelåda varje gång man behöver något sådant...

OddJ skrev:
Jag skulle välja bort massiv ek. Vill man ha ett kök där man verkligen kan laga mat, och även dom som inte kan laga mat (barnen  :)) kan göra sina tappra försök så är ekträt ingen höjdare...
En förklaring kan vara på sin plats. Ek är inte så lämplig att hantera mat på eftersom träet är surt och kan reagera med matvarorna. Bok är absolut bäst i köket. Helt kemiskt neautralt. Kolla in TV-kockarna nästa gång, det är alltid bok i skärbrädor och på slabbiga bänkskivor.
Dansk ljus bok är riktigt snyggt och blont i klass med obehandlad björk.

För att du ska få höra båda sidorna så röstar jag på ek!

Jag tycker att det är väldigt mycket skönare och snyggare med riktigt trä än alla laminatskivor jag har sett och min personliga erfarenhet är att det endast är vid diskhon som det har varit lite problem med barn (som gillar att diska) och trä. Kanske skulle man ha en annan lösning där, men det är inte nödvändigt om man håller efter det bra.

Tillreder maten gör man förstås inte direkt på bänkskivan utan på skärbrädor, och brevid spisen är det bra att ha avlastningsplatser där ni kan ställa varma grytor och sådant utan att ställa dem direkt på trät (som på bilden: http://www.hagakoket.com/img/interaktivt/amarant_2.jpg ).

Lycka till med vad ni än väljer!

Edit: en bättre bild: http://www.hagakoket.com/img/tillbehor/avstallningskydd.jpg

OddJ skrev:
Jag skulle välja bort massiv ek. Vill man ha ett kök där man verkligen kan laga mat, och även dom som inte kan laga mat (barnen :)) kan göra sina tappra försök så är ekträt ingen höjdare.
Du har säkert rätt, men det är jo så jäv.. snyggt med en ekbänk, och eftersom att vi gärna vill ha ekmöblar också, så skulle det jo vare estetisk rätt ;)

OddJ skrev:
En annan fundering: Jag skulle nog ha en liten låda vid spisen för olika slevar och stekspadar och så. Känns konstigt att dra ut denna jättelåda varje gång man behöver något sådant...
Tankan är att kryddor, slevar etc. skall ligga i den "smala" lådan längst upp, tror du att det blir för jobbigt? I så fall skall vi nu satsa på att ha en korg för dessa på översta hyllen i skåbet till höger om lådorna.

Det blir garanterat opraktiskt att ha dom här stora lådorna som ni har ritat. Om lådan är mitt under spisen måste man ju ta ett steg tillbaka varje gån man skall ta ut någonting ur lådorna. Har man lådan vid sidan om spisen når man den mycket lättare.

Jag förstår inte vitsen med att göra skåpindelningen som ni gjort. Bäst vore ju att ha et 60-skåp inder själva spisen och sedan skåp med lådor direkt på var sida som man enkelt når från platsen vid spisen utan att behöva flytta på sig. Att ha "lådsakerna" i en låda i ett skåp som står så långt från spisen att man måste flytta på sig för att nå dom är ju inte den bästa lösningen.

Varför har ni gjort det så här med dom här jättelånga lådorna? Det är en mycket sämre lösning än i ett vanligt standardkök.

Johan Gunverth skrev:
Bok är absolut bäst i köket. Helt kemiskt neautralt. Kolla in TV-kockarna nästa gång, det är alltid bok i skärbrädor och på slabbiga bänkskivor.
Dansk ljus bok är riktigt snyggt och blont i klass med obehandlad björk.
Hej Johan,

jo, jag köper argumentet för att inte ha Ek, jag vet att det är ganska jobbigt att holla rent m.m. Men samtidigt, så är det jo väldigt snyggt.
"Problmet" är jo att man även måsta tänka på vad som passar ihop. Vi har en ide om att att bänkstivan bör matcha matsalsmöblerna, om båda är i trä, och vi kanske inte hadde tänkt oss matsalsbord i bok. Jag skall dock kolla rundt lite mer - specielt dansk bok låter jo trevligt (säger dansken ;)) Har du några bra länker på bilder med bok?

Ksund skrev:
För att du ska få höra båda sidorna så röstar jag på ek!

Jag tycker att det är väldigt mycket skönare och snyggare med riktigt trä än alla laminatskivor jag har sett och min personliga erfarenhet är att det endast är vid diskhon som det har varit lite problem med barn (som gillar att diska) och trä. Kanske skulle man ha en annan lösning där, men det är inte nödvändigt om man håller efter det bra.

Tillreder maten gör man förstås inte direkt på bänkskivan utan på skärbrädor, och brevid spisen är det bra att ha avlastningsplatser där ni kan ställa varma grytor och sådant utan att ställa dem direkt på trät (som på bilden: [länk] ).

Lycka till med vad ni än väljer!

Edit: en bättre bild: [länk]
Har tittat lite på den här detaljen från Hagaköket - jäte snyggt! Skall ha en sådan vid spisen, om det blir träskiva där! 8)

Holder med om at Ek är väldigt snygg, och från den synsvinkeln är det klart att man må ha Ek i köket... Samtidigt så vet vi jo också att det är väldigt "ömt" och kan bli fullt om inte vi är jätte rädda om det - Det är äntligen därför att vi även tittar på andra alternativ.

Är där någon som har inspill på ett snygg kök med laminat? Jag tycker inte att jag hittar någon snygg laminatskiva som kan passa in, men jag kanske bara letar på fel ställe ???

Ha ha "Kolla in TV-kockarna". Visst har jag gjort det.

Dom lagar mat max ett år (alltså runt 40 gånger) innan dom bygger om "köket" med ny inredning.
Att spela in ett entimmes TV-program tar en dag ungefär och då har man ju gott om tid att torka upp det man spiller, och även att göra en riktig storstädning varje gång man har använt köket.

I ett vanligt hem ställs det andra krav...

Ek riskerar att få fula svarta fläckar när det spills mat och annat på den. Fläckarna går även in på djupet, så man får slipa ganska mycket för att renovera en sådan.

Laminat. Njae. Ser konstgjort ut och är väldigt, om inte omöjligt att laga om man råkar slå hål på laminatet.

Slutsats: Bokskivan.

JohanS skrev:
Varför inte överväga en kombination av granit och rostfritt för diskbänken? Rostfritt är mer funktionellt än laminat och åldras snyggare (imho).
Där är ett problem med graniten, och det är priset. Om vi skall ha Granit på hela bänken, så pratar vi om ca. 30-35.000 enligt Kvänum - Och det är aldeles för mycket.
Därför tänkte vi att man kunna ha Granit på köksön, och något annat på dom ganska många meter övrig bänkyta vi har.

Vi har jo redan en diskbänk i rostfri planerat vid diskhon och över diskmaskinen, men vi kan jo inte har rostfritt på hela bänken - Eller kan man ??? Finns där någon snygga exempel på detta? Verkar i allafall inte så mysigt... Men det är det jo inte heller med laminat. ::)

/Jan

OddJ skrev:
Ha ha "Kolla in TV-kockarna". Visst har jag gjort det.

Dom lagar mat max ett år (alltså runt 40 gånger) innan dom bygger om "köket" med ny inredning.
Att spela in ett entimmes TV-program tar en dag ungefär och då har man ju gott om tid att torka upp det man spiller, och även att göra en riktig storstädning varje gång man har använt köket.

I ett vanligt hem ställs det andra krav...
Tänkte väl snarare på de kockar som visas i autentiska miljöer. ;)

Enligt Bror Törners hemsida kostar granitbänkarna från 1830 kr/meter. Materialpriset för er blir då (c:a sex meter) 10 980 kr. Lägg till några tusenlappar för rundade hörn, urtag och annat mickel och några tusen för emballage och transport. 15-20 tusen borde vara ett rimligt materialpris om ni inte vill ha någon ovanlig och extra dyr sten.

Referens: http://www.stenfirmatorner.se/

OddJ skrev:
Enligt Bror Törners hemsida kostar granitbänkarna från 1830 kr/meter. Materialpriset för er blir då (c:a sex meter) 10 980 kr. Lägg till några tusenlappar för rundade hörn, urtag och annat mickel och några tusen för emballage och transport. 15-20 tusen borde vara ett rimligt materialpris om ni inte vill ha någon ovanlig och extra dyr sten.

Referens: [länk]
Det är jo väldigt interessant!
Kanske skall välja bort bänke helt från Kvänums leverans!

Den prisindikation som vi har fått från Kvänum låter på: ca. 3.500 pr. löppmeter + ca. 2. 000 för varje hål som skall göras i skivan :o Och då blir det aldeles för mycket pengar :o
Det låter jo helt vansinningt i förhållande till dom prisar du har här ???
Men det är jo i sig inte konstigt - Kvänum stickar ut reelt på ett par prisar!

OddJ skrev:
Det blir garanterat opraktiskt att ha dom här stora lådorna som ni har ritat. Om lådan är mitt under spisen måste man ju ta ett steg tillbaka varje gån man skall ta ut någonting ur lådorna. Har man lådan vid sidan om spisen når man den mycket lättare.

Jag förstår inte vitsen med att göra skåpindelningen som ni gjort. Bäst vore ju att ha et 60-skåp inder själva spisen och sedan skåp med lådor direkt på var sida som man enkelt når från platsen vid spisen utan att behöva flytta på sig. Att ha "lådsakerna" i en låda i ett skåp som står så långt från spisen att man måste flytta på sig för att nå dom är ju inte den bästa lösningen.

Varför har ni gjort det så här med dom här jättelånga lådorna? Det är en mycket sämre lösning än i ett vanligt standardkök.
Odd,

Första gång jag läste detta inlägg tycker jag kanske att det var lite väl negativt till vårt nya kök, men jag är verkligen glad för alla kommentarer! ;)

Dom "jättelånga" lådorna är till för kastruller och pannor, och vi får plats med mera i 2 * 120 lådor, än i dom 80 lådorna som är standard.

Sen köper jag ditt argument om att där kanske är mera praktisk med lådor på båda sidorna av spisen istället för under - Men vänster om spisen är jo en ho, så där är inte plats med lådor där.

Jag tror att du missförstod mig lite: "Lådsakarna" skall vare i skåpet till höger om spisen (i köksön) ... om alltså inte dom skall vare i översta "låga" lådan. Så jag ser inte att vi behöver att flytta på oss för att komma åt dessa grejer.

En sista sak när det gäller lådorna, så tycker vi jo faktisk att det är så himla snyggt på det sättet, med 2 smala skåp och dom breda 120 lådorna i ön. :D

/Jan

Lindhardsen skrev:
Just nu funderar vi på 2 olika alternativ:
Msssiv Ek i hela köket - eller
Granit på köksön (där vi har spishällen) och laminat i resten av köket.

Hur skulle ni välja, och varför?
- Om ni väljer Laminat alternativet, vilket laminat är då snyggt?
Vi skall ha vita luckor och Ask på golvet.
För mig personligen så skulle massivt trä gå bort runt hällen utan minsta tvekan, oberoende vilket träslag det handlar om, det är inte praktiskt och det man första året tycker är OK att putsa och feja för att hålla 'tiptop', är det inte alls säkert att man orkar/ids/hinner hålla efter på samma sätt alla efterföljande år.

Granit är ju oslagbart ur nästan alla aspekter, hållbarhet, praktikalitet, estetik osv. de enda nackdelarna jag ser med det matrialvalet på köksön är priset som onekligen är högt samt att det på ritningen ser ut som att ni har planer på en liten bardisk bakom hällen (rätt/fel?), om så är fallet så är granit obekvämt att sitta och äta vid (OBS, detta är min personliga åsikt) då det är kallt och hårt mot bara armar samt slamrigt med glas och porslin.

Nu vet/minns jag inte om ni hade småbarn, men hursomhelst så skulle jag själv (som har småbarn) resonera så här, iom. att ni redan nu satsar på kvalitet i stommar och luckor (mtp. leverantörsvalet ;)) så skulle jag själv satsa de extra tillvalskronor jag kan lägga på köket på maximal planering vad gäller planlösning, antal skåp, skåpens utförande (stommar, lådkvalité), lådor, inredning i skåp och lådor, diskbänkens utseende och storlek, utslagsho, blandare, fläktkåpa, ev. andra maskiner som kräver inbyggnad och planering, klassiskt och snyggt kakel, eldragning och smart belysning i hela köket osvosv. dvs. allt som ni inte kan ändra på i ett senare skede utan att börja riva i själva inredningen.

Iom. att ni har målade luckor så kan man ju tänka sig att ni om ett antal eventuella småbarnsår, har möjlighet att ge köket en 'ansiktslyftning' som dessutom, om önskemål finnes, kan förändra totalintrycket av hela köket enbart mha. nytt färglager/nyans samt vb. nya bänkskivor och ev. handtag om man skulle tröttnat på de befintliga.

Långrandig utläggning kan tyckas ;) för att komma fram till pudelns kärna, nämligen att man utan minsta tvekan kan välja laminat, vilket dessutom inte alls är ett dåligt alternativ (dessutom tror jag inte särskilt många slår hål på laminaten), kan tvärtom vara både fräckt och väldigt praktiskt och behöver inte heller vara 'omysigt' ;)

Personligen skulle jag gärna välja den här laminatskivan med kantlist typ den andra eller tredje nedifrån, eller tredje uppifrån, på nedersta bilden (med ask/ek i kombination), helt enkelt ursnyggt och till en bråkdel av priset för granit samt skötseln för massivt trä :) ;)

MVH//Christina.
108_main.jpg'Virrvarr Antracit'
kantprofiler(2).jpg

*EDIT* Eller varför inte någon av dessa också supersnygga, skäms minsann inte för sig pga. att vara laminat :)
2477R_stor.jpg'Tecno Dark Silver'
2476R_s.jpg'Tecno Silver'
7487D_s.jpg'Zeus Silver'

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.