Jag har en byggställning som ser ut ungefär så här. Jag har även påbyggnad i olika längder. Jag vill tapetsera väggarna runt vår källartrappa men fötterna är för breda. Kan man använda endast påbyggnad som ställning. Alltså att den inte står på fötter, utan på raka rör? Eller blir det någon slags fel belastning då? Jag har tänkt att använda brädor för att skydda trappan.
Om det känns för instabilt åt sidorna går jag naturligtvis inte upp förrän jag fixat så det blir stadigt. Jag undrar mest om det är ok att den står på "rören"?
Tack på förhand!

• Byggställning i metall med plattform i mitten och stödben vid varje hörn, användbar för renovering och byggprojekt inomhus och utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

C
Det går inte att trä i fötterna direkt i ställningsramarna?

• Gilla
  • Haha
Ciella och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det går inte att trä i fötterna direkt i ställningsramarna?
Att jag inte ens tänkte på det!
De understa kortsidorna är fast med underdelen men fötterna går att justera och faktiskt dra ut helt. Det blir fötter med långa pinnar som sticker ut men jag provade att sticka ner en påbyggnadssida i ett av hålen och de passar perfekt. Nu tror jag nog att det går i alla fall.
Tack så jättemycket! Jag önskar dig all lycka och framgång i livet!

Mvh
Katrin

• Gilla
Ciella och 2 till
  • Laddar…
H Harleyhansson skrev:
Jag har en byggställning som ser ut ungefär så här. Jag har även påbyggnad i olika längder. Jag vill tapetsera väggarna runt vår källartrappa men fötterna är för breda. Kan man använda endast påbyggnad som ställning. Alltså att den inte står på fötter, utan på raka rör? Eller blir det någon slags fel belastning då? Jag har tänkt att använda brädor för att skydda trappan.
Om det känns för instabilt åt sidorna går jag naturligtvis inte upp förrän jag fixat så det blir stadigt. Jag undrar mest om det är ok att den står på "rören"?
Tack på förhand!
När jag målade om huset byggde jag två fötter till den. På så vis kunde vi delar av tiden använda den som flera ställningar i olika höjder.
Den är gjord på enklast möjliga sätt, en regelbit med två rör på, så man ställer ner en påbyggnadsdel över rören och låser fast den på samma sätt som man låser fast påbyggnadsdelen uppe på ställningen med en sprint. Den är då också mycket enkel att flytta då fötterna sitter fast i ställningen. Mycket stabilt.
Har haft nytta av det flertalet gånger sedan jag byggde dem.

• Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
När jag målade om huset byggde jag två fötter till den. På så vis kunde vi delar av tiden använda den som flera ställningar i olika höjder.
Den är gjord på enklast möjliga sätt, en regelbit med två rör på, så man ställer ner en påbyggnadsdel över rören och låser fast den på samma sätt som man låser fast påbyggnadsdelen uppe på ställningen med en sprint. Den är då också mycket enkel att flytta då fötterna sitter fast i ställningen. Mycket stabilt.
Har haft nytta av det flertalet gånger sedan jag byggde dem.
Jag fick svar ovan och har dragit ut fötterna från underdelen. Fötterna kommer jag att skruva fast i lämpliga träbitar så det blir ännu bredare fötter. Jag kommer även kila fast ställningen på något sätt så att den inte hoppar av trappstegen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.