Hej! Ny här och relativt okunnig men intresserad och ambitiös snickerientusiast letar pelarborr av bordsmodell till hobbyverkstad. Många moderna maskiner i bygghandeln är plastiga (billigt skräp) och har digitala inslag (onödigt för mig). Här på Byggahus tycker jag att många har något negativt att säga om nyare (billiga) maskiner och förordnar begagnade klassiska. Det är helt rimligt, men då jag har svårt att bedöma skick och saknar reparationskunskaper tycker jag det är en svår väg att gå.

Jag vill inte betala mer än 5000 och då förstår jag att urvalet är begränsat om jag vill ha något kraftigt och stabilt. Jag är lite nyfiken på Holzmann som i det lite billigare segmentet verkar ha maskiner som är lite mer robusta.

Hej @Johannes Berggren1!

Den här verkar, åtminstone på bild, se bra ut.

IMG_3508.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Steglös hastighetsreglering bättre än att lägga om kilremmar.

Kolla in detaljerna på Conrad.

https://www.conrad.se/sv/p/holzmann...4tsdrUHI_YVA24juSjhU-YsbcV4ukmEhoCCXUQAvD_BwE

Dag

Fick upp detta på skärmen när jag stängde fönstret!

IMG_3509.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite billigare!

• Gilla
Johannes Berggren1 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
300W är nog inte klassat som "något kraftigare" om det är motorstyrkan vi pratar om men konstruktionen kan vara okej ändå. Varvtalsbegränsar den elektronisk så lär der vara rejält trött på dom låga varven så inget för rejäla metallborrar.

Jag googlade runt lite och fastnade lite för denna, jag tyckte den såg lite intressant ut men det är ju verkligen ingen märkesprodukt heller.

https://eur.vevor.com/drill-press-c...UUlFieXKrHR-5M1H4IrNhkvRMIa1zEmxoCEeoQAvD_BwE

• Gilla
Johannes Berggren1
  • Laddar…
Rickard.
Personligen så hade jag dock föredragit en begagnad taiwanesisk sak med remmar på toppen som det brukar krylla av på begagnatmarknaden.
Räkna med att köpa nya remmar men i övrigt är dom rätt säkra, man bör kolla att chucken inte kastar/wobblar men annars är det nog lika säkert som att köpa nytt för samma pengar.
Inte lika smidiga såklart men mer rejält byggda.

Till exempel.
https://www.blocket.se/23912117

Redigerat:
  • Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips och hjälp! Jag har genom åren alltid använt äldre robusta maskiner så det är min standard, men jag är inte kunnig i det maskinella. Men jag har googlat lite och tar gärna emot tips på vad jag kan titta efter/undersöka på en äldre maskin från begagnatmarknaden.

Lite beroende på hur stora arbetsstycken du vill kunna jobba med, men vill du ha en arbetskompis för livet så satsa på en begagnad Arboga bänkborrmaskin. De brukar kunna gå att komma över för runt 5000 på auktioner med lite tur.

Annars är den mindre Bosch PDB-40 riktigt bra, har den själv och upplever den som väldigt robust (och jag är uppväxt i mekanisk verkstad med arbogamaskin som referens :)) Dock är den begränsad till mindre arbetsstycken.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Lite beroende på hur stora arbetsstycken du vill kunna jobba med, men vill du ha en arbetskompis för livet så satsa på en begagnad Arboga bänkborrmaskin. De brukar kunna gå att komma över för runt 5000 på auktioner med lite tur.

Annars är den mindre Bosch PDB-40 riktigt bra, har den själv och upplever den som väldigt robust (och jag är uppväxt i mekanisk verkstad med arbogamaskin som referens :)) Dock är den begränsad till mindre arbetsstycken.
Tack! Ja jag har sett Bosch endast på bild men då tänkt ”plast”. Frågan är vad ”mindre” arbetsstycken är? Maskinerna jag tittat på kan borra 50-60 mm djupt och det räcker troligtvis för mig.

Rickard.
50-60mm pinolrörelse är på tok för lite men min har 120mm och det är också för lite, det är helt enkelt alltid för lite och så är det bara.
När man vill göra flera moment utan att tappa precisionen över ett hålet får man fort problem då borrar, försänkare osv alla är olika längder.

Jag trivs med min Bosch PBD-40. Bordet har skenor för dogs för att klämma arbetsstyckena. Den inkapslade designen gör att mekaniken inte behöver rengöras. På displayen kan man läsa aktuellt borrdjupet och jag använder den mätningen även för att förinställa fräsdjupet på handfräsen.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Johannes Berggren1 Johannes Berggren1 skrev:
Tack! Ja jag har sett Bosch endast på bild men då tänkt ”plast”. Frågan är vad ”mindre” arbetsstycken är? Maskinerna jag tittat på kan borra 50-60 mm djupt och det räcker troligtvis för mig.
Mätte på min nu och den har 95mm rörelse.

Rickard. Rickard. skrev:
300W är nog inte klassat som "något kraftigare" om det är motorstyrkan vi pratar om men konstruktionen kan vara okej ändå. Varvtalsbegränsar den elektronisk så lär der vara rejält trött på dom låga varven så inget för rejäla metallborrar.

Jag googlade runt lite och fastnade lite för denna, jag tyckte den såg lite intressant ut men det är ju verkligen ingen märkesprodukt heller.

[länk]
Inte illa med "röntgenpositionering".....🙃

• Haha
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
K Kane skrev:
Inte illa med "röntgenpositionering".....🙃
Det måste ju vara att den hittar körnslaget på undersidan av ämnet, smidigt 😉

• Haha
Kane
  • Laddar…

Bästa svaret

Rickard.
Johannes Berggren1 Johannes Berggren1 skrev:
Men jag har googlat lite och tar gärna emot tips på vad jag kan titta efter/undersöka på en äldre maskin från begagnatmarknaden.
Det beror lite på vilken maskin det är men generellt så gäller det alla alla viktiga maskinspecifika delar är hela och finns med.
Maskiner t ex med sprukna gjutjärnsdelar går bort, räkna med att dessa delar är omöjliga att hitta.
Är det en maskin med lösa utbytesdrev så gäller samma logik där, "omöjliga" att hitta.
Kilremmar/drivremmar går alltid att köpa nya och är inte dyra.

Elen på äldre maskiner brukar vara simpel. En motor, en strömbrytare och lite kabel. Är den enfas kanske det finns en startkondensator men det brukar gå att lösa om den går sönder.
Kablar går att byta och strömbrytare kan ersättas.
Maskiner med elektronisk varvtalsreglering är knepigare och osäkrare med reservdelar.

Pinolen ska vara tajt men löpa fritt upp och ner hela vägen, många enklare maskiner har ingen justering här.

Spindeln är minst lika viktig som första punkten jag nämnde, böjda spindlar är tyvärr och inget du vill beblanda dig med. Om en borr i chucken kastar (vobblar) för mycket så kan det vara spindeln som är skadad men det kan också vara chucken som är dålig eller borren för den delen. Visst kast kommer man aldrig ifrån och ögat är ganska bra på att plocka upp det om det är för mycket.
Ska man vara riktigt seriös så kan man mäta spindeln men jag vet inte om jag hade gjort det för en maskin i denna prislapp.
På enklare maskiner är spindellagerna inte särskilt dyra men det är såklart lite av ett projekt att byta.

Sammanfattning:
Alla viktiga maskinspecifika delar är med och fungerar. Startar och går utan konstiga missljud och vibrationer.
Går det så testa borra nått hål på plats, går det bra där så är oddsen bra att det går bra hemma också 😉

Och blir det något problem så gör du en tråd här så får du hjälp av oss forumnördar.

Redigerat:
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det beror lite på vilken maskin det är men generellt så gäller det alla alla viktiga maskinspecifika delar är hela och finns med.
Maskiner t ex med sprukna gjutjärnsdelar går bort, räkna med att dessa delar är omöjliga att hitta.
Är det en maskin med lösa utbytesdrev så gäller samma logik där, "omöjliga" att hitta.
Kilremmar/drivremmar går alltid att köpa nya och är inte dyra.

Elen på äldre maskiner brukar vara simpel. En motor, en strömbrytare och lite kabel. Är den enfas kanske det finns en startkondensator men det brukar gå att lösa om den går sönder.
Kablar går att byta och strömbrytare kan ersättas.
Maskiner med elektronisk varvtalsreglering är knepigare och osäkrare med reservdelar.

Pinolen ska vara tajt men löpa fritt upp och ner hela vägen, många enklare maskiner har ingen justering här.

Spindeln är minst lika viktig som första punkten jag nämnde, böjda spindlar är tyvärr och inget du vill beblanda dig med. Om en borr i chucken kastar (vobblar) för mycket så kan det vara spindeln som är skadad men det kan också vara chucken som är dålig eller borren för den delen. Visst kast kommer man aldrig ifrån och ögat är ganska bra på att plocka upp det om det är för mycket.
Ska man vara riktigt seriös så kan man mäta spindeln men jag vet inte om jag hade gjort det för en maskin i denna prislapp.
På enklare maskiner är spindellagerna inte särskilt dyra men det är såklart lite av ett projekt att byta.

Sammanfattning:
Alla viktiga maskinspecifika delar är med och fungerar. Startar och går utan konstiga missljud och vibrationer.
Går det så testa borra nått hål på plats, går det bra där så är oddsen bra att det går bra hemma också 😉

Och blir det något problem så gör du en tråd här så får du hjälp av oss forumnördar.
Wow! Tack för många bra tips! Faktum är att jag på onsdag ska åka och titta på en äldre begagnad maskin. Den är dock enklare och mindre i utförande och därmed billigare. Jag har börjat tänka om och inser att jag behöver sänka ambitionsnivån. Jag börjar förstå att jag inte är professionell möbelsnickare... Men principerna kring vad man ska titta efter på en begagnad maskin tänker jag mig är i huvudsak desamma, även om maskinen är enklare.

Rickard.
Långa inlägg är visst knepiga i luren, stavfel och "autocorrects" är vi vana med men det saknas ord.
*Böjda spindlar är tyvärr inte helt ovanliga och inget du vill beblanda dig med* tänkte jag nog skriva med det är kanske en liten överdrift men det händer i alla fall.

En fungerande pelarborr ska vara sanslöst dålig för att vara sämre än ingen pelarborr 😉

• Gilla
Johannes Berggren1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.