7 979 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Korsa dubbelslonga med guidekabel
Är det någon ägare till 320/330 som har korsat dubbelslingan till en ö med guidekabeln? Har läst på andra trådar att det går med äldre modeller, men skulle vilja ha det bekräftat att det går även med en 330 innan jag drar guidekabeln. Så vitt jag har förstått så är signalen annorlunda på 320/330 jämfört med äldre modeller.
Bästa svaret
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Rent teoretisk, enligt fysikens lagar så finns det ingen signal runt den dubbla kabeln ut till en ö.
Se till att trådarna ligger absolut mot varandra, du kan tom vira trådarna runt varandra trots vad som står i installationsanvisningen men du måste hålla ordning på riktningen i ön.
Protte
Se till att trådarna ligger absolut mot varandra, du kan tom vira trådarna runt varandra trots vad som står i installationsanvisningen men du måste hålla ordning på riktningen i ön.
Protte
Instruktionsboken, sid 30 (2014):
"
VIKTIG INFORMATION
Guidekabeln får inte korsa begränsningskabeln,
till exempel begränsningskabel
som är lagd ut till en ö.
"
Men prova du om du har lust
Dock är det ett litet helvete att som åf komma ut och felsöka en installation som inte fungerar tillfredsställande om kunden inte följt instruktionsboken. Ibland får vi helt enkelt göra om installationen, på rätt sätt, och det tar vi givetvis betalt för.
"
VIKTIG INFORMATION
Guidekabeln får inte korsa begränsningskabeln,
till exempel begränsningskabel
som är lagd ut till en ö.
"
Men prova du om du har lust
Dock är det ett litet helvete att som åf komma ut och felsöka en installation som inte fungerar tillfredsställande om kunden inte följt instruktionsboken. Ibland får vi helt enkelt göra om installationen, på rätt sätt, och det tar vi givetvis betalt för.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det där skulle jag vilja ha en ingenjörsmässig förklaring till, inte en konsumentmässig.
Protte
Protte
Skulle nog vara intressant egentligen, om man orkade hålla på och forska i det 
För mig i min yrkesroll räcker det med erfarenheten att ibland funkar det, ibland inte vilket gör att jag aldrig skulle rekommendera någon att korsa begränsningen med guiden. Det blir ju jag som får skiten om det skulle vara en av gångerna det inte funkar, precis som att det är Husqvarnas fel om det inte funkar. Nu står det ju uttryckligen att man ska låta bli, så då kan man väl göra det?
Så enkla installationer som möjligt och använd alltid guide är det jag kör på i alla fall, det har funkat i 13 år hittills..
För mig i min yrkesroll räcker det med erfarenheten att ibland funkar det, ibland inte vilket gör att jag aldrig skulle rekommendera någon att korsa begränsningen med guiden. Det blir ju jag som får skiten om det skulle vara en av gångerna det inte funkar, precis som att det är Husqvarnas fel om det inte funkar. Nu står det ju uttryckligen att man ska låta bli, så då kan man väl göra det?
Så enkla installationer som möjligt och använd alltid guide är det jag kör på i alla fall, det har funkat i 13 år hittills..
Lyfter tråden i hopp om fler kommentarer...
Klicka här för att svara